Fick Tune Failed (tunern hittar inte kanalerna) på min DM800SE. Det började med att flera patchade image inte hittade boxen tuner. Gemini3 hade dock hittat samtliga kanaler - men igår blev det Tune Failed även på den ...
Mjukvaran hittar alltså inte tunern och då finns det såklart ett flertal orsaker att välja mellan. Kollade först här inne, för att sedan även kolla en del på andra forum. Här finns ju ett antal parametrar att välja mellan, och många gånger är det sannolikt en kombination av flera …

1. Dålig DiSEqC-switch
2. Dåligt LNB
3. Dålig koaxialkabel
4. Dålig tuner – kinesisa kloner
5. Dåligt fastsatt tuner - kinesiska kloner
5. Vissa image verkar mer känsliga än andra

De som fått ordning på problemet hade som regel ändrat på något av ovanstående. Någon hade kommit tillrätta med problemet, genom att under Tuner Settings ändra från Simple A/B/C/D till Advanced Settings, gjort reboot och sedan efter uppstart gått in i Tuner Settings och ändrat till Simple igen. Tune Failed borta …

Jag har boxar i olika rum, och de övriga gav inget Tune Failed. Flyttade därför problemboxen mellan dessa rum – och felat kvarstod. Därmed kunde jag ju direkt utesluta pkt 1 – 3 ovan.
När jag dessutom till slut kom fram till att det blivit Tuner Failed med samtliga images jag testat, en sex stycken olika, återstod bara en sak, innan jag skulle maila mydalle.

Jag öppnade boxen och då hade tunern åkt ut lite ur sitt läge – IGEN ! Ja, den hade gjort så när jag köpte den. Inte mycket, ca 1 mm kanske. Sökte då här inne och fann ett tips från någon, minns inte vem, om att sånt hade hänt på kinesiske kloner. Eftersom den då var trög att få in på sin plats igen, fanns det inte med på kartan att den skulle kunna åka ut tillbaka. Murphys lagar ska man aldrig bortse ifrån … ;-)


Lade in tråden, eftersom vi säkert är flera som råkat/råkar ut för Tune Failed problemet och då skulle den kunna vara till viss hjälp.