Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köpråd dreambox Skybox

  1. #1

    Köpråd dreambox Skybox

    Tänkte köpa en satellitmottagare och undrar vad man ska välja. Vill ha en stabil box som ska köras via 4/1 DiseqC switch, ha Linuxserver för cardsharing, gärna via HDMI. Ytterligare finktioner behövs ej som hårddisk, tuners osv.

    1. Är det någon skillnad på att köpa tex en skybox i en svensk affär(som sesat.se) jämfört med på tex mydalle, alibaba osv? Är boxarna man köper på sesat, digitalboxen.com boxen osv verkligen original och bättre?

    2. Vilken box ska man välja bland dreambox, skybox/openbox? Och vilken modell? Dreambox vet jag inte alls vilken modell och Skybox/open box S9 eller S10 modellen. Upp till 1000 kr ska räcka eftersom jag inte söker något avancerat. Är skybox och openbox samma sak?

    3.Hur viktig ät processorhastigheten och vad mer är viktigt? Vad ska man mer tänka på?

    4. Vilken sida rekommenderas att köpa grejer från. Har läst massor av trådar här där sidor som mydalle, aliexpress, dm800.eu, alibaba.com, dealextreme nämns och vissa erbjuder gratis frakt men blir inte klokare.

    5. Vilket fraktsätt ska man välja. Är tex EUEXP bättre än DHL osv och ska man prata/chatta med försäljarna innan för att påpeka något?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    1. En stor skillnad är priset. En Skybox S9 t.ex. kostar av en svensk handlare 1399:- Importerar du själv kan du i bästa fall komma undan med drygt 600:-. Vad gäller Skybox/Openbox är det mycket svårt att veta vad som är original eller kopior. Jag har sett att det finns instruktioner på nätet hur man kollar div. koder som skall visa om det är original eller kopia. Jag har också läst om folk som kollat och fått besked att de har original men som ändå åkt på en s.k. "clone-bomb" vid senare fw-uppgradering. Fråga säljaren och försök bedöma hur trovärdig han är. Det är naturligtvis lättare med garantier och ev. fel om man köper boxen i Sverige.
    Vad gäller Dreambox så kolla priset. Ett original kostar dubbelt så mycket som en klon. Om någon påstår att de säljer original för klon-pris så är det antagligen kloner. Även här gäller att bedöma säljarens trovärdighet för att kolla om det är original eller kopior.

    2.Skybox och Openbox är samma sak. Om budgeten är max. 1000:- så får du ingen Dreambox HD-modell för det priset, inte ens en klon. I så fall är det Skybox/Openbox som gäller. Skall du ha en Dreambox klon så börjar väl priserna på c:a 1500:- och för ett original på c:a 3500:-. Det som skiljer Dreambox gentemot Skybox/Openbox är framför allt användarupplevelsen i mjukvaran. Vill du ha bra fungerande EPG och många inställningsmöjligeter så välj Dreambox. Skybox är betydligt mer primitiv i mjukvaran och EPG fungerar knappast alls, dock har den bra bild och textning som fungerar till 99%. En annan sak att tänka på är att utbudet av mjukvara och uppdateringar är stort till Dreambox men väldigt litet till Skybox/Openbox. Så ev. buggar och fel har betydligt större chans att bli fixade i Dreambox.

    3. Processorhastighet är inte särskilt viktig. Övrigt att tänka på har jag skrivit lite om på de andra punkterna.

    4. Läs den långa tråden om "Kinesiska Dreambox" och vad som skrivs om olika leverantörer där. Det finns många olika åsikter om olika säljare så det är svårt att entydigt peka ut någon som är garanterat bra.

    5. Fraktsätt beror på vad som önskas. Billigt och långsamt = rekommenderat brev. Tar flera veckor. Snabbare och dyrare = DHL, EMS m.fl. I båda fallen finns risk att man åker på avgifter och moms. EUEXP är ett specialfall där paketet går via London och för svenska myndigheter ser ut som om det kommer från inom EU, blir därför inga avgifter.
    Senast redigerad av atomized den 2011-12-10 klockan 23:04.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    En AXBOX är aldrig fel, MEN då blir dt inte <1000 kr.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    62
    Tackad
    1 gånger
    Finns det någon AXBOX eller Openbox/Skybox för kabelnät, eller är dem endast riktade till satellit? Har inte hittat någon allefall.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det är jag som inte kan stavva ordäntligt: AZBOX skall det naturligtvis vara. Det har kommit ett par enklare(?) modeller alldeles nyligen.

  6. #6
    mydalle säljer "Dreambox 800 HD V72 PVR" för 148 dollar vilket blir 1000 kr med dagens kurs medan "Dreambox 800 DM800 HD V75 PVR with SIM 2.01" kostar 195 dollar. De är dock utsålda.

    De skriver att Because The latest Firmware is V76,so we will stop sell V75 From Dec 28,2010!you can order DM800HD V76 With L3 or M tuner , men fortfarande säljer de v72. Kan man upgradera Firmware efteråt om man köper en gammal version, varför skulle de äldre versionerna vara betydligt billigare annars?

    Vad är skilnaden mellan 800 och DM800? Är det någon skillnad på dreamboxen om den är en OEM eller inte?
    Sen skriver de under 500S
    Q: Whats the difference in the BlackBox and the DreamBox?
    A: Nothing, they are the exact same but just has the outer shell black with a blue LED instead of green

    Är detta verkligen sant?

    Är 62,5$ för en Openbox S10 HD PVR prisvärt? Den ska tydligen ha kostat 137$. Nästan alla boxar är slutsålda både dreamboxarna och SKy/openboxarna =(

    Vad är bra med AZboxen och var säljs deM? Aldrig hört om de innan

  7. #7
    Vilket märke och modell är att rekommendera upp till ca 1500 kr. Inget krav på tuners, hårddiskar o dyl utan endast en bra, stabil box helst med HDMI.

    Sen kan jag inget om det här med att flasha boxen, images, SIM osv. Kan man bli lurad där och vad ska man tänka på/titta efter?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    62
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Mr_kenoBoy Visa inlägg
    Vilket märke och modell är att rekommendera upp till ca 1500 kr. Inget krav på tuners, hårddiskar o dyl utan endast en bra, stabil box helst med HDMI.

    Sen kan jag inget om det här med att flasha boxen, images, SIM osv. Kan man bli lurad där och vad ska man tänka på/titta efter?
    DM500HD skulle väll jag säga eller DM800SE

Liknande ämnen

  1. openbox / skybox S9
    Av Highbeam i forum Övriga mottagare
    Svar: 143
    Senaste inlägg: 2012-06-07, 11:45
  2. Dreambox eller skybox, vilken parabol behöver jag?
    Av hedde i forum Övriga mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 18:39
  3. Textning på Skybox S9 hd
    Av balcando i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 10:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss