Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 42

Ämne: dm800hd från mydalle råd please.

  1. #31
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Tack Wildone, dina svar är alltid uppskattad

    Vilken typ av kylning behöver jag om man monterar en intern? räcker det inte med att byta ut fläkten mot 3 dollars fläkt som mydalle har.

    Vilket format kör ni diskarna med? fat32?

    Förstod inte riktigt det där med e-sata. sata diskar känner jag till men e-sata förstod inte. men vanlig usb minne går alltså inte att ha, eller behöver jag koppla någonting i usb minnet för att få det att fungera. För vanlig 2,5 tum usb hårddisk hade jag flera av, men verkar att utan egen ström försörjning är det svårt.

  2. #32
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jag har monterat en 120 fläkt ovanpå boxen och kopplat den till interna usbporten (liten moddning), hörs inte en viskning från den och boxen är alltid kall.

    E-sata är extern sata och om du kollar på baksidan har du ett sån uttag.
    Filsystem är ext2, det fixar boxen till när du initierar den.
    Ett USB minne fungerar, men en extern USB-hdd är betydligt mer strömkrävande och då kan boxen få problem tror jag, nätagget är ju inte toppkvalitet direkt, även om det är bättre kvalitet än DMM´s egna skitagg.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  3. #33
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Extern hdd via e-sata fungerar bra, likaså med vanligt usb-minne, intern HDD fungerar utmärkt men då måste..måste du sätta dit annan kylning.

    USB hårddisk fungerar säkerligen ..men då måste den nog ha extern strömmatning också.
    Har för mig att 1 timme HD tar ca 1 GB utrymme. Har precis tömt min disk så jag är lite osäker där. Har en intern 320 GB och det har då aldrig tagit slut =)
    En timme HD inspelning på boxen tar mycket mer än 1 GB , gissar på det fyrdubbla minst

    Citat Ursprungligen postat av Boomerang Visa inlägg
    Tack Wildone, dina svar är alltid uppskattad

    Vilken typ av kylning behöver jag om man monterar en intern? räcker det inte med att byta ut fläkten mot 3 dollars fläkt som mydalle har.

    Vilket format kör ni diskarna med? fat32?

    Förstod inte riktigt det där med e-sata. sata diskar känner jag till men e-sata förstod inte. men vanlig usb minne går alltså inte att ha, eller behöver jag koppla någonting i usb minnet för att få det att fungera. För vanlig 2,5 tum usb hårddisk hade jag flera av, men verkar att utan egen ström försörjning är det svårt.
    E-sata är bara ett gränssnitt precis som USB, så du kan ansluta din vanliga sata disk till boxen via E-sata finns adaptrar som denna http://www.webhallen.com/hardvara/77...ter_kabel_1.8m

  4. #34
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Lödning och sånt kan jag inte. Hade tänkt byta ut mot 3dollars fläkt från mydalle...vet inte hur bra den är dock...Förstår inte varför dm inte har förbättrat sina fläktar.
    jag vill helst inte ha en fläkt ovan på dreamboxen, ser inte så snyggt ut. kan tänka mig en under i så fall som inte syns.

    Kan man inte köpa bättre interna fläkt någon annanstans. Hur ofta behöver man byta egentligen dem där 3 dollars fläkten? En del säger att värmen kortar ner livslängden på boxen.

    Dealextreme säljer det här till dreamboxen, men verkar vara lite stor. usb fläkten, stänger man ner boxen då stängs fläkten också eller någon som vet?


    http://www.dealextreme.com/p/usb-powered-2-fan-2100-rpm-cooling-pad-for-12-17-laptop-32005



  5. #35
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    300
    Tackad
    7 gånger
    Måste man ha fläkt, jag har ingen på min 800
    Den har funkat fel fritt i tre år

  6. #36
    Jag har en 800SE clone här hemma som jag är väldigt nöjd med
    Den har varit rock solid sedan första dagen!

    Körde med den vanliga 800an ( clone ) innan, och jag upplever SE modellen som betydligt rappare.

  7. #37
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av pixy Visa inlägg
    Måste man ha fläkt, jag har ingen på min 800
    Den har funkat fel fritt i tre år
    Ok! Din kanske är original, lite bättre fläkt än Mydalles...

  8. #38
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Jag körde med en laptopkylare ett tag, fungerade också utmärkt
    Liknande en sån här fast med något större fläktar på, men den ena började väsnas så då bytte jag till den konf jag kör idag.

    135158236_1.jpg

    såg nu att du länkat till en sån redan, alltså problemet med interna fläkten är ju först när du matar in en hårddisk i lådan dessutom, då blir det väldigt trångt, trångt i lådan betyder dåligt luftflöde = vaaaarmt.
    Annars fungerar det att sätta in en låg 60 fläkt där hårddisken ska sitta, koppla den mot usb och det blir osynligt och svalt i lådan.
    Möjligheterna är många men lite begränsade av en för liten låda och dålig kylning, inte ens orginalkylaren håller någon kvalitet på 800HD, på SE modellen däremot är den betydligt bättre.
    Senast redigerad av wildone den 2011-12-22 klockan 22:30.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  9. #39
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    Citat Ursprungligen postat av pixy Visa inlägg
    Måste man ha fläkt, jag har ingen på min 800
    Den har funkat fel fritt i tre år
    Samma här inga problem att köra utan fläkt, bara undvik 2sub pluginnet som stressar cpu och kan öka värmen.
    När jag känner på kylflänsen till cpu är den inte varmare än tunern

  10. #40
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2010
    Inlägg
    184
    Tackad
    3 gånger
    Oj det var olika åsikter om fläktarna här. Har du ingen fläkt alls därinne, varken inne eller ute...
    2sub är den förinstallerat i boxen redan med gemini som medföljer???


    Själv så beställde jag en dm800hd + 2 extra 3 dollars fläktar som folk rekommenderade i forumet. tänkte ifall de börjar låta efter ett tag.
    Det blev en dm800hd till sist, blev så sugen på att testa den efter att ha lästa olika kommentarer.

Liknande ämnen

  1. Dreambox via MYDALLE till COMHEM
    Av mrmomeni i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 17:55
  2. Film från datorn till Tv, via en DM800HD Se
    Av Tattisator i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 22:39
  3. Beställa ifrån mydalle?
    Av Dinkan i forum Dreambox
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 10:45
  4. Iso-filer från nätverks hdd på DM800hd
    Av Jgarn i forum Dreambox
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 21:21
  5. Ladda ner tester från Råd & Rön
    Av Johan i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 13:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss