Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Trådlöst bredband (3G) på plats med dålig signal

  1. #1

    Trådlöst bredband (3G) på plats med dålig signal

    Hej, Telenor har bäst mobilsignal ute i skärgården i en villa. Inga andra operatörer har signal som fungerar. Telia har monopol på ADSL och deras högsta i telestationen är upp till 8 Mbit/s. Uppmätt fart via Bredbandskollen ca 5,5 ute hos kund. Fast telefoni, mobiltelefoni och ADSL-bredband kostar skjortan!
    Om man byter till trådlöst med Telenor är täckningen dålig. Grannar öster om har bättre. Kan man rigga en antenn som ger signal till modemet för att bättra på mottagningen och farten? Under första kv 2012 skall Telenor bygga ut 4G där. Någon som har erfarenhet?

  2. #2
    Klart man kan fixa en antenn som är bättre en den lilla som sitter i usb-dongeln. Denna har jag god erfarenhet av:
    http://www.dustin.se/poynting-panela...Provider_dacsa
    Tänk bara på att dongeln bör ha ingång för att ansluta antennen, då de där "handskarna" man trär över dongeln minskar vinsten av att använda en antenn.

    Ett annat alternativ är att skaffa en router med bra inbyggt modem (dvs ej huawei) och antenner, typ Vololink. Sedan jag skaffade en Vololink har jag inte brytt mig om att använda antennen, men jag utvärderar väl fortfarande systemet så vi får väl se om jag får användning för den igen. 4 Mbit/s i skogarna i Dalarna är iaf jag helnöjd med.
    VU+ Solo 4K, VTi
    DM8000HD-SSST, LT The Fifth Campaign SP8
    DM800HD-S, LT The Fifth Campaign SP8
    DM600PVR-S, Gemini 4.60
    DM500T, Gemini 4.60
    DM500C, Gemini 4.50
    Wavefrontier T55 (28.2E, 19.2E, 13E, 5E, 0.8W)
    Viasat
    Comhem

Liknande ämnen

  1. Sat signal via bredband
    Av Hassaninho i forum IP-TV
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 13:06
  2. Dreambox via trådlöst bredband
    Av CharlieX77 i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-12, 17:07
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 14:24
  4. <Dålig signal.
    Av kurdsson i forum Boxer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 18:33
  5. Dålig signal
    Av fox i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 09:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss