Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Att Justera Motor på Gemini både nya och gammla på Dm800 och Dm800se suger balle!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2009
    Inlägg
    49
    Tackad
    1 gånger

    Att Justera Motor på Gemini både nya och gammla på Dm800 och Dm800se suger balle!

    Hej

    Jag har spenderat mycket slit och möda på att kunna hitta Hotbird 13e och alla möjliga sateliter utan framgång! repeterar jag exakt samma sak då funkar typ en satelit! men eftersom jag brukar hjälpa mina släktingar med deras går jag genom samma helvete om och om igen. Är det någons som har lyckats friktionsfritt överhuvutaget? Ibland startar jag om boxen de funkar det en satelit! av erfarenhet har jag fattat när man har sparat en satelit så måste man starta om boxen sen söka kanalerna och det gäller olika boxar på olika ställen! Gemini är bästa imagen men när det gäller justera motor får den en nolla av tio! Så jag har installerad fyra st LNB bara för att slippa det och min motor sitter kvar! Jag vet inte vad jag ska fråga er för jag har testat allt! Men andra Image funkar det bra exempel Blackhole! Gemini folket verkar inte bry sig om oss som är beronde av motor! DM800 Motor Set-Up using USALS är ett skämt rolf.

    Ska det vara så svåååååårtttt...

  2. #2
    Hmmm, Jag har 3 st paraboler och en av dom är motorstyrd och har inget problem oavsett image det är.

    Jag kan börja med att säga en sak angående Dreambox, glöm USALS! Det kommer man aldrig lösa utan verktyg för att kalibiera 100%.

    Mitt tips till dig:

    1. Resetta minne på parabolmotor och ställa in den på 0 grader och justera mot 100% söder som t.ex Stockholm ska rikta mot Astra 19,2 grader öst som är närmast 0-punkt på horizont.

    2. Välja DiseQc 1,2 i Avancerad i tuner-konfiguration och bläddra längst ner och välja "Nej" till "Använd usals för denna sat" och välja positionnummer som du vill spara satellit på t.ex AStra 19,2 ska ha 1.

    3. Styra till den närmaste satellit i "Motor Installation" och välja "tuner" och lägga den uppgifter som finns på Astra 19,2 (Dessa uppgifter kan man hitta på bl.a Flysat, Lyngsat osv). Sen ska du välja "finjustera" och styr motor tills du får bästa signalstyrka och sen ska du spara position på 001.

    4. Sen får du upprepa och bygger ut från Astra i båda väst och öst. När du är klar så gör en backup av systeminställning i Mjukvaruhantering och spara så du kan återanvända när du behöver ladda om image eller byter till en annan.

    DEt är ett del jobb, men när det är klart så är det bara att köra igång.
    Senast redigerad av Jedin den 2012-01-13 klockan 20:11.

  3. #3
    Jag kör motor på min GP3 iCVS med USALS. Fungerar perfekt så länge mottagaren är i drift, MEN... Varje gång jag gör en omstart, inte så ofta men tillräckligt irriterande, så står den kvar på senaste position, oftast 0,8W och indikerar motorrörelse, trots att den inte flyttar sig och signalen visar 100%. Men det blir ingen bild. Detta kan ta nästan en minut innan bilden kommer, och ibland inte alls. Då måste jag göra en flytt till ex 5,0E. DÅ får jag bild direkt, och sedan tillbaka till 0,8W och även där få bild direkt. Fruktansvärt irriterande! Får man bukt med detta genom som jedin säger, att manuellt sätta positioner?
    ------------------------------------
    3 st Kodi 16.1 på Android 5.1 Quad-core Cortex-A53 2.0GHz (TV-Stream från DB)
    1 st DM800HDse, Open Pli 4.0, Cccam, 1 TB hdd (TV-Stream till Kodi)
    Moteck SG2100A motor (30,0W - 42,0E)

  4. #4
    Jomasat,

    Du slipper det där problem om du installerar alla satelliter manuellt enligt min instruktion. Jag har använt Usals och det vill bara irritera mig hela tiden. Nu har jag inte ens problem med motorstyrning sen jag gick över till manuell konfiguration av satelliter.

  5. #5
    Jag glömde att tillägga en annan viktig sak. Jag rekommenderar att ni noterar ner alla sparade nummer på satelliter för dom kommer vara mycket användbara om backup av systeminställningar inte fungerar som det ska t.ex på image OpenPli. Då behöver man bara knappa in nummer i tuner konfiguration så parabolmotor hittar till rätt satellit utan att man behöver söka.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 13:30
  2. nya LNB för HD och dm800?
    Av allanredo i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-30, 07:17
  3. Sex nya TV1000 kanaler och ingenting att se
    Av legendshine i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-09-11, 21:37
  4. gammla koder och prefix till boxer!
    Av dicko i forum Boxer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-07-29, 14:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss