Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: 100% Thor, 0% Astra...Dreambox 800 HD

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Felmonterad parabol? Huvudet ej i fokus? Det sitter fel i längsled?

  2. #12
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Alelalen Visa inlägg
    Har nu bytt och konstaterat att båda huvudena fungerar.

    De fungerar bara om jag sätter de i hållaren till höger framifrån.

    Sätter jag huvudet med sladden som går in i port B får jag Astra, och med sladden till port A Thor...

    Jag kan bara få in sändning i hållaren för det högra huvudet...

    Något som har något idé?
    Lite svårt att förstå hur du menar?
    Hållaren till höger framifrån skall vara till Thor-LNB. Testa utan DiseqC-switchen och se vad du får in. Koppla kabel direkt från mottagaren till resp. LNB och se om du kan få in kanaler från Thor resp. Astra. I så fall är parabolen rätt riktad och problemet i DiseqC.
    Kolla med www.lyngsat.com eller www.kingofsat.net att de kanaler och frekvenser du får in verkligen ligger på de satelliter du tror att de ligger på.

    När parabolen är rätt riktad och du får in rätt kanaler på resp. LNB kan du koppla in DiseqC-switchen och se om den lirar. Det är som sagt mycket vanligt med DiseqC-problem ihop med Dreambox.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Felmonterad parabol? Huvudet ej i fokus? Det sitter fel i längsled?
    Hur menar du med felmonterad? Jag har testat alla möjliga saker att ställa in, och vadå huvudet inte i fokus och vad menas med längsled?

    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Lite svårt att förstå hur du menar?
    Hållaren till höger framifrån skall vara till Thor-LNB. Testa utan DiseqC-switchen och se vad du får in. Koppla kabel direkt från mottagaren till resp. LNB och se om du kan få in kanaler från Thor resp. Astra. I så fall är parabolen rätt riktad och problemet i DiseqC.
    Kolla med www.lyngsat.com eller www.kingofsat.net att de kanaler och frekvenser du får in verkligen ligger på de satelliter du tror att de ligger på.

    När parabolen är rätt riktad och du får in rätt kanaler på resp. LNB kan du koppla in DiseqC-switchen och se om den lirar. Det är som sagt mycket vanligt med DiseqC-problem ihop med Dreambox.
    Ska testa det!

    Parabolen tror jag är riktad rätt då jag får in både Astra och Thor, men bara med ett huvud i taget.
    Jag får bara in sändning om jag sätter LNB huvudena i den högra hållaren (sett framifrån) en åt gången självklart.

    Så jag tror att det är något med att den där plasthållaren för LNB huvudena är fel. Hållaren sitter hårt och stabilt men man får ändå inte in nå sändning till det huvud som sitter i den vänstra hållaren sett framifrån.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    78
    Tackad
    3 gånger
    Vissa satfinders tarbort diseq kommandon vet jag. Ha inte den inkopplad när du skall test köra. Sen måste ju boxen vara rätt inställd för switchen.
    Senast redigerad av Loranga den 2012-02-17 klockan 16:36.

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Loranga Visa inlägg
    Vissa satfinders tarbort diseq kommandon vet jag. Ha inte den inkopplad när du skall test köra. Sen måste ju boxen vara rätt inställd för switchen.
    Ska testa med kabel från ett huvud i taget direkt till boxen senare idag.

    Boxen är rätt programmerad så det är inga problem.

  6. #16
    Hejsan igen, har nu testat med kabeln från boxern direkt in till huvudna och det som sitter i hållaren för det högra huvudet (framifrån) får man in satelliterna men det huvudet som sitter i den vänstra hållaren får man inte in något på, som förut.

    Någon som har något tips på hur man kan kolla om det är fel gradantal på vinkeln på plasthållaren?

  7. #17
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det ska vara sex grader mellan LNB:na. Kolla om det finns nån märkning på hållaren som anger grader.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det ska vara sex grader mellan LNB:na. Kolla om det finns nån märkning på hållaren som anger grader.
    Har kollat det, det är 6 grader den sitter.


    Då har jag ingen aning om vad det kan vara!?

    Det måste ju ha med att göra med den där plasthållaren om nu båda huvudena fungerar fast man bara kan få in signal från ena hållar-plasten...

    Eller?

    Edit, jag har kollat runt lite och med det vänstra huvudet kan jag få in ca 30% sändning på 9.0 Eurobird och ca 50% på 13 Hotbird. Någon har en gissning?

    Edit 2, jag får in 100% på Thor och Eurobird på det högra huvudet som går in i port a.. :S
    Men inget på Astra, det vänstra huvudet...
    Senast redigerad av Alelalen den 2012-02-20 klockan 20:08.

  9. #19
    Ingen som vet?

    Jag kan inte få så det vänstra huvudet får in signal till Astra.

    Därmot får jag inte 100% på Thor, Thor port A och Astra port B.
    Men sätter jag Astra huvudet i hållaren för Thor huvudet så får jag signal, men då har jag ingen signal till Thor.

    Så någon som vet?

  10. #20
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Alltså, jag kanske är dum, men jag har fortfarande svårt att förstå hur du menar. Om du får in Thor på det högra huvudet (framifrån) så borde du få in Thor även om du flyttar över Astra-huvudet till Thors plats. Det är ju platsen som avgör vilken satellit du får in.

    Och får du in thor på högra huvudet (framifrån) och har en 6 graders sidomatning så ska Astra komma med automatik på det vänstra huvudet.

    Du har ju provat båda LNB så de verkar hela.

    Om du står BAKOM parabolen är du säker på att du får in Thor med det Vänstra LNB då?
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 10:41
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 13:22
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 14:38
  4. (thor) (sirius) (astra) (hotbird)
    Av Smergo i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 06:53
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 13:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss