Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 31

Ämne: 100% Thor, 0% Astra...Dreambox 800 HD

  1. #21
    Flasha om. Hade samma sak men min låda och provade att byta tuner, körde med en lnb i taget krånglade och donade men inget funkade. Sen kom vi på, vi flashar om den med samma programvara (körde då PeterPan) och då funkade det!

  2. #22
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Om du står vänd mot väggen (d v s normalt sätt att betrakta parabolen), så ska du ha Thor på höger LNB och Astra på vänster LNB (tvärt emot vad man tänker sig eftersom det hela blir spegelvänt, så kanske lite förvirrande ..).

    Vet inte om jag fattat dig rätt? Du får alltså ingen signal från Astra från ditt vänstra LNB, men däremot får du in Thor från detta LNB? Thor ska du få in från ditt högra LNB och Astra från ditt vänstra. Detta tyder väl på att du har parabolen felriktad? Vrid den åt väster, så får du ditt högra LNB (Thor-LNB:t) riktat mot Thor i stället – och med automatik får du då ditt Astra-LNB riktat mot Astra. Sedan ska Thor-kabeln gå till port A (1) och Astra-kabeln till port B (2) på DiSEqC-switchen.

    PS: Allt ovan enbart under förutsättning att min vinkonsumtion ikväll, hållit sig inom stipulerad gräns …. ;-)
    Ser nu att Lenkan1 rekommenderat dig flasha om. Kan vara ett omen om att jag missuppfattat och då följer du såklart Lenkan råd!

    Lycka till! Jobbigt när det strular. :-(
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  3. #23
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    En dum fråga kanske men du har väl satt fästet för parabolen i lod ???

  4. #24
    Nu ska jag försöka förklara mig ordentligt.

    Vi en parabol med plats för två huvuden och den lutar 6 grader inåt. Och en parabol med ett centrerat huvud från Biltema nog om det.
    Men den parabolen med två huvuden är gjord för Astra 4.8 och Thor 0.8 men ändå får vi ändå inte in Thor 0.8.

    Sett bakom parabolen så får vi bara in Astra på det vänstra huvudet, i platsen till höger får vi inte in någon satellit. Varken Thor eller Astra.
    Och efter att fått in Astra så lät vi den sitta där på 100% om man kollar i Satfinder på Dreamboxen.

    Efter det köpte vi en till parabol med ett huvud och hur vi än vrider och vänder så får vi ingen bild eller ljud från Thor. Vi har dock signal från Thor, ca 60-70%. Men vi får ingen bild eller ljud, samt står det 0.0 dB i menyn typ.

    När vi testade så var hade vi det högra (sett bakom) på port 1 alltså Astra och Thor på port b samt vänstra. Men det funkade inte, sen lyckades vi få in 100% på Astra i huvudet för Thor och då lät vi somsagt det vara där och satte det andra huvudet i den andra parabolen.

    Hoppas ni kan hjälpa mig nu!

  5. #25
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Det går inte att få 100% på bägge huvudena med 100% på bägge huvudena; ofta blir det 100% och 0. Justera ner ASTRAsignalen så kan det hända att THOR dyker upp.

    Har ni 0 på signalkvaliteten, men 60 70 på signalstyrkan är det fel satellit ni har ställt in. Fotsätt att vrida runt.
    Lycka till!

  6. #26
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Det går inte att få 100% på bägge huvudena med 100% på bägge huvudena; ofta blir det 100% och 0. Justera ner ASTRAsignalen så kan det hända att THOR dyker upp.

    Har ni 0 på signalkvaliteten, men 60 70 på signalstyrkan är det fel satellit ni har ställt in. Fotsätt att vrida runt.
    Lycka till!
    Det där stämmer inte, beror ju helt på om du kan justera LNB-fästena mellan varandra....

  7. #27
    Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    1 355
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Alelalen Visa inlägg
    Nu ska jag försöka förklara mig ordentligt.

    Vi en parabol med plats för två huvuden och den lutar 6 grader inåt. Och en parabol med ett centrerat huvud från Biltema nog om det.
    Men den parabolen med två huvuden är gjord för Astra 4.8 och Thor 0.8 men ändå får vi ändå inte in Thor 0.8.

    Sett bakom parabolen så får vi bara in Astra på det vänstra huvudet, i platsen till höger får vi inte in någon satellit. Varken Thor eller Astra.
    Och efter att fått in Astra så lät vi den sitta där på 100% om man kollar i Satfinder på Dreamboxen.

    Efter det köpte vi en till parabol med ett huvud och hur vi än vrider och vänder så får vi ingen bild eller ljud från Thor. Vi har dock signal från Thor, ca 60-70%. Men vi får ingen bild eller ljud, samt står det 0.0 dB i menyn typ.

    När vi testade så var hade vi det högra (sett bakom) på port 1 alltså Astra och Thor på port b samt vänstra. Men det funkade inte, sen lyckades vi få in 100% på Astra i huvudet för Thor och då lät vi somsagt det vara där och satte det andra huvudet i den andra parabolen.

    Hoppas ni kan hjälpa mig nu!
    Kolla så att satellitmasten är i lodrätt läge annars funkar det inte med 2 huvuden.
    Enklast är ju att jobba med en satfinder och köra raka vägen från box till LNB utan switch i början. Då du får ton via findern så gör en kanalsökning så ser du ju vilken position du fått in.

    Om du har en potta med diameter på runt 60-70 cm så skall huvudena nästan nudda varandra i sidled, t ex på Triax TD68 så funkar en 3 graders duobloc bättre än en 6 graders. Och jag vet att graderingen på gamla claesohlson parabolerna var felaktig gällane LNB graderna.

    En bra sida för att ställa in skew och alla andra parametrar är http://www.dishpointer.com

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Låter som om att huvudena är fasta.
    Senast redigerad av Schwede30 den 2012-05-29 klockan 13:05.

  9. #29
    har liknande problem vaknade för 3 dagar sedan och nu får jag bara in Thor. testat med att byta plats på LNB och testat med 2 nya men båda kan bara ta in Thor har inte testa att få in någon annan än Thor och Astra några ide?

    har precis flasha om och det gjorde inget
    Senast redigerad av notjo den 2012-05-29 klockan 20:03.

  10. #30
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har grannens träd slagit ut eller har han/hon satt upp ett tält? (Alltså något som är i vägen för signalen)

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 10:41
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 13:22
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 14:38
  4. (thor) (sirius) (astra) (hotbird)
    Av Smergo i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 06:53
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 13:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss