Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Övergripande beskrivning hur man sätter igång med två boxar DM800HDse + DM500HD

  1. #1

    Övergripande beskrivning hur man sätter igång med två boxar DM800HDse + DM500HD

    Jag har läst guider och genom forumet och känner mig dum som fortfarande inte greppat detta, kan någon lite lätt övergripande förklara vilka steg jag skall gå igenom för att täcka behovet jag har. Målet är att med min DM800HDse skall köra cardsharing till min andra DM500HD i samma nät/hushåll. Till att börja med tänkte jag köra Canal Digital på 800an som server och 500an som klient.

    Ni behöver inte förklara hur man installerar dessa tjänster på boxarna, det tror jag mig hitta. Frågan är snarare vilka tjänster behövs och i vilken ordning och gärna tips på vilka versioner som är stabila.

    Nästa delmål vore att köra även Viasat i uppsättningen, där undrar jag även om bägge kan agera klient och server samtidigt, dvs ett kort i den ena och andra kortet i den andra. Går inte det sätter jag bägge korten i 800an.

    Angående LNB och switchar så tar jag den diskussionen med en satellit kille som har koll på de frågorna.

    Edit: ber om ursäkt att rubriken ser mer ut att vara beskrivning och inte en fråga! Sorry
    Senast redigerad av Dondon den 2012-03-02 klockan 09:31.
    DM 800 HD se (Newnigma)
    DM 500 HD (Newnigma)
    Nu skall jag lära mig konfigurera dessa och köra CS mellan dem... Dreambox rookie!
    Canal digital - Parabol

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger
    De boxar som ska ha kort, måste köra ett kortserverprogram som delar ut koder till anslutande klienter.
    De vanligaste är Oscam eller Newcs.

    De boxar som du ska titta med måste köra en klientmjukvara som hämtar koder från kortservern, Mgcamd skulle jag rekommandera.

    Så t ex:
    I 800:an stoppar du viasat-kortet och installerar oscam och mgcamd.
    I 500:an stoppar du c-digital kortet och installerar oscam och mgcamd.

    I bägge oscamprogrammen skapar du användare för 800:an och för 500:an.
    Mgcamd konfigurerar du för att ansluta till bägge oscamprogrammen.

    De blev lite rörigt med hoppas du fattade.

  3. #3
    Tackar för svaret, skall man göra något "hack" först för att lyckas installera dessa program eller är det bara att starta med guiderna?
    DM 800 HD se (Newnigma)
    DM 500 HD (Newnigma)
    Nu skall jag lära mig konfigurera dessa och köra CS mellan dem... Dreambox rookie!
    Canal digital - Parabol

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    154
    Tackad
    7 gånger
    Hmmm...
    Om du köpt en originalbox som måste du flasha in en ny programvara (ny image) då den medföljande inte har stöd för CAMs.
    Har du kloner är dessa ofta förflashade med kompatibel mjukvara.

    I vilket fall är det inte så dumt att testa lite olika imagesar för att se vilket som man gillar bäst.

    Har du originalboxar kan du leta upp valfri image i filarkivet här på comhit.net och flasha in.
    Guider hur man gör detta finns massor av, bara att söka.

    Har du kloner är situationen lite annorlunda.
    I din 500 kan du flasha in nästan vilken image som helst, se dock upp med Gemini version över 4.2 eller där ikring, sök på dm500 klon bomb för förklaring.

    Har du en 800 klon måste du hitta en image som:
    1. Är anpassad för ditt SIM-kort, ofta 2.01 eller ferrari
    2. Är patchad för din bootloader, #69 #82 osv (eller lägga in bootloadern i efterhand)

    Information om SIM-kort och BL ser du i displayen när boxen bootar upp.
    Lägger du in fel image fastnar boxen i bootläge, och måste räddas via RS232-kabel vilket kan vara lurigt.

    Här finns många färdigpatchade images.
    http://www.sat-universe.com/forumdisplay.php?f=375

    Jag tycker att OpenPli funkar bäst av de jag testat till dm800.
    Till 500:an brukar jag ta Gemini 4.2, har inte testat så många till 500:an dock.

  5. #5
    Jag har "orginal" boxar: hittade följade info på DM800HDse:

    Devicename:dm800se
    Enigma Version:2010-11-16-3.0
    Image Version:Release 3.0.1 2010-11-16
    Frontprozessor Version:V1
    Webinterface Version:1.6.2
    DM 800 HD se (Newnigma)
    DM 500 HD (Newnigma)
    Nu skall jag lära mig konfigurera dessa och köra CS mellan dem... Dreambox rookie!
    Canal digital - Parabol

  6. #6
    Jag tänkte följa denna guide från Honken08: Installera mgcamd1.35 på din DM800HD SE (Orginal) där finns det LT som jag gissar är Imagen du nämner. Ser att det nyligen kommit ut en version LT8.

    Uppdatering: Jag har äntligen lyckats uppdatera firmware till LT7, den tog inte emot den nya 8an. Har följt Honken08s guide och det har gått bra.
    Senast redigerad av Dondon den 2012-03-03 klockan 01:48.
    DM 800 HD se (Newnigma)
    DM 500 HD (Newnigma)
    Nu skall jag lära mig konfigurera dessa och köra CS mellan dem... Dreambox rookie!
    Canal digital - Parabol

  7. #7
    Färsking
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Hej. roligt att hitta till den här tråd. jag ligger lite efter.
    tanken är att beställa en 800se hd och en 500hd. dilemat är
    köpa 800se hd(riktig) och (klon) 500hd eller köpa båda riktiga?
    Är de mkt strul med klon?

    Vi har egentligen inte mkt pengar.

Liknande ämnen

  1. Få igång Mgcamd 1.37a på en DM500HD
    Av bongoman i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-19, 12:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 02:51
  3. Beskrivning av program
    Av r4v3nr0x i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 09:41
  4. Mosc Beskrivning????
    Av connyp59 i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 15:37
  5. Var sätter man Interfasekortet i en hyrbox???
    Av connyp59 i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-22, 14:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss