Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: opålitlig inspelning

  1. #1

    Question opålitlig inspelning

    Har letat lite på nätet om detta men det va inte så lätt...

    Hade detta problem med en gammal gp2 (4.60 tror jag), trodde det berodde på nån bug i denna.
    Men nu när jag nu för ett par veckor sen bytte till OpenPLi - för att hitta alla kanaler igen - så har jag fortfarande samma problem.

    Problemet jag har är att inspelningstimers inte alltid spelar in. Jag tror jag bara sett det på repeterande timers.
    Om jag t.ex satt en timer på att spela in varje vecka en viss tid så spelar den in kanske ett par ggr (olika), men sen slutar den bara (osäker på om den kan "hitta tillbaks" igen).

    Utifrån vilken kanal den är på efteråt så ser jag iaf att den inte ens bytt kanal.

    Har försökta hitta nån logfil att läsa i vad som händer (eller inte händer)... men inte hittat nån.
    Har nån nåt tips om hur man kan felsöka en sån här grej?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2007
    Inlägg
    81
    Tackad
    2 gånger
    Jag har ett liknande problem. Enl led på boxen(dm500)spelar den in och den byter även kanal, men inspelningen blir 0 kb. Detta sker random. Jag har kopplat boxen till router->switch->server. Både router,switch och server går i gigabit. Kör med openpli i boxen. Någon med tips är varmt välkommen för att stilla min husfrid(det är sambons program som ska spelas in så jag ligger risigt till om det ej blir gjort).
    Tack på förhand
    Puttiplatt

  3. #3
    Jag har inte sett några tomma filer efter detta hänt.

    Det som är störande är att det verkar inte finnas nåt sätt att se i efterhand om den ens försökt... eller varför den eventuellt inte gjorde det.

    Eftersom det e så opålitligt så är det ju nästan omöjligt att felsöka; funkar ju förstås inte bara sätta upp en timer å sitta å vänta på att det ska sluta funka... då funkar det ju förstås! Kanske hade varit lite lättare att testa ifall man kunde sätta upprepningsintervallet till typ 1 minut eller så.

    En fundering som jag oxo hade; när boxen ska till att spela in, bryr den sig om vad som står i EPG:n? Alltså, jag menar, den tiden man satt i inspelningstimern, är den knuten på nåt vis till tablån? Min tanke var då att ifall det, av nån anledning, misstämmer det minsta så triggar inte timern.

  4. #4
    Har samma problem med mina återkommande inspelningar! Kör en DM800se clone med OpenPli. Så länge jag låter boxen stå på den kanalen som jag vill spela in ifrån så brukar det fungera, men om jag står på en annan kanal (mux?) så fungerar det ytterst sällan. Den switchar helt enkelt inte över och struntar i inspelningen. :/

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av bigfoss Visa inlägg
    Så länge jag låter boxen stå på den kanalen som jag vill spela in ifrån så brukar det fungera, ...
    Hmm... det vet jag inte om jag provat faktiskt. Iaf inte medvetet

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av tatsujin Visa inlägg
    Det som är störande är att det verkar inte finnas nåt sätt att se i efterhand om den ens försökt...
    Jag har nu hittat ett sätt att få fram en logfil... om än lite "bängligt".

    Man loggar in på burken och kör:
    Kod:
    # init 5
    # nohup /usr/bin/enigma2 >logfilen 2>&1 &
    Dvs, man kör enigma2 i bakgrunden och skickar all den skriver ut till en fil.

    "logfilen" bör mest troligt bör läggas på samma disk som inspelningen görs... den kan gissningsvis bli lite stor. Speciellt eftersom man kan bli tvungen att köra detta rätt länge, flera veckor t.o.m.

    "init 5" är bara för att ta död körande enigma2. Att bara döda den funkar inte, den blir omstartad av init.

    Finns ett litet aber dock... logfilen har inga tidstämplar, så det kan bli lite tradigt att hitta det man letar efter. Men är man snabb att upptäcka att den inte spelat så ligger det iaf i slutet på filen

    EDIT: erhm... en logfil skrivs per automatik till /hdd när den krashar: enigma2_crash_<tidstämpel>.log
    ignorera allt jag skrev här
    EDIT2: mer erhm enigma2_crash-filen skapas förstås enbart när den krashar. Min beskrivning ovan gäller fortfarande, tror jag.
    Senast redigerad av tatsujin den 2012-03-25 klockan 12:28.

Liknande ämnen

  1. Inspelning
    Av Jocce_84 i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 14:21
  2. Inspelning
    Av ute64@hotmail.com i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 12:40
  3. [LÖST] Text på inspelning
    Av swedane i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 17:28
  4. Inspelning av HD
    Av chester11 i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 13:16

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss