Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dreambox 600S krånglar?

  1. #1

    Dreambox 600S krånglar?

    DB 600 S, Gemini 4.7, original plötsligt har börjat bete sig konstigt i visa kanaler fungerar perfekt i andra får ingen signal och väldigt högt BER. När jag monterar en annan mottagare då fungerar allting perfekt. Jag har flashat om boxen men utan förbättring.
    Boxen är 3 månader gammal undrar om jag kan göra nåt mer innan jag skickar iväg den. Den är köpt i Webhallen vad tror ni de har för rutiner måste jag vänta tills den skickas till Tyskland för reparationer eller blir den inbyt mot en ny.
    Tacksam för svar
    DREAMBOX 7020 Si ¤ Gemini 4.6 ¤ CCcam 2.1.4 ¤ Motor & Triax 88 ¤

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    909
    Tackad
    144 gånger
    Testa en annan spännings adapter.

  3. #3
    Tror du verkligen att olika kanaler kräver olik spänning. Den fungerar bra på visa kanaler.
    Mer förslag tack
    DREAMBOX 7020 Si ¤ Gemini 4.6 ¤ CCcam 2.1.4 ¤ Motor & Triax 88 ¤

  4. #4
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    JA olika kanaler kräver olika spänning 13 Volt / 18 Volt. Så PSU är en MYCKET trolig orsak.

    Byt PSU, kolla så att den inte ripplar.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #5
    Jag provade med en annan PSU men ingen förbättring alls, problemet kvarstor tyvärr.
    DREAMBOX 7020 Si ¤ Gemini 4.6 ¤ CCcam 2.1.4 ¤ Motor & Triax 88 ¤

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Har varit med om liknande grejer. Kompisens DM600 var problematisk sa han, "omkopplare denna kanal kan inte hittas", så stod det hela tiden. Ibland kan det fixas genom att ladda om alla frekvenserna. Han kommer till mig med sin box, allt fungerar här hemma, men jag har koll på mina grejer här, jag har inte koll på hur han har gjort hemma. Jag har testat både med hans och mitt nätaggregat, hemma hos mig fungerar det alltid, hemma hos honom kan han få ovan nämnda felmeddelande.
    Problemet kan också vara LNB eller kabel-relaterat, speciellt ifall kabeln är lång och någon samt en viss längd, så kan någon stående våg reflektion råka hamna rakt där boxen inte trivs. Ibland avhjälps problemet genom att kapa av någon halvmeter ifrån kabeln och allt blir perfekt ! Kolla att jordarna är bra gjorda, det brukar vara problem nr 1, det måste finnas en bra återledare. Kompisens fel fixades genom att byta kabel och fixa jordflätan på ett korrekt sätt på antennkabeln. Han hade dels biltema-antennkabel (det skall man inte ha) och dels dålig jordning. Bytte kabel, fixade om så att jordledaren hade bra kontakt med F-kontakten. Sedan dess har han aldrig haft problem. Bra att börja med grunden, ibland är felet enklare än vad man tror.

Liknande ämnen

  1. Dreambox 600S + Viasat
    Av zyce i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 13:42
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 05:39
  3. Dreambox 600S
    Av Vicke i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 17:50
  4. Dreambox 600S PVR
    Av el_zaint i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 15:52
  5. dreambox krånglar!!
    Av 1000foting i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-10-19, 17:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss