Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 33

Ämne: Hjälp med transponder sökning, endast 63% i SNR !! Märkligt problem

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Ok, tack för alla tips! men är det någon som känt till det här problemet sen förut? Vad skulle då vara största orsaken? tunern eller nätdelen? Tack!

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    jag tror på tunern. Eftersom du testat med annan nätdel redan.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Har beställt en adapter nu på 12V och 3A hade innan 2,2 A tippar nog endå att felet ligger i tunern, men värt ett försök! Någon som har tips på billiga tuners? utomlands eller inom sverige. Tydligen har man slarvat bort kvittot så jag inte kan reklamera min nuvarande tuner.....

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Funkade inte med adaptern, problemet kvarstår... Ingen som kan lösa det här problemet ??

  5. #15
    Har svårt att tro på nätdelsfel - om det kom plötsligt med en nätdel du haft tidigare och när du prövat med flera.
    Orginalnätdelarna är ingen höjdare men funkar för det mesta.
    Kan du se vad du har för signalstyrka när du använder din gamla box?

  6. #16
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Jag hade också problem med att SNR gick ner till 63 %, då på SVT1 och SVT2 (dessa två tillhör de kanaler vars frekvens gör att signalstyrkan blir lägre än för vissa andra kanaler). Kolla den tråden jag då startade, om den hjälper dig ...

    http://www.comhit.net/showthread.php...highlight=svt1
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Tack för all hjälp jag fått! Tror inte det är kabeln som sagt som nämns i din tråd eftersom jag testat med en 10-15m lång kabel + en 1,5 m kabel. Har endast anslutning till 1 LNB. På min viasat box står det att jag har ca. Spänning: 87% Signalkvalitet: 45% men ändå får jag bild.. Kanske borde testa så som Hexantrop gjorde med att koppla in en vanlig box och få signal, sen snabbt byta till "problemboxen" vilket jag också börjar kalla den för.. Tunern kan jag inte byta in mot en ny då jag slängt ordernr på mail samt kvittot.

    Dreamboxen:
    SNR: 63 %
    AGC: 7-10%
    BER: 0

    Notera att när jag skymmer lnb med handen så påverkas viasatboxens signal medan Dreamboxen händer det ingenting på.
    Senast redigerad av nomis94 den 2012-03-31 klockan 14:05.

  8. #18
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    Citat Ursprungligen postat av LumberJack Visa inlägg
    http://www.kjell.com/sortiment/el/st...at-60-w-p44514Vet inte om du tycker det är billigt, iaf billigare än att köpa original!
    En kompis köpte precis en sådan när han hade problem med kanal/sattelit- byte med sitt monoblock. Nu fungerar allt kanon...
    Rust Never Sleeps

  9. #19
    Det känns spontant som att du har för dålig signal, att du får bild med den ena och inte den andra kan bero på att mottagarna har olika känslighet (förmåga att ta emot svaga signaler) signalen är kanske är på gränsen och dreamboxen klarar inte detta.
    Kolla att antennen inte kommit lite ur läge. Signalen till mina boxar är alltid över 90-90 och det borde du oxå ha om allt står rätt till.

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    @nomis94.
    Om det fungerar med en vanlig box och inte med din DM600, så kan det bara vara fel på två saker, tunern eller nätaggregatet. Eftersom du har testat med ett nytt nätaggregat så kan det vara fel på tunern också. På DM600 så är det utbytbar tuner, det kan hända att den har lossnat ifrån sin plats. Dra ut strömsladden på din DM600, skruva upp boxen, ta ut tunern och sätt in den igen. Kontrollera att inget är löst runt F-kontakten eller tunern (känn på alla anslutningar att de sitter korrekt). Pröva sedan att starta upp boxen igen (skruva på locket innan) och fungerar det inte, flasha om boxen ifall den har tappat alla inställningar (av någon okänd anledning).
    Det brukar inte gå fel med tunern, pröva att byta till en annan tuner (ifall du har möjlighet, eller om någon kompis har) eller sätt tillbaka din gamla DVB-T tuner, för att se att boxen fungerar som den skall med den gamla tunern. Pröva och rapportera tillbaka.

Liknande ämnen

  1. Dreambox 500c Märkligt problem
    Av tawoz i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 13:59
  2. Problem att få in transponder
    Av kalle2345 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 23:25
  3. Problem med transponder?
    Av trollhattan i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:23
  4. problem med stopstop sökning
    Av snugge i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 17:28
  5. Märkligt problem!
    Av Fred i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-16, 16:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss