Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 33

Ämne: Hjälp med transponder sökning, endast 63% i SNR !! Märkligt problem

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Hej, ber om ursäkt att jag inte hållit er uppdaterade... Men nu har jag fått tillbaka en ny tuner från reklamationen och allt är som det ska igen!
    SNR: 91% AGC: 90% Hade aningar att parabolen var ur läge eftersom viasat boxen hade sån låg styrka.. men men. Nu fungerar allt! :-)

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    En liten fråga bara... Hur är det med AC och DC i adaptrarna spelar det någon roll? upptäckt att jag kört med AC adapter när dreambox kräver DC = likströmmig. någon som vet ?

  3. #23
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du har nog haft tur som inte bränt upp nånting. Det är stor skillnad på AC=växelström och DC=likström. Normalt går det inte alls bra om man tar fel typ.
    Om din Dreambox trots allt har klarat sig så måste det bero på att den har någon diod eller likriktare internt. Men jag hade nog rekommenderat att byta till rätt sort ändå. Även om Dreamboxen klarar att likrikta så kan spänningen bli fel eftersom en AC-adapter inte har någon spänningsreglering.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Ok, Tack för svaret! Jo det var klantigt av mig... denna var det jag köpte: http://www.24.se/natadapter-230v12v-...ternalsearch=1 men står ändå att den har utspänning på "12 V (DC)" så borde ju funka.. eller? MVH

  5. #25
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, den adaptern verkar lämplig för Dreambox. Den lämnar 12V DC 3A.

    Du kanske blir förvirrad av att den kallas Ac-adapter i beskrivningen? Man får skilja på vad som matas in och vad som kommer ut.
    Det som matas in från vägguttaget är växelström AC, det är väl därför den kallas AC-adapter. Men det som kommer ut är 12V likström DC 3A. Kan hålla med om att beteckningen AC-adapter är ologisk när den lämnar likström. Men man kallar väl ofta alla såna här adaptrar för AC-adaptrar för att de drivs av AC (från vägguttaget). Sedan kan de på utgången antingen lämna likström eller växelström.

    Men i det här fallet om du har använt den adaptern du länkade till så är det helt i sin ordning. Den verkar lämplig och lämnar 12V likström på utgången precis som det ska vara till en Dreambox. Så du behöver inte oroa dig!
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Jaha, okej! det låter bättre! Men nu har jag fått samma problem som förut.. endast 53% i SNR, funkade endast EN dag med nya tunern. Får väll testa med en 12V 5A (DC) kanske ändå är att den får för lite ström till alla kretsar. Kan det hända att tunern glappar? Parabolens inställningar borde det inte vara fel på, har återigen testat med flera antennsladdar och kollat ifall kontakterna sitter åt.
    Börjar bli less på den här dreamboxen, den har endast funkat 3 veckor max. sen jag fick ordning på allt....

  7. #27
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Dreamboxen bör inte dra mer än 1,5A. Att man kör med nätaggregat med högre ampere-styrka är endast för att inte belasta nätaggregatet, dvs att köra med 3A och högre är bra, men dreamboxen behöver inte mer än max 1,5A. Det fungerar även om man kör med 500mA, men då kommer inte nätaggregatet att hålla så länge med den belastningen.
    Det verkar vara något annat fel. Som sagt, pröva med en annan dreambox, ifall någon kompis har, eller en annan mottagare. Då kontrollerar du att parabolen, LNB, samt kablage är OK när du kan få in signal via den andra mottagaren.
    Kolla ifall tunern har lossnat lite, tryck in den ordentligt.

  8. #28
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    362
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av viairdeto Visa inlägg
    Dreamboxen bör inte dra mer än 1,5A. Att man kör med nätaggregat med högre ampere-styrka är endast för att inte belasta nätaggregatet, dvs att köra med 3A och högre är bra, men dreamboxen behöver inte mer än max 1,5A. Det fungerar även om man kör med 500mA, men då kommer inte nätaggregatet att hålla så länge med den belastningen.
    Det verkar vara något annat fel. Som sagt, pröva med en annan dreambox, ifall någon kompis har, eller en annan mottagare. Då kontrollerar du att parabolen, LNB, samt kablage är OK när du kan få in signal via den andra mottagaren.
    Kolla ifall tunern har lossnat lite, tryck in den ordentligt.
    Hade samma problem. Efter att ha gjort olika tester, löste detta mitt problem, men om det löser ditt var ju en annan sak.
    Dreamboxar, speciellt kinesiska, verkar som regel ligga så där på gränsen ....
    Ha der så bra!

    Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

    Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    tunern har jag kollat flera ggr om den suttit rätt, och tycker den sitter fast bra. Har ju även fått en ny tuner, men samma problem har återkommit. Är det så att man ändå måste ha en stark nätadapter för att LNB huvudet ska få energi som det stod i första sidan..?
    Nu har jag följt denna video: http://www.youtube.com/watch?v=A0POqN2bqiE Som faktiskt hjälpt mig.

    Nu har jag några kanaler där det visar 80% i SNR som tex SVT 1 o 2 de andra som viasat sport och de kanalerna har fortfarande 63% nån som har någon idé på detta? Värt att köpa en 12v 5a adapter?

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Det fungerar bra nu med tunern tror jag, men problemet är att när jag gör kanalsökning så får jag bara in fåtal kanaler.
    Antingen bara kanaler med vertikal som fungerar på 90%, och horisontella kanaler efter ny kanalsökning står på 63%.
    Ställer jag in satfind på en horisontell transponder visar den 63%. Gör jag sedan en fabrikåterställning när satfind står på horisontell med ny kanalsökning fungerar bara horisontella och inte vertikala transpondrar.

    Någon som vet vart problemet ligger?? Ska tunern ha ström? som min fråga innan var? Tacksam för all hjälp jag kan få!

Liknande ämnen

  1. Dreambox 500c Märkligt problem
    Av tawoz i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 13:59
  2. Problem att få in transponder
    Av kalle2345 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 23:25
  3. Problem med transponder?
    Av trollhattan i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:23
  4. problem med stopstop sökning
    Av snugge i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 17:28
  5. Märkligt problem!
    Av Fred i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-16, 16:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss