Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: Hjälp med transponder sökning, endast 63% i SNR !! Märkligt problem

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger

    Hjälp med transponder sökning, endast 63% i SNR !! Märkligt problem

    Har nu i dagarna haft problem när det gäller signalstyrkan till parabolen i dreamboxen. Min satfind står på 63% i SNR och den kan inte låsa en transponder vid transpondersökning. När jag kopplar in min vanliga viasat box till samma kabel får jag dock kanaler. Har gjort en manuell transpondersökning i dreamboxen med samma inställningar som i viasatboxen utan någon lyckad framgång.
    Parabol och ett LNB är vad jag har och de verkar ju funka samt att jag knapp rört det innan. Problemet uppstod helt plötsligt här om dagarna på dreamboxen så allt har funkat skitbra tills nu då jag plötsligt tappade tv-bilden. Kan det ha något att göra med min tuner?? Har en DM600 som det satt en Marksänd tuner i innan, köpte min satelitetuner på digitalboxen.se tunern är made in china. Har jag rätt att kräva en ny mån tro?

    Någon som kan hjälpa???

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

    MVH

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Testa annat PSU först, inte helt ovanligt att det kan bli denna typ av fenomen om boxen får för lite ström.
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Ok, tack för tipset! PSU menas med nätdel, adapter ? Har testat med 2 st olika, samma problem.. dock inte orginal adaptern till dreamboxen men det ska vara 12 V och runt 3 A.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    12V minst 3A, gärna 5A.
    Har du lång antennkabel?? Tänker så LNB får nog med ström. Kan vara så att din DB är lite mesigare än orginlaboxen.
    Skulle gissa att det är där du har problemet. Kolla även så alla kontakteringar är OK!
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Ok, har testat med 2st antennkablar, en på runt 10m i nedervåningen, och en antennkabel jag testat genom fönstret på 1,5 m. Dreamboxen har fungerat klockrent innan och har haft säkert minst 90% i SNR. Du tror inte på tunern då? kan ju vara en kopia eftersom den är "made in china" Ska nog ändå göra så att jag köper en orginal nätdel... men har läst i flera trådar att andra råkat ut för samma problem

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Hur ser din parabol ut, hur många lnb? hur har du ställt in sat-konfigen i boxen?
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Har min vanliga viasat parabol som är på 40cm, endast 1 LNB. sat konfigen står på 4.8 E Astra/Sirius men det bör inte vara det som är problemet eftersom allt hände så plötsligt, funkade kalas innan så parabol och lnb samt antennsladd ska vara helt okej. Tror nog mer på att det kan vara tunern eller nätdelen....

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    34
    Tackad
    1 gånger
    Har du något tips på vart man kan få tag på en (12V minst 3A, gärna 5A) billigt?
    Citat Ursprungligen postat av LumberJack Visa inlägg
    12V minst 3A, gärna 5A.
    Har du lång antennkabel?? Tänker så LNB får nog med ström. Kan vara så att din DB är lite mesigare än orginlaboxen.
    Skulle gissa att det är där du har problemet. Kolla även så alla kontakteringar är OK!

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    http://www.kjell.com/sortiment/el/st...at-60-w-p44514

    Vet inte om du tycker det är billigt, iaf billigare än att köpa original!
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  10. #10
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Härifrån har jag köpt ett gäng:

    http://www.ebay.de/itm/NETZTEIL-PASS...item3a7061602d
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Liknande ämnen

  1. Dreambox 500c Märkligt problem
    Av tawoz i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 13:59
  2. Problem att få in transponder
    Av kalle2345 i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 23:25
  3. Problem med transponder?
    Av trollhattan i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 18:23
  4. problem med stopstop sökning
    Av snugge i forum Övrigt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 17:28
  5. Märkligt problem!
    Av Fred i forum Viasat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-16, 16:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss