Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: MyBookLive NAS och mount till DM500

  1. #1

    MyBookLive NAS och mount till DM500

    Hej!
    Jag är väldigt ny inom detta och kan typ inget om kommandon och sådant. Men jag har surfat runt här och försökt få det att fungera att mounta min NAS (MyBookLive) som en mapp på DM500 för att kunna spela in.

    Jag har använt Dreambox Control Center - Telnet för att testa. Där ser man ju felmeddelandet som man inte ser i Dreamboxens meny på samma sätt.

    Jag har testat detta:
    --------------------------
    root@dm500 ~ # mount -t nfs 192.168.0.17:\Public/Dreambox /media/hdd
    mount: 192.168.0.17:Public/Dreambox failed, reason given by server: Permission denied
    mount: nfsmount failed: Bad file descriptor
    mount: Mounting 192.168.0.17:Public/Dreambox on /media/hdd failed: Invalid argument
    --------------------------
    Jag förstod det som att jag var tvungen att ange mitt användarnamn och lösenord trots att Publicmappen skall vara öppen..
    Testade då detta:
    --------------------------
    root@dm500 ~ # mount -t nfs user=swop,password=pows "192.168.0.17:\Public/Dreambox" /media/hdd
    mount: Mounting user=swop,password=pows on /192.168.0.17:\Public/Dreambox failed: No such file or directory
    --------------------------

    Nu fick jag inte längre felmeddelandet om att jag inte fick tillträde. Verkar som mitt användarnamn och lösenord fungerar.. Men vilken mapp är det som inte finns? Jag har tittat i FTP på Dreambox Control Center och sett att /media/hdd finns och jag har skapat en mapp som heter Dreambox under Public på min NAS.

    Jag har även försökt att samtidigt få kontakt i webläsaren (firefox och chrome) för att se om det krävs lösenord där.
    Skriver jag såhär i firefox så krävs inget lösenord: file://///192.168.0.17/Public/
    Skriver jag såhär i chrome så krävs inget lösenord: file://192.168.0.17/Public/

    Om jag däremot bara skriver bara skriver 192.168.0.17/Public/ oavsett webläsare så får jag frågan om användarnamn och lösenord. Om jag skriver fel inloggningsuppgifter får jag försöka igen. Skriver jag rätt så kommer jag till en sida som det står:

    "Authorization Required

    This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required."

    Tacksam för förslag på lösning

    MVH
    Martin
    Senast redigerad av swop den 2012-04-11 klockan 17:50.

  2. #2
    Testade nu igen med "" runt adressen till NAS-hddn med hjälp av hur NFS fungerar på MyBookLive (http://community.wdc.com/t5/Network-...e/idi-p/148160) och fick ett annat meddelande i Telnet:
    -------
    root@dm500 ~ # mount -t nfs "192.168.0.17:/nfs/Public/Dreambox" /media/hdd
    mount: Mounting 192.168.0.17:/nfs/Public/Dreambox on /media/hdd failed: Device or resource busy
    -----------

    Nu är det nära va?

    Vad tror ni meddelandet beror på? Är det min NAS eller Dreambox som är "busy" och vad kan det vara?
    Senast redigerad av swop den 2012-04-11 klockan 18:11.

  3. #3
    Skrev mount nu för att se vad som hänt.. betyder detta att jag lyckats?

    ------
    root@dm500 ~ # mount
    /dev/root on / type squashfs (ro)
    none on /dev type devfs (rw)
    /proc on /proc type proc (rw,nodiratime)
    devpts on /dev/pts type devpts (rw)
    /dev/mtdblock/1 on /var type jffs2 (rw,noatime)
    none on /tmp type ramfs (rw)
    /dev/mtdblock/1 on /var_flash type jffs2 (rw,noatime)
    192.168.0.17:/nfs/Public/Dreambox on /media/hdd type nfs (rw,v3,rsize=32768,wsize=32768,hard,udp,lock,addr= 192.168.0.17)
    -------

  4. #4
    Ja det gick! Nu lyckades jag mounta min NAS (MyBookLive).

    Lösningen var att om man skall använda sig av NFS så har hdd:n stöd för det om man anger "NAS_IP-nummer:/nfs/Utdelning" och inte bara "NAS_IP-nummer:/Utdelning".
    För mig del så skrev jag:
    mount -t nfs "192.168.0.17:/nfs/Public/Dreambox" /media/hdd

    Hoppas det kan hjälpa någon.

    Tack o hej
    /Martin

Liknande ämnen

  1. Mount hdd i W7PC till DM8000HD
    Av BenkeBus i forum Dreambox
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 17:58
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 13:10
  3. Mount - flashminnet till HDD
    Av pacmyc i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 01:54
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 09:45
  5. ftp till dm500
    Av minimeman i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 16:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss