Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Plötsligt jättehöga BER-värden på ett fåtal kanaler [ComHem Gbg]

  1. #1

    Plötsligt jättehöga BER-värden på ett fåtal kanaler [ComHem Gbg]

    Hej. För några dagar sedan märkte jag av störningar i bilden på vissa kanaler, har en Dreambox 600c. Jag är inte så hemma på digital-tv men tror att jag lyckats identifera att problemet är skyhöga BER-värden. SVT-kanalerna och TV4 går knappt titta på överhuvudtaget och några andra kanaler har små störningar medan de flesta andra har BER-värde 0. Jag har försökt googla och leta här efter ett svar. Det enda jag hittar är något om kanalomläggningar, men enligt comhems schema har detta inte skett i mitt område än. Är det någon som vet vad problemet är och hur det kan avhjälpas?

  2. #2
    Hejsan jag hade också höga ber värde men jag gick in i manuel inställning och ändrade frekvensen ex om den är på 299 så ändrade jag till 298.Och då så såg man direkt att den ändrade ber värdet direkt. Hoppas det hjälper dig också mvh

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2008
    Inlägg
    24
    Tackad
    2 gånger
    Antingen har du råkat ut för det riksomfattande underhåll som ComHem gör vilket innebär att du måste söka om kanalerna eller fixa en ny cables.xml.

    Eller så har du fått samma som jag hade förra helgen, någon utrustning som pajat i fastigheten.
    Jag kollade med ComHem support och de hade bra signal fram till sin avlämningspunkt men i mina 2 uttag från ComHem var det skitsignal.
    Om du har liknande så kolla med fastighetsägaren om de kan kolla upp utrustningen och byta ev. trasiga grejor, förmodligen någon signalförstärkare.

  4. #4
    Det försvann lika plötsligt som det kom häromdagen utan att jag gjorde något. Men tack för svaren!

  5. #5
    Färsking
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    23
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av santacruz Visa inlägg
    Det försvann lika plötsligt som det kom häromdagen utan att jag gjorde något. Men tack för svaren!
    Intressant, samma här fast för någon månad sedan. Har fungerat bra sedan dess.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av olal Visa inlägg
    Hejsan jag hade också höga ber värde men jag gick in i manuel inställning och ändrade frekvensen ex om den är på 299 så ändrade jag till 298.Och då så såg man direkt att den ändrade ber värdet direkt. Hoppas det hjälper dig också mvh
    Hur ändrar man dessa värden manuellt...???

Liknande ämnen

  1. ComHem HD kanaler?
    Av imported_Harry_ i forum Dreambox
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 21:34
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 06:19
  3. Risig bild på vissa kanaler plötsligt
    Av Hugleik i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 15:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss