Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur är torroidal?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    442
    Tackad
    26 gånger

    Hur är torroidal?

    Har hört lite olika saker om den. Nu bor jag i Norrbotten högt uppe i Sverige... Vissa här hävdar man måste ha stora wokar, men har installerat en nordenparabol på ca 80cm om till 13ö och 19ö och fungerar prima!
    Visst vet jag mycket väl att ju större ju bättre, men nu är det så att jag har ett krångligt ställe hemma hos mig att installera och därav vill man ha en smidig parabol!
    Blev själv intresserad av torroidal 90cm....men går det att med denna tallrik ta emot 1w-28.8 ö (Nu pratar jag EJ om 28öst N eller D transpondern) utan problem?
    Den ser smidig ut att installera lnb nära själva woken osv...men är den lätt att installera för en hävda att det precis tvärtom? Så ville höra lite erfarenheter innan man köper.....

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Hej!

    Finns i andra änden av landet (Lund, Skåne)
    Så, nöjer mig med hur den är att bygga ihop och ställa in. Bruksanvisningen som följer med är inget vidare, så om du inte är så jättehändig kan det ta ett par timmar att få ihop den. Men det är den värd.

    Lägg ner tid på att få pålen eller vad den skall sitta på rak. Felen blir större ut mot kanterna på parabolen.

    Titta in på www.satlex.de för att få ordning på hur den skall ställas in.

    Har du lyckats ställa in den rätt lan du snabbt använda skalan på den för att installera flera LNB.

    Sammanfattning; Mycket jobb till en början, sen väldigt enkel och trevlig.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    442
    Tackad
    26 gånger
    Okej så det är det folk säger krångligt själva byggandet...det som man kan göra i marknivå egentligen. Då tror jag att jag ska köra på en sån där...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2004
    Inlägg
    62
    Tackad
    2 gånger
    Jag lekte med en sån ett antal år sen grymt najs parabol och tyckte inte alls den var det minsta konstig eller svår.. Iof den första och enda för mig så har ju inget att jämföra med ;-)..
    (Nu ligger den dock och skräpar i förrådet, kör med kabel bara..)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    56
    Tackad
    10 gånger
    Tänk på att den är tung. Att släpa upp den ensam med bara en stege är inte att rekommendera.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    paraboler behöver inte sitta uppe vid skorstenen. De få metratna mella marken och taket gör ingen skillnad jämfört med avståndet till satelliterna. Själv sitter min på underredet till kontorsbord.)

    Satsa gärna några kronor på bra LNB

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    442
    Tackad
    26 gånger
    Okej men väger den mer än tex en 110cm Triax multifocus gör som en antenninstallatör rekkomenderade mig?
    Visst blir de bättre signal med större men man måste ju kunna konfa den rätt, hade faktist en vanlig 100cm tallrik som var oerhörd klumpig att ha o göra med!
    Angående skorstenet...jag bor i en Villa som är 2 våningar+en fullstor vind! Det gör skillnad, hade tänkt ha min tallrik på väggen precis utanför vardagsrummet jag har på nedre våning....får så lite signal att jag med näppe ser var satteliterna går...men absolut ingen bild. Oavsett vad man gör vrider o vänder...har träd på tomten och på allmänning.
    På taket lite annan historia där kommer satteliter in...dock även där lite störningar så blir o fälla de träden iaf som är på egna tomten. Det spelar tyvärr ingen roll hur bra grejor man har om det nåt som skymmer satteliterna.
    Har tom konstaterat med en sattelitfinder app i smartphonen där man ser var satteliterna går att det träd ivägen....

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss