Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Openbox c4 (HD, Cable, DVB-C, 1080p)

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger

    Openbox c4 (HD, Cable, DVB-C, 1080p)

    Hej !
    (ställde motsvarande fråga i openbox forumet, utan framgång, se länk:
    ( http://www.openboxforum.com/index.php/topic,2529.0.html )

    Frågan är om denna helt enkelt skulle passa för europa, och Sverige i synnerhet. Man antar att den klarar av modulationerna QAM256 and QAM64.
    Men min fråga egentligen är vilken mjukvara som skulle passa till denna, skall man ta samma som satellit? Det står inget ifall den har inbyggt Mgcamd/CCcamd, som de övriga openboxarna har för satellit, för att då skulle man köra som det är, utan att ändra någon.
    Bara nyfiken, kanske beställer 1st för att kolla och utvärdera.
    Någon som vet?

    Länk till openbox som jag vill köpa finns här:
    http://www.grebuy.com/openbox-c4s-digital-cable-receiver-openbox-c4s-hd-cable-receiver-openbox-c4s-dvbc-receiver-not-suitable-for-brazil-p-118.html#show

    Uppdaterad info:
    Ser på alibaba att den har alla protokoll som man behöver (MGcamd och CCcamd), se här:
    http://www.alibaba.com/product-gs/55...enbox_C4S.html

    I vilket fall som helst, så har jag beställt en nu, får se när den kommer (totalpris, med billigaste frakt ca 721kr).
    Senast redigerad av viairdeto den 2012-05-19 klockan 13:27.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Hej !
    Idag, efter 17 dagar, kom den nya kabel-tv boxen ifrån Kina, OPENBOX C4s, som passar till bl.a. det svenska kabel-tv nätet, t.ex. comhem !
    Fint förpackad, men saknade den viktigaste adaptern, den som brukar ingå i DM500C boxarna, dvs adapter mellan antenn och F-kontakten. Jag råkade ha en extra och allt var frid o fröjd. Än så länge...
    (finns att köpa på t.ex. kjell o company för ca 30kr, http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...takt-ho-p30420 ).

    Kopplade den till stor-tvn och valde upplösningen 1080p, 60Hz, och det funkade jättebra !

    Körde sedan både en "blind scan" och "auto scan" för att hitta kabel-tv kanaler, men den hittade ca 5st. Körde en manuell sökning via "Manual scan", och bockade för Nätverkssökning, men då hittade den ca 15 kanaler.
    Problemet är att boxen, default, är gjord för den thailändska marknaden och där verkar de använda andra symbolvärden och frekvenser än våra svenska. Detta kan man se i den manuella sökningen, att det endast finns två Symbol Värden, 6666kbps samt 5728kbps. Frekvensområdet verkar vara förprogrammerat till 634-714MHz. QAM går att välja fritt, allt mellan QAM16 till QAM256.
    Om man istället väljer att göra en manuell sökning och AVAKTIVERA nätverkssökningen, dvs söker frekvens efter frekvens manuellt (följde frekvenserna på denna hemsida: http://www.lesve.org/digtv/service/ ), då hittas ALLA kanalerna, utan problem ! Konstig bug.
    När listan är klar, så kan man exportera denna till USB-sticka och spara undan den, för att man vill helst inte göra om detta jobb på en ny, likadan mottagare. (USB-port finns både fram o bak på openbox C4).
    När kanalerna är klara, så tog det myyyyyyycket lång tid, tills man skulle hitta det där stället i boxen för att lägga in sina softcam-inställningar, för CCcamd eller Mgcamd, precis som jag gjorde för min OPENBOX S10 HD. I denna openbox C4, var denna flik inte med automatiskt, det stod inte ens i manualen, utan där stod det hur man skulle lägga in sina CAS och välja emulator m.m. men inte hur man fick fram CAS. Jag uppgraderade mjukvaran 2ggr, en till den senaste, och en till en äldre för att se ifall Softcam:en hade blivit bortplockade i senare mjukvara, men så var inte fallet.
    Problemet är att SOFTCAM-menyn är DOLD ! Hittade koden, i ett thailändskt forum (http://www.711shop.info/index.php?topic=856.0) och tack vare translate google, förstod jag att man skulle knappa den fyrsiffriga koden med fjärrkontrollen för att CAM-menyn skall dyka upp!
    Sedan sätter man in sitt USB-minne, som endast accepterar CCcam.cfg och där i kan man antingen skriva sina C-lines eller N-lines. Whatever, det fungerar bra efter detta.
    Inspelning på externt USB-minne eller hårddisk (PVR-funktionen) gick också bra, går att spela upp i boxen efteråt, men jag lyckades inte spela upp materialet i datorn ännu. Försöka konvertera filen med programmet "dvr_converter" som fungerar till satellit-openbox S10 HD, som spelar in i format .dvr . Testade att omvandla ändelsen från .pvr till .dvr, utan framgång. Varken WMP eller VLC ville spela upp den inspelade filen. Får pröva lite till imorgon, men nu verkar den rulla på som vanligt.
    Boxen blir inte varm, även om den står på t.ex. SVT1 HD, men den är lite slö i kanalbyte, speciellt om man är van med en DM500C innan, så upplever man det som allt annat går långsammare. Denna box man man inte editera settings m.m. via nätverket, som man göra med satellitboxen, openbox S10. Där finns det ett program som heter OpenboxS10LANSHARINGSTBHD_LAN_MM, så och kan man ladda ner både kanallistor, image, samt softcam-filerna (editera, spara , ladda upp tillbaka m.m.), genom att skriva IP-adressen i programmet.
    Detta gick inte att göra på Openbox C4, än så länge i alla fall.
    Detta är en ganksa ny mottagare tror jag, den finns inte ens nämnd i Openbox-forumet. Det borde komma lite program, samt mjukvaror lite senare, av de som håller på med sånt. Hoppas ni blev klokare. Jag är nöjd än så länge.
    Som sagt, sammafattning:
    Fördelar: Billig kabel-HD box (ca 720kr (box+frakt)), bra bild, bättre menyer än openbox S10, bra box, när allt fungerar.
    Nackdelar: saknar F-hane->antenn-adapter, HDMI-kabel saknas, går inte att automatscanna kanaler på det svenska kabel-tv nätet, softcamen är dolt, det tar ett tag att fatta var den är, tills man knappar in den hemliga koden.

    Uppdatering: det Java-baserade dreambox-programmet PROJEKT X kan konvertera .pvr formatet till .mpg . Programmet Any-video-converter kunde också konvertera .pvr till vilket format jag ville, t.ex. .mpg, .wmv eller .avi, men ett litet audio-sync-problem mellan filmen och ljudet, annars var bilden OK.
    Senast redigerad av viairdeto den 2012-07-09 klockan 23:21.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Två problem har visat sig med denna openbox C4s till kabel-tv.
    1) Den bootar om då och då, ibland var 5e minut och det är värre på vissa specifika kanaler.
    2) Kan inte se subtitles överhuvudtaget.

    Jag skrev till de samma dag som jag upptäckte dessa problem.
    Gällande boot-problemet, så bad de mig att löda om i boxen. Man tar bort 4st motstånd á 22 ohm vardera (storlek 0402) och ersätter värdet med 68 ohm istället, då försvinner re-boot problemet, sa de till mig.
    De skickade till och med en bild i mailet som visade var dessa motstånd fanns, samt en pdf med följande text
    Replace components R117,R119,R121,R123 by R 68Ω+/‐5% 0402) :

    Bifogad fil 1239

    Lödde om boxen idag. Än så länge har inte boxen bootat om, och den verkar stabilare nu !

    Gällande UNDERTEXTER (subtitles), blir jag inte klokare, inte de heller.
    Enligt boxens specifikation så skall den stödja undertexter samt Text-TV, men inget av dessa verkar kunna visas.
    Enligt specifikation:
    Subtitle in DVB EN300743 and EBU Supported

    Teletext in DVB ETS300472 by VBI& OSD Supported

    I menyn finns endast "English" och "Thai" språk, meny-textning eller subtitle-textning att välja mellan.
    Är det någon som vet ifall svenska undertexter (eller den kanal man tittar på) är beroende av vad som ställts in i menyn, eller kan den visa svensk text, även om den är inställd på "Engelsk" eller "Thai"-textning? Måste man vänta på nästa uppdatering för att aktivera svensk text? kan man hacka i mjukvaran så att man aktiverar svensk text? nån som vet och isåfall vad letar man efter? svensk-språkkod m.m?
    Jag har frågat frågor i de thailändska forumen, men inga svar har erhållits.

    Openboxens kanal-lista är i .xml format och ser ut på följande sätt:
    <video_list>
    <channel name="CANAL+ First" hide="0" position="Cable" freq="338" symbolrate="6875" qamsize="256" service_id="1144" video="4130" vide_stream_type="2" pcr="4130" stream_id="32" network_id="40999" v_ecm="8191" a_ecm="8191" ecm="8191" track="0" pmt_pid="290" audio="4386" audio_stream_type="4" audio_language="swe" audio2="4642" audio2_stream_type="6" audio2_language="swe" />
    <channel name="CANAL+ Series" hide="0" position="Cable" freq="338" symbolrate="6875" qamsize="256" service_id="1145" video="4102" vide_stream_type="2" pcr="4102" stream_id="32" network_id="40999" v_ecm="8191" a_ecm="8191" ecm="8191" track="0" pmt_pid="262" audio="4348" audio_stream_type="4" audio_language="swe" audio2="4614" audio2_stream_type="6" audio2_language="swe" />
    </video_list>

    Finns det något som bör läggas till i denna fil (någon parameter som inte finns med) som aktiverar undertexter, typ subtitle="swe" (har provat att lägga till denna, fungerar inte).

    Det finns inte heller någon knapp att visa Text-tv, vilket kanske försvårar det hela, ifall textningen går via text-tv.

    Boxen togs bort ifrån kabel-tv sortimentet (kanske efter att jag hade klagat) men har nu kommit tillbaka, men under satellit-boxarna istället, se här:
    http://www.grebuy.com/full-hd-pvr-di...320-p-156.html

    Det är en bra billig box, ifall man får ordning på undertexterna. Man kanske borde prova med en universell fjärrkontroll och få igång text-tv också?
    Senast redigerad av viairdeto den 2012-07-10 klockan 00:31.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 21:22
  2. Bålig bild i 720p-1080p
    Av padz i forum AzBox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 18:12
  3. Comhem provsänder 1080P!
    Av Noreply i forum Com Hem
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 17:17
  4. [LÖST] Ny box Humax CI-5100 Cable?
    Av $k8ir8 i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-04-23, 13:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss