Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Ljudproblem och kanal problem med DM800HD SE (Clone)

  1. #1

    Question Ljudproblem och kanal problem med DM800HD SE (Clone)

    Hej,

    Börjar komma igång med min clone nu. :-)

    men jag har 2 problem som jag tänkte fråga om hjälp med.

    Jag bor i ett ComHem hus och har nått slags utökat utbud (Tv3, TV10 TV11, kanal 5, etc) som ingår i hyran och dom kanalerna får jag in när jag kopplar antennkabeln mellan vägg och TV och kör på tunern i Tv:n.
    När jag kopplar in antennkabeln i boxen och gör en kanalsökning så får jag upp 187 har jag för mig och bland annat TV3, Kanal5, TV10 osv... Men, jag får ingen bild när jag kör via boxen. Enl boxen är dom Encryptade ser det ut som (lilla ikonen på kortet). Finns det nått sätt att komma runt detta?

    Mitt andra problem, Jag spelar upp en MKV fr¨ån min nas som är kopplad via LAN uttaget och bilden kommer ju igång kalas men inget ljud. Har boxen kopplad via HDMI och jag får ljud när jag går via tex en dator från nas till TV och kollar samma film.
    Hittar inga speciella inställningar för att trixa med ljudet.

    Har ingen förstärkare och kör OpenPLI 2.1 (senaste versionen har jag för mig).

    All hjälp emottages tacksamt.

    Mvh

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    De kanaler som du ser i TV är analoga, och i boxen digitala -> skaffa abbonemang.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Hmmm... Nä, dom är oxå analoga. Jag har ingen box för att få in Kanal 5 tex. Går direkt från vägg till TV. Eller missförstår jag dig? Jag har ju kanalerna onekligen.

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    din mkv fil har säkert DTS ljud, tyvärr ingen support än i OpenPli 2.1, tror det är licence tjafs bara, det finns andra image med support, men det fungerar över optiska till DTS decoder (hemmabiosystem)

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av tord00 Visa inlägg
    Hmmm... Nä, dom är oxå analoga. Jag har ingen box för att få in Kanal 5 tex. Går direkt från vägg till TV. Eller missförstår jag dig? Jag har ju kanalerna onekligen.
    I ditt antennuttag från Comhem finns det både analoga och digitala TV-signaler. TV3, TV5 m.fl. sänds bara fritt i det analoga utbudet. Din TV kan oftast ta emot både analoga och digitala signaler.

    Din Dreambox däremot kan bara ta emot digitala signaler och vill du se TV3, TV5 m.fl. den vägen måste du ha ett abonnemang och ett programkort.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    @atomized Tack för ditt utförliga svar. Det va lite tråkigt att höra att det va så bara. Tänkte ju att iom att dom ingick skulle det funka. Men då vet jag.

    @chrille44 Menar du att oavsett vilken image man har så måste man ha en DTS decoder (HDMI förstärkare) för att det ska funka? Vet du någon image som kan tänkas ha stöd för DTS?

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    hmm provade lite förut, då funkade blackhole och newnigma, men har inte brytt mig sen jag skaffade hemmabiosys, jag har dom på multiboot, så jag ska testa lite senare håller på spela in just nu

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    hmm ingen av dom senaste blackhole eller newnigma har support för DTS, du får trixa det går få till, men OpenPli har ingen fått igång med DTS vad jag vet.
    Nja HDMI behövs inte räcker med en billig som klarar av DTS över optiska utgången, vilket dom flesta gör, eller så rippar du ut DTS ljudet ur filmen konvertera det till AC3 och lägg tillbaka, ganska snabbt gjort med http://www.digital-digest.com/software/tsMuxeR.html

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    glömde ett sätt och det är med VLC plugin till dreambox, då blir datorn DTS decoder

  10. #10
    Tänker du att man spelar filmen från datorn då?
    Har inte tillgång till boxen just nu så jag kan inte testa.

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 18:07
  2. DM500HD eller DM800HD clone
    Av arcsky i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-26, 19:11
  3. Installation DM800HD Clone
    Av BenDover i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 19:36
  4. Gul lampa lyser på nyare DM800HD (Clone)
    Av Loranga i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 19:29
  5. Webradio i DM800HD (clone)
    Av glenning i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 23:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss