Nu har jag den undran att vad får man ha för tv system som är någorlunda ekonomisk för både mig och hyresgästerna?
Jag bor på en liten ort och nära finska gränsen....comhem visar finska yle1, yle2 och mtv3 i sitt analoga utbud på orten! I det fria utbudet som man kan ta emot med vanlig antenn digitalt finns även nelonen, subtv, jim, ava och några till....men dessa visar inte comhem!
Är det comhems ovilja eller finns det nån laglig hinder?
Har läst på någon hemsida att man måste betala för sattelitkanaler även fria okodade har jag rätt eller fel?
Tycker det låter absurt att man ska behöva betala till nåt mediebolag i Sverige för det men är det så illa?!
Min tanke är att hyresgästerna skall ha samtliga kanaler gratis det skall ingå som en liten lyx till hyran de betalar. Tanken var att det skall ingå alla svenska standard dvs 1,2,tv4, svtb, svt24, tv6...sedan samtliga finska som också sänder fta (ca 11 kanaler)....därutöver lite sattelitkanaler typ RTL, CNN, TRT, TvE, Tv5monde, Zone reality mm alltså kanaler som sänder helt fritt på sattelithimlen Astra, Eurobird satteliterna! Men frågan är att gör jag nåt olagligt då? För är inte nåt kommersiellt kabelbolag (dvs gör ingen vinst i abbonemangsavgifter och dylikt)?! Tänkte vidaresändning analogt eller att hyresgästerna har bara tillgång till antennerna och använder egna boxar...det senare borde väl i alla fall vara lagligt utan massa tillstånd och tjafs?