Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Installera hårddisk på Dreambox

  1. #1

    Installera hårddisk på Dreambox

    Underkastar mig.
    Senast redigerad av Perdeburg den 2012-08-30 klockan 04:17.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Kanske ska tillägga att viss försiktighet rekommenderas med sådana här kommandon. Det är kanske inte bara att köra texten rakt av om man inte vet vad man gör.

    Anledningen att man kör kommandot:
    dmesg | grep sd
    är för att se vilken beteckning disken har fått. I de flesta fall får den troligen beteckningen /dev/sda men det är inte alldeles säkert beroende på hur hårdvaran ser ut och om man t.ex. har något USB-minne anslutet samtidigt.

    När man kör kommandot:
    fdisk /dev/sda
    hamnar man i Linux fdisk program och har man inte varit där förut är det kanske inte alldeles självklart hur man skapar en ny partition? För det är väl det som är meningen med att använda fdisk? Kanske hade varit på sin plats med en förklaring om hur man trycker "n" och "p" m.m. när man är inne i fdisk?

    Med kommandot:
    mkfs.ext3 /dev/sda1
    formatterar man partition 1 på /dev/sda. Följdaktligen försvinner allt ev. data man hade där innan. Alltså hoppas man att det verkligen var rätt enhet. Att bara statiskt ange /dev/sda i en guide är riskabelt tycker jag eftersom det finns risk att fel enhet formatteras.

    Och om man nu anser att det alltid blir /dev/sda så varför göra sig omaket med att kolla med "dmesg | grep sd" om man sedan ändå förutsätter att det är /dev/sda som gäller?

    Så, guiden är nog bra på sitt sätt. Men för den som inte är bekant med Linux är det INTE bara att skriva av kommandona rätt upp och ner. Och det finns en KLAR RISK att man råkar formattera fel enhet om man gör fel...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Så är det naturligtvis, men i min värld så behärskar de flesta Linux, och då är informationen istället övertydlig.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ja, guiden funkar fint för de som redan kan Linux.
    Jag ville bara ge lite information till de som inte är så duktiga på Linux.

    Till skillnad från dig så tror jag att de flesta "newbies" som dyker upp här i forumet är ganska ovana med Linux...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Är helt enig, dessutom är det bättre att vara lite övertydlig och pedagogisk när man väl skriver en guide till en bredare publik än att ta förgivet att den som läser är en van linux användare, Om man har den inställningen kan man lika låta bli att skriva en guide, då hela idén med guiden blir meningslös.
    Kan man lika gärna ta förgivet att en van Linux användre redan vet hur man går tillväga.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Tack, och matkoh du kan suga med din smarta attityd, vi var typ 4 som försökte få hjälp med hårdisk här nyligen oxh du svarade precis samma sak till alla som ingen tyvärr lykades förstå.... Dryga kille du

  7. #7
    Det här löste sig för mig iallfall, har en dm 800hd se! Extern hårddisk...

    Koppla in en hårddisk via usb, gå in menyn, installation, system, lagringsenheter...
    Här trycker du på gröna knappen initiera hårdisk, efter det kommer den vilja automaounta partition och du väljer ja.
    Du kommer kunna skriva nu och det kommer stå "/media/din hårdisks namn...."
    Du ska ändra det här så det står "/media/hdd" inget mer. Sen väljer du ok.
    Nu går du ut ur menyn och börjar om igen med att gå in på meny, installation, system och sökvägar till inspelningar.
    Nu borde det stå längst upp Hårddisk
    Nu ska det vara klart!

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2003
    Inlägg
    333
    Tackad
    9 gånger
    Har det funnits en Guide, alltså ?
    Nu verkar det iallafall inte finnas någon ...

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Zoorg Visa inlägg
    Har det funnits en Guide, alltså ?
    Nu verkar det iallafall inte finnas någon ...
    Det var ju tre år sedan men vad jag minns så fanns det en slags guide i första inlägget i tråden.
    Dock var den guiden som framgår av min kommentar kanske inte så lämplig för nybörjare eftersom den förutsatte en hel del kännedom om Linux-kommandon.
    Efter att jag påpekade detta så valde trådskaparen tydligen att ta bort guiden igen. Lite synd tycker jag för det hade väl varit bättre att justera den för att bli mer nybörjarvänlig.

    Faktum är nog att de som redan behärskar kommandon som dmesg, fdisk och mkfs redan kan så mycket Linux att resten ger sig själv? Så guiden tillförde egentligen inte så mycket eftersom den inte förklarade vad dessa kommandon innebär eller vilka risker man tar när man använder dem.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-03-23, 20:42
  2. [LÖST] Installera hårddisk via USB. Hur? Letat överallt.
    Av Mrpresidento i forum Dreambox
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:25
  3. Installera hårddisk till 500hd
    Av sejohjan i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-08, 13:06
  4. Newbie problem DM600 installera hårddisk
    Av natonk i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-27, 05:16
  5. Installera gSUB på din Dreambox
    Av Deas i forum Guider
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 15:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss