Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: HDHomerun ComHem

  1. #11
    Jag som använder MediaPortal har ju hela tiden haft en tv-server tillgänglig via nätverket, men andra program förutsätter ju att man har tunern ansluten direkt till den enheten där man kör programmet, och har man då velat ha en tv i vardagsrummet och en i sovrummet har man ju varit tvungen att köpa två separata enheter och koppla till respektive burk som dessutom måste ha tv-antenn, vilket inte finns i alla sovrum... Så med hdhomerun så slipper man mycket fippel
    Begin your business from 2012 NFL jerseys! The best quality, safe shopping and Cheap Nike NFL Jerseys full sizes at nfl jerseys wholesale online shop.Cheap NHL Jerseys

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2004
    Inlägg
    4 250
    Tackad
    122 gånger
    Perfekt för XBMC tillssammans med tvheadend med som är kopplade till dom virtuella tunerna på nätverket.
    Kan göra samma sak på min DM8000 med och använda mig av DM8000 tuners i tvheadend som i sin tur XBMC är kopplad till.
    Men numera använda jag mig av Enigma2 PVR addon istället som använder webinterfacet.
    Men har man bara en singeltuner box eller ingen box alls så är ju en låda fullmatad med tuners ett bra val och sen små XBMC klienter på UG802 stickor eller liknande så har man boxar för runt 600:-/st som är full mediacenter och klarar HD (Ej HD kanaler om man har Comhem då såklart)
    Senast redigerad av Leatherface den 2012-11-06 klockan 07:44.
    DM8000CC 1TB HDD DVD - OpenPLi
    HTPC: Intel Core i5 2320 8GB 500GB HDD + Kodi
    Epson TW3200, Euroscreen Black Grey 86"
    ESXi med bla Tvheadend Server + HDHomeRun HDHR3-4DC
    Raspberry Pi 4 - LibreELEC
    Revolut https://revolut.com/sv-SE/referral/andreaa5w Vimla https://vimla.se/?202112012015449961 Tibber: https://invite.tibber.com/dc6f62be

  3. #13
    Lånar tråden lite då jag pga. bristande kunskap behöver er input.

    Jag har idag en HTPC i vardagsrummet som jag har tänkt att koppla ihop med ett HDHomeRun och sen köra Mediaportal med softcam. Är det en vettig lösning eller ska jag satsa på ett annat TV-kort? Vad är fördelarna med HDHomeRun jämfört med de andra externa TV-korten som säljs i Sverige (Terratech, Hauppauge mm). Jag kör via ComHem. Kortet måste vara externt då jag har en Zbox som HTPC.

    Tacksam för er input då jag kört Dreambox de senaste 5 åren utan att behöva pilla så har jag dålig koll på hur dessa sakerna fungerar.

  4. #14
    Fördelen är att du kan placera den vart du vill då signalen skickas vidare via nätverk till din dator/server/xbmc/mediaportal.
    Kör själv med Tvheadend på Ubuntu som är kopplat till en HDHomeRun Dual. Har sedan två xbmc htpc med openelec. Funkar prima för SD kanaler på comhem.

    För mig är det perfekt då jag har servern i klädkammaren och comhem uttag på andra sidan lägenheten.

  5. #15

    Halvnoob här.

    Drar ett tanke-experiment med er, vill ni som är asgrymma om ämnet se om följande kan fungera så vore det tacksamt.

    Jag har två tv-aparater i olika rum.
    Jag har idag ingen digital-box(hatat varenda jag provat, vilket inte är så många) och använder då den inbygda boxen i tvn, som inte är särskilt bra, dock ingen box alls i sovrummet.
    Vad jag vill göra är att ha samma kanaler i tv 1 som i tv 2 och möjlighet att spela in program via min laptop/device.

    Nu till tanken:
    Kan jag skaffa en sån här billig leksak och ställa den vid min tv 1(vardagsrum) och sedan se tv via xbmc med ett Uhost 2 hdmi dongel på båda tv aparaterna och använda en app i telefonen för att styra Uhost 2?

    Mvh

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2005
    Inlägg
    30
    Tackad
    3 gånger
    Jag svarar JA på samtliga dina frågor.
    Antingen installerar du din favoritprogramvara på samtliga datorer och konfar dom för att vara tv-server och tv-klient.
    Då kan du se på eller spela in en kanal på varje dator, alltså en i taget på varje ställe.

    Sätter du upp en dator med allt det där och en HDMI-Splitter och kopplar till TV i vardagsrummet och sedan till TV i sovrummet, du kan då se på samma kanal på båda ställena - alltså se det som två bildskärmar men en dator.. alltså mirror.

    Eller så gör du som man gör i Medaiportal (och kanske andra, jag har inte en susning om dom) att du sätter upp din dator i vardagsrummet med tv-server och tv-klient, sen installerar du tv-klient på din laptop och din dator i sovrummet... så kan du se på två olika kanaler på två av dina klienter. Alltså exempelvis vardagsrummet + laptop.
    Eftersom du har tv-klienten installerad på alla dina klienter kan du kolla, se på inspelat eller schemalägga inspelningar på dina klienter. Jag skulle säga läs på om MediaPortal.
    Och gillar du den inte som klient så kan tydligen nya XBMC vara klient till Mediaportal tv-server åxå, om än så länge med lite sämre resultat/funktionalitet - exakt vad som skijer vet jag inte, det jag själv märkte när jag testade var lite långsammare kanalbyten och sämre bild - men de går säkert bättre vart efter nya releaser kommer och kanske inställningar som kan fixa det där.

    Lycka till!

  7. #17

    så...

    sista frågan... Finns det något sätt att se även krypterat material på flera enheter?

    Jag har försökt läsa på om mediaportal och det låter helt klart som ett bra alternativ.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Cribbe6 Visa inlägg
    Fördelen är att du kan placera den vart du vill då signalen skickas vidare via nätverk till din dator/server/xbmc/mediaportal.
    Kör själv med Tvheadend på Ubuntu som är kopplat till en HDHomeRun Dual. Har sedan två xbmc htpc med openelec. Funkar prima för SD kanaler på comhem.

    För mig är det perfekt då jag har servern i klädkammaren och comhem uttag på andra sidan lägenheten.
    Tjena. Du betonar att SD kanaler funkar prima. Hur är det med de hd kanaler som borde funka (tv4 svt hd ...)?
    Hur snabbt går kanalbyten och hur är bildkvaliten?
    Senast redigerad av raptor18 den 2013-04-02 klockan 21:20.
    RPI + Oscam

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Dec 2005
    Inlägg
    30
    Tackad
    3 gånger
    Citat Ursprungligen postat av oschoo Visa inlägg
    sista frågan... Finns det något sätt att se även krypterat material på flera enheter?
    Tyvärr funkar det inte med nåt annat än cardsharing, själv använder jag mdapi filter fall 2009 release och acamd som plugin och det funkar hur bra som helst.

    För andra enheter använder jag mpextended och på mina android enheter ampdroid. Kollar jag på nåt från jobbet eller om jag är ute och reser använder jag webmediaportal och kollar via webben.

    SVT 1-2 HD och TV4 HD funkar kanon, lite segare kanalbyten helt klart, och segast är det när man växlar mellan SD/HD kanaler.
    Kanalbyten i övrigt upplever jag som snabbare än med Terratec H6 (USB) eller FireDTV som jag haft tidigare.
    Kan inte säga annat än att det är den bästa mottagaren jag haft nånsin, å ja har vart igenom en hel del genom åren.

  10. #20
    Grymt!
    Tack för svaret. Kör sundtek dvb c sticka nu och är sugen på att uppgradera till hdhomerun.
    Undrar hur det fungerar med XBMC (OPenelec)
    RPI + Oscam

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skillnad på Comhem Ts2 Silver/Greencard och Comhem Ts2mk5
    Av santiago_99 i forum Com Hem
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-11-08, 11:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss