Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur avinstallerar jag skins manuellt?

  1. #1

    Hur avinstallerar jag skins manuellt?

    Var brukar skins installeras, i vilken katalog?

    Kan man avinstallera manuellt typ via Telnet? Och måste de avinstalleras? Räcker det inte med att hitta dem via FTP och radera filerna?

    Till saken hör att jag har fått försmak för skins och har valt att installera alla tillgängliga! Jag har installerat fler än vad min Dreambox pallar med tydligen. För efter att ha installerat typ 30 paket och jag väljer att reboota boxen så får jag fram den gröna skärmen (GSOD, green screen of death typ).

    De visas inte som valbara alternativ för avinstallation när man är inne i Skins menyn. De är gråa, antagligen för att ingen omstart av boxen har gjorts. Jag har inte ens hunnit byta en enda gång.

    Vad kan jag göra i det här läget?

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    hmm om du installerade från en addonserver, genom plugins brukar röd knapp avinstallera, annars kör med dcc så får du bort allt annat som följde med skinnet

  3. #3
    Jag har en DM500 HD med original image, release 3.2.3 från juli 2012.

    Jag ser att det finns Dreambox Control Center och Dreambox Control Center E2 här på filarkivet. Gör det någon skillnad om jag använder vanliga DCC eller DCC E2? Den vanliga går upp till version 2.96 medans E2 går upp till 1.20 bara. Båda dessa är från 2010. Finns det ingen nyare?

    hmmm... jag ska nog testa med E2 imorgon... det är ändå Enigma2 jag har så...

    P.s. Jag installerade genom att gå in på Menu, Setup, Software management, Manage extensions och sedan Skins kategori på original image alltså, inte via något plugin (Skin Selector räknas inte).

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    DCC 1.50 E2 kör jag, men funkar säkert med 1.20 å

  5. #5
    Så här ser det ut:

    extensions management - skins - enigma 2.jpg

    Som ni ser av bilden är ikonerna till höger gråa och den gröna knappen visar "install" istället för "uninstall". Den säger fel alltså, den talar om att jag kan installera dessa skins. Men vad den inte vet om är att alla skins redan är installerade, alla som finns i den här listan.

    hehe jag trodde ju att det skulle få plats... men med fjottiga 64 MB kommer man inte långt, speciellt när man drar ner s.k. HD skins... nåväl, får prova att ta bort det med DCC imorgon. Jag postar mina resultat här sedan.

  6. #6
    Okej, nu har jag kört DCC E2 1.20 och den visar t.ex. att jag har 1 MB ledigt minne (Tools, Memory info). Haha! Inte så konstigt då att den kraschar liksom... av de 64 MB som finns i boxen går ju cirka 40 MB åt den image man installerar, resterande 24 MB är vad användaren har att leka med. Och jag har tydligen lekt färdigt...

    Det går inte att avinstallera via DCC E2! Går jag in på Tools, IPKG packages så står det "Collected" under "Available IPKG packages". Det är tomt alltså, den visar inga av de paket den säger ha samlat in. Klickar jag på "Update packages" så jag fram en ruta från "Hinweis" där det står "During the execution an error is occurred! Please check the protocol for hints."

    Det här är ju illa... jag fick inte ens någon varning om att minnet skulle ta slut... den sa att den installerade alla paket utan fel, och så kan den inte ens starta om nu.

    dcc e2 1.jpgdcc e2 2.jpg

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    men om du markerar något som är installerat borde gröna knappen ändra sig till avinstallera, annars försök lura den genom installation igen
    Citat Ursprungligen postat av ElectroGeeza Visa inlägg
    Så här ser det ut:

    extensions management - skins - enigma 2.jpg

    Som ni ser av bilden är ikonerna till höger gråa och den gröna knappen visar "install" istället för "uninstall". Den säger fel alltså, den talar om att jag kan installera dessa skins. Men vad den inte vet om är att alla skins redan är installerade, alla som finns i den här listan.

    hehe jag trodde ju att det skulle få plats... men med fjottiga 64 MB kommer man inte långt, speciellt när man drar ner s.k. HD skins... nåväl, får prova att ta bort det med DCC imorgon. Jag postar mina resultat här sedan.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    det borde se ut så här med stjärna för installerat, du kanske måste klicka på update package list
    dcc.jpg
    Senast redigerad av crille44 den 2012-09-28 klockan 12:40.

  9. #9

    Post Manuell avinstallation och installation av skins i Dreambox med Enigma 2

    Nu har jag fixat det!

    Jag startade om boxen via Telnet och efter att den har startat så släppte det.

    Gör så här:
    1. Anslut till boxen via telnet
    2. Logga in
    3. Skriv shutdown -r now och tryck på enter

    Då kunde jag även gå in via menyn (Menu, Setup, Software management, Manage extensions, Skins) och välja vilka skins jag vill avinstallera.

    Innan dess testade jag DCC E2 1.50 och den kunde visa mina skins men knappen för avinstallation längst ut till höger var grå så den gick inte att klicka på. Jag kunde bara klicka på knappen ovanför för att markera att jag vill installera vald skin, trots att den redan var installerad alltså. Så den vägen gick det inte...

    Efter omstart via Telnet så fungerade även DCC E2 1.50 normalt och jag kunde på samma sätt avinstallera skins nu via den också.

    Det som krävdes var alltså en omstart av boxen, men inte den man gör via menyn utan en påtvingad omstart via Telnet. Jag vet inte hur många gånger jag har fått hjälp av Telnet...

    Angående DCC E2...
    DCC E2 version 1.20 hämtar information om installerade skins, men den visar både skins och plugins med mera i en enda lång lista. I mitt fall dock visade den endast "collected", alltså att den har samlat in informationen men visade ingen lista eftersom jag hade problem med boxen, men annars ska det fungera. Det är först version 1.50 som både hämtar information om skins och visar den på ett sätt som gör det lätt att hitta genom att helt enkelt välja "skins" från rullgardingsmenyn när man är inne på Tools, Packages. Då visas endast det som är skins. Så ska man jobba med skins i DCC E2 så är det bäst att använda version 1.50 (eller nyare).

    Om man absolut måste avinstallera skins manuellt, läs då vidare här.

    Följande två exempel visar loggarna för installation och avinstallation av Kerni's Elgato-HD skin i DCC E2.

    INSTALLATION AV Kerni's Elgato-HD skin

    Kod:
    export http_proxy=''; echo ">>> DONE <<<";
    >>> DONE <<<
    root@dm500hd:~# opkg-cl update; echo ">>> DONE <<<";
    Downloading http://sources.dreamboxupdate.com/op...ll/Packages.gz
    Inflating http://sources.dreamboxupdate.com/op...ll/Packages.gz
    Updated list of available packages in /var/lib/opkg/official-all
    Downloading http://sources.dreamboxupdate.com/op...hd/Packages.gz
    Inflating http://sources.dreamboxupdate.com/op...hd/Packages.gz
    Updated list of available packages in /var/lib/opkg/official-dm500hd
    Downloading http://sources.dreamboxupdate.com/op...el/Packages.gz
    Inflating http://sources.dreamboxupdate.com/op...el/Packages.gz
    Updated list of available packages in /var/lib/opkg/official-mipsel
    >>> DONE <<<
    root@dm500hd:~# opkg-cl install enigma2-skin-elgato-hd; echo ">>> DONE <<<";
    Installing enigma2-skin-elgato-hd (3.2git20120104-r0) to root...
    Downloading http://sources.dreamboxupdate.com/op...104-r0_all.ipk
    Configuring enigma2-skin-elgato-hd
    >>> DONE <<<
    root@dm500hd:~#
    AV-INSTALLATION AV Kerni's Elgato-HD skin

    Kod:
    root@dm500hd:~# df -m > /tmp/meminfo.dcc; echo ">>> DONE <<<";
    >>> DONE <<<
    root@dm500hd:~# opkg-cl list_installed > /tmp/ipkg-installed.tmp; echo ">>> DON
     <<<";
    >>> DONE <<<
    root@dm500hd:~# opkg-cl remove enigma2-skin-elgato-hd; echo ">>> DONE <<<";
    Removing package enigma2-skin-elgato-hd from root...
    >>> DONE <<<
    root@dm500hd:~# opkg-cl list_installed > /tmp/ipkg-installed.tmp; echo ">>> DON
     <<<";
    >>> DONE <<<
    root@dm500hd:~#
    Som man kan se av loggarna så kan man använda opkg-cl kommandot både för att installera och för att avinstallera skins.

    För att installera ett skin: opkg-cl install enigma2-skin-elgato-hd
    För att avinstallera ett skin: opkg-cl remove enigma2-skin-elgato-hd


    Man byter förståss ut namnet på skinnet till det som man faktiskt försöker installera eller avinstallera.

    Om man försöker avinstallera ett skin och inte vet vad exakt det heter så kan man öppna filen /tmp/ipkg-installed.tmp och där hitta det skin som man vill avinstallera. Där kommer det exakta namnet att stå.

    För att få tag på den här filen så kan man ansluta via FTP till boxen och sedan ladda ner den till datorn och öppna med en textredigerare. Jag föredrar Notepad++ för detta, några använder Notepad2, men bör helst inte använda vanliga Notepad (Anteckningar) i Windows pga. att den visar fel radbrytningar och är allmänt mindre användbar.

    Installation av skins manuellt är lite mer komplicerat. I princip så hämtar boxen tre filer som heter Packages och som är packade som Packages.gz filer. Ena är för alla Dream boxar, en är specifik för modellen i fråga (dm500hd i mitt fall), och den tredje har något att göra med processorarkitekturen MIPS (mipsel).

    Listorna från Dreamboxupdate:
    http://sources.dreamboxupdate.com/op...ll/Packages.gz
    http://sources.dreamboxupdate.com/op...hd/Packages.gz
    http://sources.dreamboxupdate.com/op...el/Packages.gz

    Från dessa Packages filer uppdaterar den respektive listfil på boxen där den lagrar information om vilka skins som finns tillgängliga och deras exakta sökväg för att kunna hämta och installera dessa.

    De lokala listorna:

    /var/lib/opkg/official-all
    /var/lib/opkg/official-dm500hd
    /var/lib/opkg/official-mipsel

    Ni kan räkna ut resten själva.

  10. #10

    Arrow Några skärmbilder...

    Så här såg det ut i DCC E2 1.50 innan påtvingad omstart.
    dcc e2 3.jpg

    Så här såg det ut i Extensions management menyn efter omstart. Som man kan se så kunde jag nu markera de olika skins för avinstallation.
    extensions management - skins - enigma 2 screen 2.jpg

    Så här såg det nu ut under Memory Info i DCC E2 1.50. Nu hade jag 7 MB ledigt på root.
    dcc e2 4.jpg

    Här syns avinstallation av ett skin som heter dTV-HD-Reloaded i DCC E2 1.50. Installerade skins har en prick (asterisk) under kolumnen "installiert" (dålig översättning från Tyska till Engelska).
    dcc e2 5.jpgdcc e2 6.jpgdcc e2 7.jpg

    Om man jobbar med DCC E2 för att avinstallera skins så kan det hända att de skins som man har avinstallerat i DCC E2 fortfarande visas som om de vore installerade när man går in på Extensions managment i boxen. I så fall är det bara att markera dem för avinstallation genom boxens meny och sedan avinstallera. Den kommer säga att den har avinstallerat, även om de redan var avinstallerade. Så det tar ingen skada, den bara uppdaterar sin lista över installerade skins så att man eventuellt kan installera om ett och samma skin senare.
    extensions management - skins - enigma 2 screen 3.jpgextensions management - skins - enigma 2 screen 4.jpgextensions management - skins - enigma 2 screen 5.jpgextensions management - skins - enigma 2 screen 6.jpg

    Det är därför att rekommendera att man använder menyerna i boxen för att installera eller avinstallera plugins eller skins.

    Det finns hur mycket som helst information om Dreambox ute på nätet, men det är sällan man hittar det man söker. Jag hoppas att den här tråden ska vara till hjälp för den som söker efter information om skins i Dreambox.

    P.s. @crille44 Tack för ditt tips om DCC!
    Senast redigerad av ElectroGeeza den 2012-09-28 klockan 15:43.

Liknande ämnen

  1. Skins till newnigma2
    Av alsopranos i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 01:46
  2. Hjälp om skins
    Av tonysat99 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 18:10
  3. Skins DM800 HD PVR
    Av coolcool i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 10:06
  4. Nybörjarffråga, byta skins?
    Av snabeln i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 21:52
  5. Ändra skins
    Av Orko i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 09:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss