Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur splittar jag antennsignalen bäst?

  1. #1

    Hur splittar jag antennsignalen bäst?

    Hej, ett första inlägg men det kommer säkert flera, nybörjare som man är.

    Har precis fått hem en 800HD SE och även beställt en extra tuner som man ploffar in med USB. Nu undrar jag hur jag ska splitta signalen bäst (comhem), för att inte tappa någon kvalitet. Alternativen som jag klurar på:

    1. Splitter vid antennuttaget och två lååånga antennkablar fram till boxen. Inte jättesugen på en till lång antennkabel, men kvalitet prioriteras.

    2. Splitter precis innan boxen och därefter två kortare antennkablar, en direkt in i boxens tuner och en till usb-tunern. Är detta sämre än första alternativet på något sätt?

    3. TV out på boxens tuner. Vad har hänt med den signalen som kommer ut där eller är det samma som går in i TV in? Halveras signalstyrkan precis som med en splitter eller förstärks den på något sätt? Eller är det bara den kanalen man tittar på som kommer ut? Om inte, så kanske det bästa alternativet är att bara dra en kort antennkabel därifrån till usb-tunern?

    Alternativ till splitter, är en antennförstärkare eller aktiv splitter, typ denna. Men som jag har förstått det är det bästa alternativet av dessa en förstärkare direkt vid uttaget eftersom man annars även förstärker bruset från den långa antennkabeln. Så då kommer jag inte undan den andra långa antennkabeln. Hoppas på alternativ 3.

    Ber om ursäkt om det blev lite rörigt, men vad säger ni som kan?
    Senast redigerad av UpperNorwood den 2012-10-05 klockan 16:59.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    84
    Tackad
    2 gånger
    Jag kör med en f-splitter direkt vid comhem uttaget. En lång kabel in till sovrummet och en kort kabel till vardagsrummet. Detta funkar jätte bra tycker jag...inga som helst kvalitets tapp.... se till att ha minst 6mm antenn kabel så blir det bra.. f kontakter behövs givetvis till en f-splitter men det fattar du säkert..

  3. #3
    Hehe, var inte för säker på det. Nu kanske jag är ute och cyklar, men måste man inte ha sådana uttag/ingång (f-hona), för att inte tappa själva poängen med f-kontakter? Mitt uttag (och ingången på boxen också) är ju vanliga iec 169-2. Antar att det måste till en adapter, men de kanske också är hf-täta? Sen hade jag ju helst sluppit den andra långa kabeln, kan man inte köra på alternativ 3 med f-kontakter lika gärna?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    3.. fungerar

    F-kontakter eller vanliga koaxialkontakter. ingen skillnad.

  5. #5
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger

    Sv: Hur splittar jag antennsignalen bäst?

    3 kommer fungera. Om det inte gör det så kan det vara så att kabeln från jacket måste vara av bra kvalitet. Inte färdig kabel från elgiganten då hellre löpmeter från tex Kjell eller annat vettigt ställe. Om det absolut inte fungerar med 3 så köra en f-splitter vid boxarna. Antennflrstärkare behöver man ofta inte med comhem.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    84
    Tackad
    2 gånger
    jag kör med antennkabel som har f kontakter i bägge ändar. En adapter till comhem uttaget och f kontakt rakt in i boxen. Har f-kontakt på boxarna. Men har man inte det finns det adapter att köpa dit med. Får 95% i signal styrka och aldrig några problem.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Om du vill göra detta på riktigt, så att det dels blir proffsigt dels inte tappa någon dynamik i signalen, så bör du koppla en förstäkare direkt vid antennuttaget i väggen, med en så kort kabelstump som möjligt (helst göra den själv, max 10-15cm). Sedan kan du antingen dra en kabel till respektive enhet, ifrån förstärkarens utgångar, eller dra en enda kabel till första enheten ifrån förstärkarens ena uttag och splitta upp antingen via boxens TV OUT, eller med en antennsplitter, det spelar ingen större roll.
    Det fungerar även utan förstärkare förstås, men här är frågan om man vill ha största signalkvaliten (dynamik), men ifall man har långa avstånd, så bör man alltid köra med förstärkare, 2-eller 4-utgångars (avsluta icke-använda förstärkareutgångar med 75 ohms motstånd, för att inte få reflektioner ifrån de öppna utgångarna).
    Kabel bör också väljas med omsorg, bör vara med tjock innerledare, tjock kopparledare, samt av mycket hög kvalitet, så att man inte dämpar signalen för mycket.

  8. #8
    Stort tack för input, samtliga. Då kör jag på tv out och kollar vad som händer med signalen, så får jag ta det därifrån.

Liknande ämnen

  1. Tappat antennsignalen på force 320T
    Av skerken i forum Övriga mottagare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 20:21
  2. Bäst pris på MII?
    Av twotone i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-05-20, 16:43
  3. Vilken är bäst?
    Av syarmi i forum Övriga mottagare
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-03-03, 23:13
  4. Vilken är bäst?
    Av Snouser i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-12-25, 19:12
  5. Ni är bäst!
    Av Malle i forum Com Hem
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 10:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss