Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Snr ber agc

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    54
    Tackad
    1 gånger

    Snr ber agc

    Hej,

    Jag har dålig bild på vissa digitala kanaler och har COMHEM.

    Jag googlade lite och hitta olika värdes paramterar så som SNR BER och AGC.

    Hur kollar jag dessa på en dreambox och vad för värden ska man ha ?


    Kanske behöver jag köpa en signalförsärkare eller guldplomberad antennkabel?

    Tack på förhand!

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det viktigaste värdet du kan titta på är BER. BER betyder Bit Error Rate och SKALL vara lika med noll.
    Om det inte är noll så har du störningar på signalen och det blir störningar på bild och ljud.

    Eftersom vi pratar digital överföring, alltså ettor och nollor, så är det viktigt att varenda etta eller nolla kommer fram ordentligt. Har man BER som är högre än noll så indikerar det att vissa bitar (ettor och nollor) har förvanskats på vägen.

    SNR betyder Signal to Noise Ratio och indikerar hur stark signalen är. Det värdet skall vara så högt som möjligt. Men som ovan sagts, är BER lika med noll så behöver man inte bry sig ifall SNR inte är i topp.

    AGC betyder Automatic Gain Control och indikerar ifall mottagaren behöver förstärka eller dämpa signalen. Det värdet är inte så viktigt ifall BER är OK.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    54
    Tackad
    1 gånger
    Tackar

    Vart hittar jag dessa världen i min dreambox?
    Kör dm500c PLI Jade.
    Den som står vid kanallistan, vad är det för värde?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    54
    Tackad
    1 gånger
    Capture.jpg
    Här ser ni hur det ser ut.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    de e ju bara att trycka på mittenknappen. så står de snr agc ber på sidan. som någon innan sa viktigt är att BER är 0 skiftar den myucket så äre bara fixa en ny högkvalitets antennkabel

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss