Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dm500hd

  1. #1

    Dm500hd

    Hej!

    Jag har precis köpt en 500HD. Jag har verifierat att den är äkta. Jag har problem med att komma igång med att flasha den.

    Jag vill flasha den med OpenPLi v3.0 (betaversion hämtad härifrån: http://www.dreamboxtool.com/PLi-Imag...7-04-2012.html). Det jag gör är:

    Har boxen avstängd, startar dreamup, klickar i att den skall flashas via nätverk, fyller i rätt ip, startar upp boxen efter jag klickat på connect. Efter detta händer inget. Notera att min laptop ej har COM-port så för att dreamup skall starta var jag tvungen att tanka ett programm som emulerar en COM port. Jag har kollat runt lite i forumet och har följande frågor.

    1.Vad gör jag för fel?

    2.Har sett att en del pratar om att ha den ansluten via USB också. Menar ni till serviceporten när man använder sig av dreamup? Det är inget jag sett skrivs på officiella hemsidan osv, vilken ifs kan vara undermålig. Bör jag alltså ansluta darton till boxen med usb för att detta ska funka?

    3.En del pratar om alternativa sätt att flasha den, funkar dessa sätt med vilken image som hells och vilka är dessa sätt?

    Väldigt tacksam för svar då jag fortfarande är nybörjare på detta och föröker komma igång.

    Mvh

    Richard

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    43
    Tackad
    2 gånger
    Hej
    Starta om boxen från baksidan samtidigt som knappen på framsidan hålls intryckt ca 20 sekunder, då får du upp ip adressen på tven. Sen skriver du in den adressen i datorns webbläsare.. Börja med det så ska det nog gå vägen

  3. #3
    Hej!

    Jag var nog lite snabb att ställa frågan. Ber om ursäkt för detta. Dock stötte jag på ett nytt problem. När jag försöker flasha på sätter du beskriver får jag felmeddelandet: "INVALID IMAGE (OR OLD VERSION)". Sökte runt och såg på en sida att man behöver någon ny second stage loader innan man flashar. Så tolkar jag det iaf. Citat ( från http://www.dreamboxupdate.com/) :

    "05 September 2011 - Improved flash error correction
    Starting today, images for the models DM500HD, DM800 SE and DM800HD PVR include an improved flash error correction feature.
    In order to benefit from the improvements, it is required that you either flash the new image with the latest version of DreamUP (V1.3.3.9) or flash a new second stage loader ( DM500HD DM800HD PVR DM800 SE ) before flashing the image via your browser or other means.
    If you use the online update functionality, the new second stage loader will automatically be installed after rebooting.
    It is recommended that you flash the new image for improved stability. "

    Av detta ser jag två möjliga approaches.

    1.Flasha på sättet du rekommenderar, dvs när man når boxen via webbläsaren endast klicka på flush image eller vad det nu står och först ta second stage loaderfilen som finns länkad för 500HD på länken jag citerade ovan. Därefter göra om processen igen med den imagefil jag vill ha. Vad tror du om detta?

    2.Sätt två vore att på nått sätt både connecta via USB serviceport och ethernet. Använda dreamup och flusha med filen jag vill. Tolkar det nämligen så, från länken jag citerade, att second stage loadern fixas aoutomatiskt här. Vad tror du om detta? Är lite skrajj för att anluta till serviceporten. Dessutom är det bara att köra in andra änden i datorns usb eller måste man ha en comport (vilketjag inte har) och en konverted com -> mini usb?

    Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få här då jag är lite skrajj att förstöra min fina nya box

    Mvh

    Richard

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    43
    Tackad
    2 gånger
    Citat Ursprungligen postat av FongRuleZ Visa inlägg
    Hej!

    Jag var nog lite snabb att ställa frågan. Ber om ursäkt för detta. Dock stötte jag på ett nytt problem. När jag försöker flasha på sätter du beskriver får jag felmeddelandet: "INVALID IMAGE (OR OLD VERSION)". Sökte runt och såg på en sida att man behöver någon ny second stage loader innan man flashar. Så tolkar jag det iaf. Citat ( från http://www.dreamboxupdate.com/) :

    "05 September 2011 - Improved flash error correction
    Starting today, images for the models DM500HD, DM800 SE and DM800HD PVR include an improved flash error correction feature.
    In order to benefit from the improvements, it is required that you either flash the new image with the latest version of DreamUP (V1.3.3.9) or flash a new second stage loader ( DM500HD DM800HD PVR DM800 SE ) before flashing the image via your browser or other means.
    If you use the online update functionality, the new second stage loader will automatically be installed after rebooting.
    It is recommended that you flash the new image for improved stability. "

    Av detta ser jag två möjliga approaches.

    1.Flasha på sättet du rekommenderar, dvs när man når boxen via webbläsaren endast klicka på flush image eller vad det nu står och först ta second stage loaderfilen som finns länkad för 500HD på länken jag citerade ovan. Därefter göra om processen igen med den imagefil jag vill ha. Vad tror du om detta?

    2.Sätt två vore att på nått sätt både connecta via USB serviceport och ethernet. Använda dreamup och flusha med filen jag vill. Tolkar det nämligen så, från länken jag citerade, att second stage loadern fixas aoutomatiskt här. Vad tror du om detta? Är lite skrajj för att anluta till serviceporten. Dessutom är det bara att köra in andra änden i datorns usb eller måste man ha en comport (vilketjag inte har) och en konverted com -> mini usb?

    Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få här då jag är lite skrajj att förstöra min fina nya box

    Mvh

    Richard
    Ja kör först http://www.dreamboxupdate.com/downlo...dm500hd-84.nfi
    Och sen hämtar du openpli här.. http://openpli.org/download/dm500hd/

Liknande ämnen

  1. Dm500hd
    Av e-on i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 06:21
  2. Dm500hd
    Av Gocke1 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 19:20
  3. LT6½ OE1.6 for DM500HD
    Av Lucky64 i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 09:27
  4. DM500hd
    Av burnoutovic i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-20, 22:50
  5. Dm500hd
    Av bpl i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 22:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss