Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 35

Ämne: Hjälp en nybörjare med (DM600)

  1. #11
    Hunnit att läsa igenom två länkar. Börjar få ett litet grepp om detta! Tackar. Du verkar vara riktigt insatt med tanke på att du har över 3800 inlägg så jag passar på att fråga;

    För att det ens ska fungera så behöver jag ett lodrätt stativ/en stång. Detta eftersom jag inte får sätta upp parabol på väggen. Jag tänkte dra till wikströms och köpa en 41 cm tjock stång och cementera fast den i något alt. svetsa fast den så det blir stadigt. Dock vet jag inte riktigt hur lång den ska vara. Jag är osäker. Jag antar att 130-140 cm skulle vara nog men det kan ju bli fel också....Har du något tips?


    Jag undrar även ifall jag verkligen får in satelliterna jag eftersöker? Du kan ju ta en titt på hur det ser ut:

    Balkongen:

    Bild1..jpg

    Detta ser jag från balkongen: Notera att bilderna är tagna med google street view.

    bild två..jpg
    bild3.jpg
    bild4.jpg


    Thor: thor.jpg

    Sirius:
    sirius.jpg

    Astra:
    astra.jpg

    Eutelsat 16A:
    eutelsat 16A.jpg

    Kan kyrkan störa Astra och EutelSat 16A? Vad tror du......Ska jag fortsätta eller bara ge upp? haha
    Senast redigerad av Alduatic den 2012-10-31 klockan 00:55.

  2. #12
    Undrar även om jag ska börja med ett huvud och ställa den i centrum (i sådana fall vilken satellit bör jag försöka få in först?)

    20121030_232758.jpg <- 4 LNB.




    20121030_232804.jpg

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av jajko Visa inlägg
    hmmm
    för att ta emot optus d2 måste du ha jättemånga och jättestora speglar för att din parabol ska kunna se nedanför horisonten....
    skämt åsido...
    http://81.2.225.237/catalog/wave-fro...7.html?image=1
    detta är väl ungefär vad du kan ta emot. tror du kan förskjuta allt åt öster och möjligtvis ta in upp till 28-30 grader öst om du sätter thor som västligaste satellit.
    jag kan dock inte toroidal...men lite googling visar att det borde vara ungefär nåt sånt.
    titta på satlex igen...där står ju exakt hur du ska ställa in parabolen. titta åxå på dishpointer web/app så förstår du mer.
    ut å skruva nu...
    Hahaha. Så fort jag vet vad jag ska skruva! Måste få upp ett stativ först. Vilket jädrans projekt

  4. #14
    20121031_020217.jpg

    Det var två st LNB som satt fast på parabolen. Två andra skruvade jag till...Stämmer dessa DISEqC överens eller hur vet jag nu vilken LNB som tillhör t.ex Sirius?

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    En första förutsättning för att du ska lyckas är att du har fri sikt söderut (inga byggnader,träd osv ivägen). Ta hem appen dishpointer å prova, den ger en hygglig bild av det hela.
    Man måste tydligen betala för appen, du kan lösa det med kompass och gradskiva åxå!
    Senast redigerad av jajko den 2012-10-31 klockan 07:16.

  6. #16
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du verkar ju ha tur som har balkongen åt rätt håll!

    Det borde finnas en rätt god chans att du kan lyckas med detta.

    Tänk på att parabolen ska sitta under balkongräcket. Tänk dig en linje som lutar c:a 23 grader ner från balkongräckets övre kant till parabolens undre kant. Detta eftersom parabolen ska "titta uppåt". Så när du fixar en ställning behöver den inte vara så hög.

    Ska du ha fyra LNB så ska du rikta parabolen mot någon av de satelliter du ska ha på de mittersta positionerna. Alternativt rikta den mitemellan de mittersta positionerna. I ditt fall om du ska ha 1W 5E 13E 19E så verkar det lämpligt att rikta parabolen mot en position motsvarande 9E, sidmata LNB för Sirius (som numera heter Astra 4A) 4 grader och börja med att försöka ställa in den satelliten. Lyckas du med det så sätter du upp LNB för de andra satelliterna på rätt antal grader åt höger och vänster och försöker fininställa dem.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Du verkar ju ha tur som har balkongen åt rätt håll!

    Det borde finnas en rätt god chans att du kan lyckas med detta.

    Tänk på att parabolen ska sitta under balkongräcket. Tänk dig en linje som lutar c:a 23 grader ner från balkongräckets övre kant till parabolens undre kant. Detta eftersom parabolen ska "titta uppåt". Så när du fixar en ställning behöver den inte vara så hög.

    Ska du ha fyra LNB så ska du rikta parabolen mot någon av de satelliter du ska ha på de mittersta positionerna. Alternativt rikta den mitemellan de mittersta positionerna. I ditt fall om du ska ha 1W 5E 13E 19E så verkar det lämpligt att rikta parabolen mot en position motsvarande 9E, sidmata LNB för Sirius (som numera heter Astra 4A) 4 grader och börja med att försöka ställa in den satelliten. Lyckas du med det så sätter du upp LNB för de andra satelliterna på rätt antal grader åt höger och vänster och försöker fininställa dem.
    Man tackar ödmjukast återigen! Kul att det finns kvar medmänniskor som verkligen vill hjälpa till. Nu har jag köpt en parasolfot på 50 kg och ett järnrör på 150 cm (vilket jag antar är för långt) så jag måste iväg och kapa.

    -> Från golvet på balkongen är det 113 cm upp till räcket.

    -> Från golvet till understa delen av LNB'et är det ca 143 cm

    -> Från balkongräcket till understa delen av LNB'et så är det mellan 30-35 cm.


    Efter din beskrivning är nu frågan hur mycket jag beöver kapa? Jag är rädd att jag kapar för mycket så inte balkongräcket stör LNB'et. Ta en titt på bilderna:

    20121031_122456.jpg

    20121031_122433.jpg


    Tror du att det räcker med att jag kapar 30 cm? Jag testade att hitta bästa höjden för Thor satelliten och den hittade ganska snabbt vid navelhöjd, (lite högre). Vilket var ungefär 110 cm från balkongsgolvet. kanske bör kapa 40 cm då.

    427914_304280293010926_690545241_n.jpg

    Vad tror du?

  8. #18
    Den är nu kapad med 40 cm.

    20121031_132409.jpg
    20121031_132420.jpg

    Bortse från miniatyrbilden. Den höjden är historia.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av Alduatic den 2012-10-31 klockan 12:43.

  9. #19
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag aldrig satt upp just en torodial-parabol utan bara vanliga. Så exakt hur fästet ser ut och fungerar på en torodial vet jag inte.

    Vad gäller längden på röret:
    Börja med att kapa röret så att undre kant på parabolen kommer på samma höjd som övre kanten på balkongräcket (träräcket). Om du har parabolen hyfsat nära räcket så borde det räcka så. Det är bara om du flyttar in parabolen långt in på balkongen (långt in från räcket) som du behöver sänka ner den.

    Men börja med att försöka rikta in den på en plats nära räcket så kan du ev. fundera på att flytta den längre in när du fått det att funka. Anledningen till att sänka ner den om du flyttar in den är för att inte taket ska skärma av strålningen från satelliten. Men har du den nära räcket så behöver du inte tänka på det.

    Edit:
    Som det ser ut på din senaste bild tycker jag det ser bra ut.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #20
    Jag tänkte söka efter en satellit åt gången så jag tog ut 3 av 4 LNB ur diseqc'n och under siffran (3) på diseqn så lämnade jag kvar en.


    Jag förmodar att det är sirius/astra 4A (diseqc BA) som är under 3:an? I satellitkonfigurationen så står Sirius/astra 4A på tredje plats

    20121031_020217.jpg


    För att söka efter signal så antar jag att man kör "satfind" i min dreambox eller ska man söka efter "automatiskt transponder sökning"? Eller multisat?

Liknande ämnen

  1. Hjälp en nybörjare
    Av jofen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 16:39
  2. hjälp en nybörjare...
    Av west ham i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-08-20, 13:00
  3. hjälp mig!!!! jag är nybörjare
    Av hellu i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-22, 19:58
  4. Hjälp en nybörjare med Season
    Av dispatcher i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-18, 14:48
  5. Hjälp en nybörjare!!!
    Av lkpelmq i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-25, 19:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss