Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Hjälp en nybörjare med (DM600)

  1. #1

    Question Hjälp en nybörjare med (DM600)

    Hej gott folk!


    Idag gav min vän bort sin parabol och dreambox DM600 (detta på grund av att han inte får in sändning i sin nya lya). Innan idag så visste jag i princip INGENTING om dreambox. Värt att nämna är att han inte heller har några vidare kunskaper kring detta. Dock gillar jag utmaningar och ville testa så jag har suttit HELA dagen med detta utan att komma någonvart. Han var tvungen att gå iväg så nu sitter jag här utan någon lycka........

    Lite info:
    Jag bor i ett hyreshus i centrala Falkenberg
    Parabolen är en "Toroidal" och jag har en switch med 4 LNB
    Jag får inte sätta upp något på väggen (balkongen) dock ska jag införskaffa mig ett markstativ med stång imorgon.


    Det jag nu undrar är....Vad behöver jag veta för att kunna få in Sirius/Thor/Astra frekvenser? Finns det någon guide för hur man går tillväga?

    Enligt min vän så är många kanaler installerade och det enda som behövs är att rikta parabolen och dessa LNB.

    Jag har hittat en app som heter Satellite director. Kommer jag ha någon nytta av den? Förlåt, men jag är riktigt förvirrad och jag hoppas att någon kan ge mig en push, med lite direktion så är jag ganska duktig på lösningar. Jag hade varit väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. Jag är redo att belöna personen som hjälper mig att få igång detta. Jag hoppas att det finns någon här som vet vart jag ska starta...

    Om någon behöver bilder eller annan information så fixar jag det omgående.

    Tacksam för ett svar

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    välkommen till en kul hobby!
    mitt stående tips är....sök här på forumet...googla...läs....lär! allt du vill ha svar på finns här...jag lovar!
    en sökning gav detta t.ex...
    http://www.comhit.net/showthread.php/31022-Satt-upp-en-Toroidal-90-och-ett-28-2-huvud%21p?highlight=toroidal
    b
    orde få igång dig iaf...
    lycka till!

  3. #3
    Hehe. Tack.

    Tro mig, den sökningen sa mig inte så mycket. Då jag inte ens vet hur lång min stång ska vara för att kunna få in satelliterna. Känner du till någon guide där jag kan ta reda på vad som gäller för just min adress och min balkong?

  4. #4
    Någon som kan svara på ifall det är denna frekvensen jag behöver söka efter?

    Dish Setup Data
    Latitude: 56.9031°
    Longitude: 12.4893°
    Name: 0.8W INTELSAT 10-02 | THOR 5 | THOR 6
    Distance: 39150km
    Elevation: 24.2°
    Azimuth (true): 195.7°
    Azimuth (magn.): 192.8°
    LNB Skew [?]: 8.5°

    Bortse från min bild. Det är en felaktig satellit.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerad av Alduatic den 2012-10-30 klockan 22:20.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Alduatic Visa inlägg
    Hehe. Tack.

    Tro mig, den sökningen sa mig inte så mycket. Då jag inte ens vet hur lång min stång ska vara för att kunna få in satelliterna. Känner du till någon guide där jag kan ta reda på vad som gäller för just min adress och min balkong?
    det sa väl inte så mycket för att du förmodligen inte läst! du lär dig inte ALLT genom att läsa en tråd...du kanske måste läsa 100!!!
    här är en till länk hämtad från samma tråd...
    http://www.satlex.eu/sv/wavefrontier_calc.html

  6. #6
    Jo då. Jag läste och jag är inne på den länken



    Jag fick fram dessa värden:

    Azimuth vinkel:
    195.75° (True North)
    Elevationsvinkel:
    24.24°
    LNB tilt (skew):
    8.52°
    Offsetvinkel:
    20.36°
    Avstånd till satellit:
    39149.21 Km
    Signalfördröjning:
    260.99 ms (Uplink + Downlink)
    Deklinationsvinkel:
    -7.77°
    Polarmount hour vinkel:
    194.47°
    Vinkelinställning på motor:
    14.47° Väst
    Satellit:
    Thor 5/6 (0.8° V)


    För jag antar att det är just den THOR frekvensen som gäller för mig? Finns det någon lista över satelliter som min position kan matcha?

    Men fortfarande säger dessa värden mig inte så mycket eftersom jag inte vet vad för hjälpmedel jag behöver för att kunna ställa in dessa inställningar och då jag inte vet vilka satelliter som gäller just för mig.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    klickade du på satlex-länken här ovan?
    du ska få fram en sida typ denna...
    satlex.JPG

    voila! här har du allt du behöver om du klickar i din stad och vilka satelliter du vill ta emot!
    ut å skruva parabol vettja!

  8. #8
    Hehe. Japp Det var just från den länken ovanstående värden kom ifrån.

    Dock förstår jag inte varför Eutelsat ska vara på [Öst] Geostationär position och satellit: och Thor på väst, varför inte tvärtom? Det är just det jag vill ta reda på; vilka satelliter kan jag få in från min position?

    Jag vill helst få in satelliterna thor, astra, och/eller optus D2, eutelsat 16A

    Och trots den fina länken du plockade fram åt mig (tack) så förstår jag inte hur man ställer in just dessa frekvenser/grader. Går det med Satellite director appen som finns för android telefoner? Eller måste jag köpa sån satbeeper eller vad dem nu heter, haha!
    Senast redigerad av Alduatic den 2012-10-30 klockan 23:41.

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du vet uppenbarligen mycket lite om detta.
    Mitt råd är att du läser på allt du kan hitta om att ställa in paraboler. Börja t.ex. med detta:
    http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur...ion-av-parabol

    Det är inte enkelt om du inte har någon tidigare erfarenhet. Du kommer att behöva ett instrument eller satbeeper för att fininställa parabolen.

    En torodial-parabol som du har kan vara knepigare att ställa in än en vanlig parabol p.g.a. att den har en extra "spegel" framför LNB:na.

    http://www.maxteknik.se/forum/viewtopic.php?t=4925
    http://www.wavefrontier.us/materials/T90P.pdf
    http://www.wavefrontier.us/materials/T55P.pdf
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    hmmm
    för att ta emot optus d2 måste du ha jättemånga och jättestora speglar för att din parabol ska kunna se nedanför horisonten....
    skämt åsido...
    http://81.2.225.237/catalog/wave-fro...7.html?image=1
    detta är väl ungefär vad du kan ta emot. tror du kan förskjuta allt åt öster och möjligtvis ta in upp till 28-30 grader öst om du sätter thor som västligaste satellit.
    jag kan dock inte toroidal...men lite googling visar att det borde vara ungefär nåt sånt.
    titta på satlex igen...där står ju exakt hur du ska ställa in parabolen. titta åxå på dishpointer web/app så förstår du mer.
    ut å skruva nu...

Liknande ämnen

  1. Hjälp en nybörjare
    Av jofen i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 16:39
  2. hjälp en nybörjare...
    Av west ham i forum Canal Digital
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-08-20, 13:00
  3. hjälp mig!!!! jag är nybörjare
    Av hellu i forum Com Hem
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-22, 19:58
  4. Hjälp en nybörjare med Season
    Av dispatcher i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-18, 14:48
  5. Hjälp en nybörjare!!!
    Av lkpelmq i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-25, 19:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss