Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Wifi usb-stick original/OpenPLi

  1. #1

    Wifi usb-stick original/OpenPLi

    En liten fråga om den här usb-stickan från Dream. Hur får man den att fungera?

    Har en DM 800 se med OpenPLi 2.1. DHCP inställt på routern, stickan sitter i den övre usb-ingången, har startat om dreamboxen, valt wlan under network settings och knappat in SSID och wpa2-key, men ingenting verkar hända. Den kan inte heller hitta mitt nätverk när jag väljer scan networks.

  2. #2
    Jag provar igen. Nu har jag flashat om till OpenPLi 3.0 och har samma problem. Den hittar stickan men inga nätverk. Har även provat att sätta ip-adressen manuellt. Har flyttat routern (som även den är ny) till boxen, ingen skillnad. Stickan fungerar i dator. Är det någon idé att prova en annan sticka? Har bokat en d-link g122 på nätet, men känner mig lite skeptisk. Någon som har en fungerande trådlös lösning med 800HDSE/OpenPLi3.0?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    50
    Tackad
    2 gånger
    Gjorde enligt följande:

    I med stickan i övre USB-uttaget
    Starta om boxen
    Aktivera WLAN
    Sök efter trådlösa nätverk
    Anslut (Grön)
    Knappa in krypteringsnyckel
    Ok

    Klart!

    Om det inte lirar så "knappa om" krypteringsnyckel igen
    (Sätt en medvetet fel och sen den rätta igen) Kan vara en bugg

    Lycka till!

  4. #4
    Verkar som att OpenPLi är problemet. Testade Dreams senaste firmware och då fungerade den som den skulle. Då är frågan, ska jag glömma trådlöst tillsammans med OpenPLi eller vet någon om det kan fungera med en annan version? Eller med en annan sticka? Annars får det nog bli en HomePlug.

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger

    Sv: Wifi usb-stick original/OpenPLi

    Vad är det för chip i stickan?
    Finns ju en del drivers att ladda ner via plugins.

  6. #6
    Oj, bra fråga. Är inte riktigt säker på hur man tar reda på det. Stoppade in den i datorn och gick in på egenskaperna för nätverksanslutningen, valde configure>details>service. Där dök något upp som hette RTL8192su. Kan det stämma?

    Edit. Googlade lite och fann den här listan. Om jag tolkar den rätt så verkar inte RTL8192su vara kompatibel med OpenPLi. Någon lite mer kunnig kanske kan bekräfta, så jag inte är ute och cyklar här.

    http://openpli.org/wiki/externaldevices
    Senast redigerad av UpperNorwood den 2012-11-22 klockan 00:29.

  7. #7
    Löst! Men jag fattar inte riktigt hur det gick till.

    Följde en lösning från PLi's forum för en DM7020+originalsticka.
    Telnet:
    opkg update
    opkg remove rtl8192cu
    install kernel-module-rtl8192cu

    Omstart av box.

    Detta funkade när man sedan anslöt manuellt, scan networks leder numera till grön skärm och omstart. Det jag tyckte var konstigt var att det handlade om rtl8192cu istället för rtl8192su, och att det sista kommandot gav svaret "not found". Hade jag kunnat nöja mig med första kommandot? Vad gjorde jag egentligen?
    Senast redigerad av UpperNorwood den 2012-11-22 klockan 13:32. Anledning: Lade till en länk

  8. #8
    Hej använder denna tråd då jag inte kan lösa problemet.

    Följer instruktionerna ovan och på länken till openpli forumet men problemet kvarstår.
    Ett nytt problem uppstår nu då jag nu inte kan trycka på "scan network" utan att boxen fryser.

    Hjälp uppskattas då morsan snart slänger ut boxen pga kabeln från köket till vardagsrummet

  9. #9
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Köp Homeplug istället.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  10. #10
    Skulle vara ett alternativ men då det funkade perfekt med det trådlösa innan det uppgraderades till openpli 3.0 vill man helst att det ska funka utan extra adaptrar...

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-13, 14:38
  2. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 23:05
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 11:18
  4. USB stick och boxer.. Vad behöver jag mer?
    Av viperhansa i forum Övriga mottagare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 22:19
  5. USB stick med dubbla tuner (DVB-t)
    Av trollhattan i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 10:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss