Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Satfinder/beeper och monoblock

  1. #1

    Satfinder/beeper och monoblock

    En snabbfråga som jag inte hittat nåt svar på. Har en standard satfinder från Classe och en parabol med singel-lnb riktad mot Astra för Viasat. Har kommit över ett Megasat Monoblock och har bara en fundering om det kommer att funka att köra satfindern med monoblocket. Den har ju inbyggd diseq... Förhoppningsvis ska det väl funka utan att rikta om, men innan jag går upp på taket så kan det ju vara bra att få reda på vad man kan stöta på för problem.
    -------------------------

  2. #2
    elmek
    Gäst
    Lättast är att vrida den idag mot 0,8w , sen sätta upp den nya lnb. Ändra inställningar i mottagaren och sen är det klart.

  3. #3
    Jo, jag har förstått att det är så man bör göra. Men funkar satbeepern genom monoblocket trots inbyggd Diseqc-switch? Har en singel LNB som sitter på den nu och pekar mot Astra.
    -------------------------

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Ja, det skall funka.

    Sätt monoblocket på rätt håll, annars får du ställa in hela parabolen.

  5. #5
    Nöjer mig med min setup som jag har nu eftersom det är på tok för kallt och på tok för mycket snö.

    Har ju inte testat men det är ju bra att veta att det ska gå att köra satbeepern genom ett monoblock.

    Angående monoblocket, vad är rätt håll i det här fallet? Om parabolen är riktad mot Astra, visst bör man kunna montera ett monoblock i det högra huvudet (sett stående bakom parabolen) så att det vänstra huvudet sticker ut utanför fästet? För att få in Thor vill säga.

    Tänker jag rätt?
    -------------------------

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    om du står bakom så stämmer det

  7. #7
    Tackar. Bra att få det bekräftat. Antar att parabolen inte var riktigt 100% inriktad då. Innan snön kom så gjorde jag ett snabbt test med just det, och det funkade inte. Dom flesta verkar ju rekommendera att rikta parabolen mot Thor. Det kanske hade gjort skillnad.

    Men allt detta får vänta till våren så det blir en Torodial T90 med ett valfritt antal huvuden bara för att det är kul att laborera med.
    -------------------------

Liknande ämnen

  1. Monoblock + singel lnb?
    Av edde1 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 22:38
  2. Monoblock
    Av Hassan12 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 13:00
  3. Montering av monoblock
    Av Dahla i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 10:30
  4. Monoblock LNB och parabolmotor?
    Av edde1 i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 11:53
  5. satfinder eller beeper?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 16:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss