Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Köra DCC på Ubuntu?

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger

    Köra DCC på Ubuntu?

    Hittar inget om att det ska finnas nåt program typ DCC som man kan köra i Ubuntu miljö.
    Kan tänka mig att det kanske är overkill när man redan kör linux, men som linux newbie så tycker jag det är lättare att FTP:a den vägen, men förstår att ni linux experter hellre kör telnet eller via Terminalemulatorn

    Provade nu ifrån ett terminal fönster;
    ssh "min.dreambox.ip.adress" -l root

    Fick då till svar;
    root@"min.dreambox.ip.adress"'s password:

    Då jag skrev in det fick jag;
    Permission denied, please try again.

    Säker alldeles fel kommandon som jag gör, så rätta mig så jag hittar rätt...
    Senast redigerad av tobbe54 den 2012-11-26 klockan 22:49.
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det var inte så fel tänkt av dig, men problemet är nog att Dreambox inte kör ssh by default.
    Ställ dig på kommandoraden och skriv:
    telnet "min.dreambox.ip.adress"
    istället så kan du nog logga in.

    Edit:
    Nu när jag läser ditt inlägg noggrannare så ser jag att du faktiskt verkar ha ssh i gång på boxen...
    Då är problemet troligen att ssh inte tillåter att du loggar in som root direkt av säkerhetsskäl. Troligen måste du då skapa en annan användare som du kan logga in som först, för att sedan göra 'su' till root.

    Men varför krångla till det? Jag har alltid kört telnet till mina boxar. Sitter de på ett skyddat LAN hemma så är det ingen större risk att använda telnet.
    Senast redigerad av atomized den 2012-11-27 klockan 04:52.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det var inte så fel tänkt av dig, men problemet är nog att Dreambox inte kör ssh by default.
    Ställ dig på kommandoraden och skriv:
    telnet "min.dreambox.ip.adress"
    istället så kan du nog logga in.

    Edit:
    Nu när jag läser ditt inlägg noggrannare så ser jag att du faktiskt verkar ha ssh i gång på boxen...
    Då är problemet troligen att ssh inte tillåter att du loggar in som root direkt av säkerhetsskäl. Troligen måste du då skapa en annan användare som du kan logga in som först, för att sedan göra 'su' till root.

    Men varför krångla till det? Jag har alltid kört telnet till mina boxar. Sitter de på ett skyddat LAN hemma så är det ingen större risk att använda telnet.
    OK, då får jag tolka detta som att det finns inte någon motsvarighet till DCC för Ubuntu?

    Ska testa att köra telnet från min Ubuntu maskin senare.
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag vet faktiskt inte om det finns någon Linux-motsvarighet till DCC.
    Eftersom jag är UNIX/Linux gubbe så har jag alltid kört från kommandoraden...
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Kanske att det går att köra DCC genom WINE (Aldrig provat detta själv), men annars så funkar telnet helt ok innom LANet...putty finns att laddaner genom source så man kan bygga det i Linux, om man inte gillar terminalen...
    Ska du ftp:a och tycker det är besvärligt med text baserad ftp och massa kommandon så kan jag rekommendera filezilla.

    Vill du bara ändra i newcamd.list så finns det en liten enkel mgcamd editor för just detta som fungerar i Linux.
    Senast redigerad av Minime den 2012-11-27 klockan 07:18.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Minime Visa inlägg
    Ska du ftp:a och tycker det är besvärligt med text baserad ftp och massa kommandon så kan jag rekommendera filezilla.

    Vill du bara ändra i newcamd.list så finns det en liten enkel mgcamd editor för just detta som fungerar i Linux.
    OK, kör Filezilla i Windows men får kolla på en Ubuntu version.

    Jo, det var just newcamd.list jag skulle justera i, så jag ska prova mgcamd editor ikväll
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Men varför inte ta sig tid (typ 5 minuter) och lära sig den enda editorn som man någonsin behöver, och som finns till ALLA linuxar. Testa "vi" och bli lycklig, kan omöjligt finnas någon bättre:.-}
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Enkelt gensvar på det, "vi" är inte enkelt, och inte bättre...Ja finns i alla nix system...dock så skiljer sig endel kommandon beroende på system (Förbannat irriterande bara det).
    svåra och finger knäckande kommandon...och JA det finns bättre...nano till exempel...
    men alla kanske inte hanterar textbaserat så bra...och det tar lite tid för vissa att anpassa sig till enbart text...
    Ibland är grafiskt bättre för att slippa skriva en hel massa strängar av uppsatser...klick, klick, klick och klart...
    Senast redigerad av Minime den 2012-11-27 klockan 10:35.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  9. #9
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Även om jag älskar vi och det är den enda editor jag personligen använder i *NIX miljö, så skulle jag vilja påstå att det är en grov överdrift att man lär sig den på fem minuter...

    Men den är bra - JA!
    Och den funkar på alla *NIX system - JA! (och det var anledningen till att jag en gång i tiden bestämde mig för att lära mig vi).
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    365
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Men den är bra - JA!
    Och den funkar på alla *NIX system - JA! (och det var anledningen till att jag en gång i tiden bestämde mig för att lära mig vi).
    Nåt tips var man kan hämta "utbildnings lektyr" om vi?

    Har hittat denna för newbies
    Har dock inte hunnit studera den än...
    Senast redigerad av tobbe54 den 2012-11-27 klockan 15:46.
    __________________________________________________ _________________________________________________
    Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
    DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a

Liknande ämnen

  1. Köra trådlöst med AP
    Av khasim i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-06, 14:20
  2. kan fd UPC hus köra med 500C?
    Av imported_Harry_ i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-29, 09:21
  3. Går det köra DM 500s som cs med två kort?
    Av rubashov i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 15:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss