Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Ny parabol, HD-kanalerna slutat fungera

  1. #1

    Ny parabol, HD-kanalerna slutat fungera

    Hej.
    Jag har idag med hjälp av en installatör, bytt parabol till en större och med 2 LNB, kopplade till DiseqC swtichar där CD är satt som DiseqC 2, och Viasat 1 då.

    Jag ligger på mellan 90-100% i signalstyrka (innan byte av parabol hade jag 62-70%) i alla rum (6 kablar till 3 switchar till varsin box)
    Dock fungerar inte HD-kanalerna, eller Kanal5 HD fungerar men hackar och ljudet försvinner så det går inte att se.
    De andra kanalerna 1,2,3,4 exempelvis får jag inte ens bild på, bara svart.
    Parabolsnubben kollade genom sitt verktyg att bild matades fram och det va inga konstigheter.
    Alla andra kanalera fungerar galant.

    Jag kommer få en drös dreambox maskiner i mitten/slutet av nästa vecka för att kunna kika både på Viasat och CD. Därav ommöbleringen på balkongen idag.

    Boxen som strular är Sagems HD-PVR-101-ST, alla andra kanaler fungerar som sagt, och i de andra rummen där det är "standardboxar" så fungerar det klockrent också.

    Jag har testat att förbikoppla DiseqC-switchen och bara dragit en kabel till Sagemboxen så det sitter inget emellan (precis som det va innan)

    Har jag gjort något fel, parabolsnubben gjort fel? Någon som har ett tips?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Pissig box?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kanske inte riktigt optimerad kanke vrida lnb till cd men testa boxen som strular i rummet som det funkar bra då
    Senast redigerad av jo1 den 2012-12-30 klockan 15:31.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av rolrn Visa inlägg
    Pissig box?
    Boxen har ju fungerat till CD i 2år utan problem, bara för att jag bytte parabol är den nu pissig menar du?
    Den fungerade igår kväll klockrent, den fungerade imorse kl. 09.00 men inte efter bytet av parabolen.
    90% signalstyrka står det på boxen när den söker, dock är stapeln inte grön utan orange (har för mig att den va grön förrut?)

    Och alla andra CD kanaler fungerar ju klockrent, betyder det ut och vrida på parabolen?

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    vrid på lnb lite höger elr vänster

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    310
    Tackad
    13 gånger
    När jag pratade med en installatör så sa han att om man har fasta lnb fästen så skall man maximera signalen på thor för den skickar ut svagare signal än sirius och därmed är hd kanalerna svårare att få in.
    Jag har varit i din sits och efter lite mer finjustering av parabolen så har det fungerat.

    Om denna installatör har rätt vet jag inte men det hjälpte att följa hans råd.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    ja jobbat med paraboler i snart 20 år och om som sagt va sidmatningen fast så har inlägget ovan helt rätt sen kan du justera lnb
    tänk som en klocka framifrån lite höger eller vänster men bara lite åt gången

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    10,9 graders vinkel skall du ha om du bor i Stockholm. Lite beroende på vart du bor...
    http://www.dishpointer.com/
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    HD-kanalerna på Thor ligger ju även på högbandet.
    Känsligare för störningar, dåliga anslutningar mm.
    Fungerar SKY News för dig?
    TV3 HD?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    222
    Tackad
    10 gånger

    Sv: Ny parabol, HD-kanalerna slutat fungera

    Har samma problem med min likadana box som inte varit ansluten till parabolen på ett par veckor.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    Backend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29, TBS6984 (quad DVB S2), FFdecsawrapper och OSCam med Phoeinx kortläsare.
    Frontend: Mythbuntu 16.04LTS med MythTv 0.29 på Asrock ION och olika hemmabyggen, alla med Nvidia grafikkort.

Liknande ämnen

  1. Mikrofonen slutat fungera
    Av eriks i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 09:52
  2. Comhem slutat fungera?
    Av aerogel i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-04-10, 18:30
  3. Via har slutat att fungera hos mig
    Av Mc_man i forum Viasat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-03-23, 14:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss