Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ingen Dolby Digital på filmkanalerna

  1. #1

    Ingen Dolby Digital på filmkanalerna

    Har lagt märke till att sen någon gång i julas så är det knappt några filmer på filmkanalerna som sänds med Dolby Digital-ljud.
    Jag kollade igenom alla kanalerna nu och det är endast filmen på Classic som sänds i DD.
    Någon som vet nåt om detta?

  2. #2
    Jag har också samma problem. Har en DM600 med en gammal OpenPli-image från 2010-05-07. Tar emot via kabel/ComHem. Har markerat "AC3 default output" och spelar in AC3 ljud. På en film inspelad 2013-12-08 finns AC3 ljud med och när jag spelar upp den detekterar förstärkaren Dolby Digital så jag har svårt att tro att det är några tekniska problem med "ljudutrustningen".

    Sedan några månader hittar jag dock inget AC3 ljud på någon kanal. Har ComHem ändrat något? Kan imagen vara för gammal? Är det någon som har några uppslag?

    Behövs mera info så ordnar jag naturligtvis det.

    Tacksam för alla förslag!

  3. #3
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Är nog antagligen comhem som ändrat något, om det funkar tidigare finns borde inte en äldre image, eller box påverkas. Så det är nog något med sändningarna.

    Själv kör man fortfarande på stereoljud, det är bara på biografen det är 5.1 eller 7.1 för min del. Har inte plats för sådana system hemma.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Är nog antagligen comhem som ändrat något, om det funkar tidigare finns borde inte en äldre image, eller box påverkas. Så det är nog något med sändningarna.
    Ja jag är också inne på det. Befintligt inspelat material funkar ju som sagt. Det jag funderade kring är om tekniken kan ha förändrats/uppgraderats så att min gamla box/image inte längre kan avkoda AC3/Dolby Digital.

    Hur fungerar det för er andra som har ComHem via kabel. Får ni AC3/Dolby Digital? I så fall på vilka kanaler? Vilken box/image? Är det fler än TS och jag som upplever problem?

  5. #5
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ralfredo, jag tror inte tekniken har ändrats från comhems sida, däremot är det nog så att dom inte sänder ut AC3 eller vad det nu är du har problem med. Anledningarna kan vara många. Vad gäller t.ex. analoga kanaler (eftersom jag har erfarenhet av detta). Så kunde man inte ända ut NiCAM ljud på kanalerna och placera dem bredvid varandra, eftersom själva ljudet rörde sig utanför kanalbredden. Man fick då antingen kapa bort en del av NiCAM ljudet eller köra med A2-stereo ljud istället.

    Så jag kan tänka mig att något liknande kan gälla när det är digitalt, AC3 eller Dolby Digital tar mer plats än vanligt stereoljud. Lite som med DTS eller AC3 ljud på .mkv filer så det skiljer lite. Kan vara så att dom behöver utrymmet till annat eller av någon annan anledning.

    Men det är ju helt klart så som du säger, det är intressant om andra med Comhem som har typ, orginalbox kan få ut AC3 eller DD ljud direkt från filmer och annat som man tittar på. Eller har dessa problem något att göra med att Comhem introducerade TiVO ?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Ralfredo, jag tror inte tekniken har ändrats från comhems sida, däremot är det nog så att dom inte sänder ut AC3 eller vad det nu är du har problem med.
    Jag är inte helt insatt i terminologin men det är 5-kanals ljud, eller Dolby Digital eller AC3 jag saknar. Vet inte riktigt hur det bäst benämns korrekt.

    Men om de bara slutat är det ju en rätt avsevärd försämring som jag tycker flera borde ha reagerat på. Hittar ingen info alls om "ljudtyper" på ComHems hemsida.

    Tidigare hade jag såvitt jag vet enbart AC3 ljud på SVT och C More. Viasatkanalerna har såvitt jag vet aldrig haft det hos mig. Jag har alltid tyckt att det var lite märkligt att de sände "riktigt" ljud på Canal+/C More men inte på Viasat, men inte forskat vidare i frågan.

  7. #7
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jo precis. Jag är inte heller så värst insatt i det hela, å andra sidan har jag bara haft typ A2-stereo, Nicam (då det var analogt) eller som nu mer parabol, det är digitalt stereo, men om sändningarna är 5.1 osv vet jag inget om. Har inte någon utrustning som spelar upp det och man ser inte direkt i boxen vilken typ av ljud det är.

    Jag skulle iofs tro att CD och Viasat definitivt sänder ut dessa ljudtyper via parabol på film samt sportkanalerna.

    Men jag tror du måste vända dig till comhem för att få veta vad som gäller.

  8. #8
    Viasat har helt enkelt tagit bort AC3-ljud från SD-filmkanalerna, åtminstone över satellit.
    Jag ställd frågan till dom i ett mail, men de låtsades som ingenting. Min teori är att de helt enkelt vill få folk
    att gå över till deras HD-grejer.

  9. #9
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    robelind, jo så kan det ju vara. Jag misstänker också att man med "flit" försämrat utsändningar på vanligt digitalt, analogt osv. På många olika nät för man vill att folk ska betala för kanaler dom tittar på.

  10. #10
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Samma sak här via Com Hem, de har nog helt enkelt tagit bort surroundljudet på i princip alla kanaler man sänder ut i SD.

    TRÅKIGT och DÅLIGT!

Liknande ämnen

  1. Dolby Digital?
    Av malajo i forum Dreambox
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-12, 21:48
  2. Dolby Digital på Canal Digital?
    Av qbjorn i forum Canal Digital
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 13:40
  3. ingen bild på filmkanalerna
    Av micjosp i forum Canal Digital
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 22:09
  4. Dolby Digital
    Av frejac i forum Boxer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-08-13, 02:25
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-05-07, 13:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss