Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 26

Ämne: Bra signal utan diseqc men inget med diseqc

  1. #11
    Kan man mäta spänning efter diseqen på nått sätt för att se om den funkar? och hur ska de se ut då? den aktiva porten ska ha 12v eller och dom andra 0v?

  2. #12
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Koppla in ditt satelittinstrument & håll sedan för handen på LNB så ser du vilken port som reagerar.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #13
    Går inte att göra så eftersom db hoppar lika mycket hela tiden oavsett om jag håller för eller ej...

    Tänkte på en grej jag läste nu... jag satte nog DM bara i standby när jag kopplade in switchen kan jag ha bränt tre swithar på att inte stänga av på baksidan av boxen... :/

  4. #14
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Ungefär det dummaste man gör som kopplar in lnb, diseq med strömmen på, det är som bäddat för problem, har man tur så går bara diseq sönder men oftast ryker tunern.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  5. #15
    Trodde att stömmen va avstängd till lnb/diseq när man satte på standby också :/

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2013
    Inlägg
    61
    Tackad
    3 gånger

    Bra signal utan diseqc men inget med diseqc

    Jag har nog en fungerande diseq hemma. Bor också i GBG, kan leta upp den på lördag. Du får den gratis om du vill.
    DM8000 | DM800SE

  7. #17
    Hade vart grymt snällt tror iofs att jag är nått på spåren nu..

    tog min biltema switch o kopplade en kort kabel från DM till diseq och den långa upp på taket kopplad på lnb då får jag signal på alla satelliter inkopplade en och en iaf och kopplade på ett löst lnb på diseqen också o funkade fortfarande

    Tror att DM inte orkar switcha diseqen med 25m biltemakabel...
    ska pröva o dra ner två långa kablar till från Astra/sirius och se... men ser lovande ut... dock fattar jag inte hur det går ihop
    kanske är för kallt på taket så den inte kan switcha... fryst fast eller nått haha

    Kommer med ny uppdatering ikväll eller imorrn

    //Jocke

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    det har nog ingen betydelse att det är en biltema kabel
    ja drog 50 m kabel och diseqen funkar, den skickar ju ut 13/18 volt till diseqen beroende på om det är vertikalt
    eller horisontalt

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    om den inte skulle orka switcha så ska du ha signal på port A i alla fall, eller kanske rättare sagt någon port ska vara aktiv, mest troligt A
    Citat Ursprungligen postat av rst Visa inlägg
    Hade vart grymt snällt tror iofs att jag är nått på spåren nu..

    tog min biltema switch o kopplade en kort kabel från DM till diseq och den långa upp på taket kopplad på lnb då får jag signal på alla satelliter inkopplade en och en iaf och kopplade på ett löst lnb på diseqen också o funkade fortfarande

    Tror att DM inte orkar switcha diseqen med 25m biltemakabel...
    ska pröva o dra ner två långa kablar till från Astra/sirius och se... men ser lovande ut... dock fattar jag inte hur det går ihop
    kanske är för kallt på taket så den inte kan switcha... fryst fast eller nått haha

    Kommer med ny uppdatering ikväll eller imorrn

    //Jocke

  10. #20
    hmm tro varför det inte funkar åt de hållet då...

    För det enda jag gjorde va ju att byta plats på stället diseqen sitter... innan satt den i 25m bort och nu kanske 2m bort och jättelång lnb kabel istället...
    alla inställningar är ju samma...
    samma switchar...
    samma lnb...
    samma kablar bara på olika ställen...?

    Ingen som har en teori om varför de skulle bli så :P
    de där med 22khz för mycket störningar på vägen upp? 7-8m är ju upprullad också... behövde 17m kabel typ biltema hade bara 15 el 25 så fick bli 25 med en hög med kabel på vinden...

Liknande ämnen

  1. Dreambox med diseqc 1,2
    Av bayo75 i forum Dreambox
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-10-20, 12:03
  2. DISEqC 1.1???
    Av Schwede30 i forum AzBox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 22:17
  3. Diseqc switch
    Av vemir i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 15:25
  4. DiSEqC
    Av p1s i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-28, 13:06
  5. DISEqC
    Av patrickp i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 10:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss