Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Konvertera DVB-S till DVB-C

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger

    Konvertera DVB-S till DVB-C

    Hej,

    Jag bodde tidigare i ett comhem hus och har nu flyttat till villa. Så nu känns det som att tv alternativet är parabol. Boxer har så tråkigt kanalutbud. Dock inser jag nu att jag har ett problem. Jag har köpt tv apparater med inbyggda dvb-c kortläsare för att jag vill inte ha en extern box. Så jag funderade lite på om man kan konvertera dvb-s signalen till dvb-c/t. Jag googlade lite och hittade denna:http://www.tvconverters.co.uk/tvconv...satview-v7.pdf

    Den verkar göra precis det jag vill. Göra om dvb-s signalen till dvb-c så kan kan fortsätta använda de inbyggda boxarna i min tv. Perfekt!

    Någon som har koll på vart man kan köpa denna prylen eller liknande och vad det kan tänkas kosta? Känns som en ganska dyr pryl och kanske inte är tänkt för hemmabruk?

    Finns det någon annan bra lösning på mitt problem?

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Men alltså, den prylen är en "dum" box, så varför inte köpa en riktig box på en gång, du måste ju ändå ha en extern enhet.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    Varför måste jag ha en extern enhet? Om jag förstod det rätt så gjorde denna boxen om signalen till DVB-C så jag kan använda den inbyggda dvb-c boxen i tv:n? Då behöver jag väll inget annat?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    men du får ju en enhet som på bilden som är större än en box tex dreambox
    då är det ju en extra enhet

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    Ahh jo jo men den kan jag skuffa undan någonstans och den behöver ju inte styras. Jag vill slippa extra fjärrkontroller osv... Plus att det blir lättare att förklara för frugan hur det funkar när det bara är att sätta på tv:n och välja den kanal man vill se

  6. #6
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmm.

    Och då måste du ha en CA-modul + ett kort för VARJE kanal du vill se på. Skitsmart !!!

    Föräxten, VAD har du tänk att titta på ? Vilket utbud ?? Du har inte samma kortläsare (CA-modul) till Comhem som till Viasat eller cmore.
    Senast redigerad av matkoh den 2013-01-30 klockan 14:47.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2003
    Inlägg
    41
    Tackad
    1 gånger
    Njae, ett kort per frekvens. Många kanaler ligger väll på samma frekvens? Om jag fattade det rätt så kunde man dessutom låta krypteringen ligga kvar så att avkrypteringen fortfarande görs på kortet i tv:n. Vet dock inte om det är så smidigt... Lite därför jag frågade här.

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    nä inget smidigt alls vad tror du korten kommer att kosta + kortavgift osv så inget för hemmabruk enligt min mening
    skaffa en dreambox den är enkel så

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    skall nog inte lägga mig i men om man kör en sådan box med en card splitter och rätt ca modul ..Configuration
     1 to 8 internal conversion modules
    per each box
     One CAM SLOT per each module
    with the ability to descramble 5 or
    more paytv programs, depending
    from the used CAM/Smart Card
    ( requires PRO CAMs )

    viserligen ingen viasat men om man tar 8 st muxar från cd och gör om dom till dvb-c så har man många kanaler ...

    denna splitter stöder 8 kort ..

    http://www.elgruvan.se/sv/cardsplitt...adbunden-.html

    men som sagt troligen billigare att ha en box per tv en att köpa alla ca moduler + splitter med extra kort + konvertern men om man vill så funkar det säkert ...

  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Ser ut att kunna bli rätt kostsam historia det där..

    Tolkar jag det så att en DVB-S2 (ev krypterad) konverteras till en DVB-T(C) FTA-signal.
    Går det att köra HD-tv på DVB-T(C) ? Krävs inte DVB-T(C)2, eller kommer den bara att käka bandbredd? Fixar en vanlig DVB-T(C) mottagare det?


    ..sen att begränsa sig till 8 transpondrar, som totalt kräver 8st CA-moduler (á 500:-).
    Då kan du endast köra Cmore, eftersom VIASAT inte säljer CA-moduler till privatpersoner..

    Tänk på att DVB-standarden för bl.a. text-tv in är samma i UK som i övriga europa.
    Kan bli problem med textning på kanaler som kör Text-tv textning..
    Senast redigerad av rolrn den 2013-01-31 klockan 10:32.
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Liknande ämnen

  1. konvertera till TS
    Av Shas i forum Vu+
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 17:51
  2. M4A- konvertera till? Ja vad då?
    Av vägkung i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 06:07
  3. Att konvertera M II till Opos?
    Av Anders_79 i forum Övrigt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 20:43
  4. konvertera dvd format till tex avi
    Av eriks i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 13:50

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss