Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Canal Digital och/eller Viasat i Irak?

  1. #1

    Canal Digital och/eller Viasat i Irak?

    Bästa Forumvänner,

    Här kommer en kanske lite ovanlig förfrågan...
    Kommer eventuellt att flytta till Irak inom en snar framtid och skulle vilja få in svenska satelit kanaler där om det är möjligt.
    Har försökt att läsa på vad det gäller Thor's samt Astra(Sirius) utsändningar, footprints för olika beams, men blir inte riktigt klok på vad som är bäst att välja.
    Jag har en 1.5 m parabol som funkar utmärkt med Viasat (SD) från Bukarest, Rumänien där jag befinner mig just nu. (VU+ Ultimo)

    Kanske någon vänlig själ på forumet har en ide om det finns någon fungerande lösning?

    Tack för all eventuell hjälp.

  2. #2
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Det är inte lätt att räkna på med tanke på att de satellitkartorna som finns på t.ex. Lyngsat, endast täcker norden (som har EIRP på ca 50dBW). Jag räknade ut att ifall du har så bra LNB som finns (ca 0,2dB), och EIRP ner till Irak är ca 30dBW, så bör det gå bra att få en acceptabel signalnivå med ca 4m parabol, ev 5m parabol för att få ganska bra signal.
    Skall du ha mycket bra signal, så bör man ha minst 8 meters parabol, vilket som du också inser är ganska svårt.
    Som sagt, detta är bara överslagsberäkningar, baserade på vanliga matematiska formler, som omvandlar, EIRP till parabolmeter (finns på nätet, där formeln ser ut så här: C/N = EIRP + SD + RD + AE - K - B –T [dB] ).

    Det bästa är att fråga någon som monterar paraboler i Irak, när du väl kommer ner. De vet bäst, eftersom de har säkert monterat sådana för olika hotell m.m. som har utländska gäster. Jag känner folk som jobbar på hotell i Europa, t.ex. Spanien och där har de tagit hjälp av proffs på plats, som monterat paraboler för att ta emot nordiska kanaler. De brukar berätta att ibland går det bra på vissa ställen, på andra ställen så finns det radio-skuggor, där går det inte att få bra signal med 3-4m parabol utan måste ha större. Men 3-4m gäller södra europa, Irak är mycket längre bort och nås troligtvis inte så bra av satellitsignalerna ifrån T1, T2, K1 (Thor) samt av Nordic Beam (sirius). Se här:
    http://www.telenorsat.com/wp-content...R5-T1andT2.pdf
    och
    https://sat.ses.com/webservice/images/7522044 (öppnas i pdf, som länkar ifrån http://www.ses.com/4628572/astra-4a )

    Lycka till !

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Ett smidigare alternativ kan kanske vara att ställa en mottagare + slingbox hos någon bekant i Sverige och titta på TV via bredbandet.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4

    Viasat beam styrka och vidd???

    Hejsan Forum,
    Jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med lite ràd.....
    Bor fn i Bukarest, Rumänien där jag använder ett Viasat SD abbonemang. (Ej HD) Allt funkar ok.

    Nu är jag på väg att flytta till Erbil, Irak, och undrar om någon vänlig själ har en aning om Viasat SD alternativt HD kan funka där?
    Om någon har en ide...är SD respektive HD lika bra, i.e. lika starka signaler och samma beam...?Rekommenderad parabol storlek?
    Tacksam för all hjälp.
    (Vu Ultimo + BH 2.0.1)

    Mvh//Tordan

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kolla här så får du se
    http://se.kingofsat.net/beams.php?s=98&b=141
    hmm om man kollar snabbt så minst 2-3 m parabol
    Senast redigerad av jo1 den 2013-03-07 klockan 18:57.

  6. #6
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Oj, Rumänien ligger ju inte så illa till för täckning av Viasat och CD. T.ex. så ser jag någon som bor på cypern som tar emot allt från CD på en 2.8 meters parabol men det är inte problemfritt, han hade problem med vertikala transpondrarna. Såg någon som angav rött (går inte) i egypten med 180cm osv. Ser jag på kingofsat sajten. Jag tror nog det blir mycket svårt ta emot Viasat eller CD i irak, det ligger ganska långt över med tanke på täckningskartan. Men befinner man sig i europa så går det ju ganska bra. Med tillräckligt stor parabol går det nog, men jag skulle gissa på du måste upp på 3meter eller mer för att ens kunna plocka in satelliten, oavsett om det är Viasat eller CD, plus man måste nog använda sig av en installatör som kan se till att man får maximal mottagning av signalen.

    Jag vill påstå att det inte är realistiskt att ta emot CD och Viasat i irak, dessutom, vad har dom för infrastruktur osv. Alternativt kan man titta på det över Internet, eller ladda ner. Begränsat utbud dock, sedan om det inte finns något internet är det ju ganska svårt, plus frågan om vad det kostar. Eller så kan någon du känner i Sverige med bra internetlina typ 10/10 eller bättre serva dig med en typ slingbox lösning. Kräver fortfarande att du har tillgång till bra internet i det land du befinner dig i för att kunna titta på alla kanaler i Sverige. Skillnaden med en slingbox (eller liknande lösning) är att du kan titta på dina kanaler oavsett vart du befinner dig, bara du har tillgång till hyfsat bra internet.

    http://www.svt.se/svtworld/
    http://www.svt.se/svtworld/satellit

    Så dom kör IPTV numera, men vill man plocka från satellite så går det bra. Bättre täckning så man klarar sig med något mindre parabol säkert, alltså inte omöjligt ta in denna i irak. Mer rimligt än CD och Viasat, å andra sidan är det ju bara en enda kanal. Sist jag kollade så var det från THAICOM 5 för asien och där är det C-band vilket kräver en större parabol än det vanliga som de flesta använder. I Amerika, Sydamerika finns det ingen täckning, där är det IPTV som gäller. Problemet med C-band är att det ofta kräver en större parabol än vanlig mindre varianter. Sedan om dom hade sänd SVT World på C-band över europa, hade täckningen blivit mycket bättre i de yttre områdena.

    Så i TS fall så krävs nog ändå 180-300cm parabol i irak för att ta emot SVT world från EUTELSAT 9A, men kontakta installatör där, som har tillgång till olika paraboler osv, så kan han hjälpa dig att hitta en som fungerar, så behöver man inte köpa en som sedan visar sig, inte fungerar för mottagning. Finns täckningskarta för satelliten på svt sidan och där ser man tydligare. TS kan alltså välja att plocka från Thaicom, det är C-band så det täcker även in Afrika, synd för folk som bor i Amerika och Sydamerika att det inte sänds på C-band där.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-03-07 klockan 20:05.

  7. #7
    @DennisOlof. Mycket bra info. Tack
    Jag har mina farhàgor att uppgiften kanske är omôjlig men shit...jag tänker iaf prova...:-)
    Meddelar utfall om ett par månader.

  8. #8
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Det är inte omöjligt, SVT World kan du nog ta emot utan allt för stora problem, speciellt om du inte har tillgång till internet med snabb lina osv, vilket är ganska troligt för arabländer, finns iofs undantag men ändå. Jag skulle tro SVT World mottagning via parabol är stabilast och mest troligt att kunna fixa.

  9. #9
    Mina kloka herrar och damer...
    Vad tror ni om att koppla två av dessa, en iSwe och en i Irak....
    http://myvulkano.com/products_volcano_lava.html
    Ser intressant ut men vet inte vilken bredbandshastighet jag mąste ha upp respektive ned.
    Jag har förstått att man kan se på kanaler utan att ditt kanalval påverkar sändarenheten.
    Åsikter?

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    varför göra två inlägg med samma fråga hmmmmm
    http://www.comhit.net/showthread.php...-Viasat-i-Irak

Liknande ämnen

  1. Viasat eller Canal Digital
    Av dragonevo i forum Övrigt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-11-19, 22:34
  2. Canal digital, Boxer eller Viasat ???
    Av J15 i forum Övriga mottagare
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 13:43
  3. canal digital hyr box analog eller digital?
    Av reecord i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 22:37
  4. [LÖST] Vad skall jag välja Boxer, Canal Digital eller Viasat
    Av Anakin i forum Övrigt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-02-25, 14:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss