Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 59

Ämne: Streama över internet

  1. #11
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jicarala, självklart kräver streaming en stabil uppkoppling oavsett hastighet, annars kommer det absolut inte fungera. Jag tog förgivet att TS bara hade 2Mbit och en fast anslutning, typ ADSL eller något. Men om man är på resande fot, då kan ju uppkopplingarna vara bra eller urusla, trådlöst osv. Då funkar inte streaming oavsett hur bra lina man har där servern står. Plus problematik vad gäller saker som kräver "öppna portar" eller "pekande av portar" som man oftast inte har möjlighet att göra på annan utrustning än sin egen.

  2. #12
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger

    Sv: Streama över internet

    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    arcsky, 2Mbit download räcker inte, du behöver ha mer än så för att det ska fungera bra med SDTV streaming, din server hemma är det inte något problem med. Man brukar räkna med 4-8Mbit för SDTV, går iofs även med HD men det blir för dålig kvalite då. Å andra sidan finns det inget som hindrar att man streamar ut HDTV kanaler till SDTV. Det är ju trots allt bara streaming.
    4-8 Mbit gäller väl bara råströmmen som boxen ger ut. Därför man har VLC. En slingbox ger väl bild som i alla fall går att se på ipad storlek redan vid ca 250 Kbit.

  3. #13
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jicarala, självklart kräver streaming en stabil uppkoppling oavsett hastighet, annars kommer det absolut inte fungera. Jag tog förgivet att TS bara hade 2Mbit och en fast anslutning, typ ADSL eller något. Men om man är på resande fot, då kan ju uppkopplingarna vara bra eller urusla, trådlöst osv. Då funkar inte streaming oavsett hur bra lina man har där servern står. Plus problematik vad gäller saker som kräver "öppna portar" eller "pekande av portar" som man oftast inte har möjlighet att göra på annan utrustning än sin egen.
    TS skrev att han/hon hade en hastighet nedströms på 2 mbit/s. Då menar jag att det utan problem bör det fungera om hastigheten uppströms från TS server är 2 mbit/s eller mer. Anledningen till att det "laggar" ibland för TS med min komprimering kan jag bara spekulera i, då jag inte fått svar på mina tidigare frågor.

    Vad som är "stabilt" och inte är ju ganska svävande och troligen är det som du antar, att TS inte har 2 mbit/s mot internet konstant. Ett fungerande ADSL ser iofs. jag som väldigt stabilt men mer troligt är väl att TS kör via Wi-Fi mot en AP/router på hotellet. Då får han troligtvis dela en maxhastighet med alla andra hotellgäster. Dels kan Wi-Fi-anslutningen gå under dessa 2 mbit/s om närmsta AP sitter "dumt placerad" gentemot TS position.

    Vid monitorering av mitt nätverkskort då jag streamar från datorn uppges att VLC skickar ungefär 60-140 kB/s när jag använder min komprimering. Gick aldrig över 162 kB/s när den fick arbeta ostört. Det är ca 1,3 mbit/s. Man kan klara sig med en "svajig" internetuppkoppling, så länge den aldrig understiger ett visst antal mbit/s beroende på hur hårt man komprimerar VLC-strömmen och det var detta jag ville poängtera för TS.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    54
    Tackad
    1 gånger
    Sitter på WiFi och kollar golf nu.

    :no-sout-rtp-sap :no-sout-standard-sap :sout-all :ttl=3 :sout-keepVad innebär dessa värden? samt ab=128 ?

    Vart kan jag se hastighten?

  5. #15
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av arcsky Visa inlägg
    Sitter på WiFi och kollar golf nu.

    :no-sout-rtp-sap :no-sout-standard-sap :sout-all :ttl=3 :sout-keepVad innebär dessa värden? samt ab=128 ?

    Vart kan jag se hastighten?
    Din hastighet mot internet kan du se på t.ex. www.bredbandskollen.se - se till att varken VLC eller något annat program/process käkar bandbredd när du testar.

    :sout-all
    Tror jag ser till att alla delar (audio, video, subs) följer med i strömmen.

    :ttl=3
    Tror jag syftar till Time To Live - vilket är en "nätverksfunktion"(?) som jag har noll koll på. Tror inte du behöver tänka på denna inställning.

    :sout-keep
    Osäker på denna också, men tror den gör så att strömmen hålls öppen även om du t.ex. skulle byta "fil" i din VLC-spellista. Detta bör vara oväsentligt då din "fil" (stream) ju är oändlig; TV i realtid.

    ab=128
    Är bitraten på ljudet. I min kodrad använder jag MP3 för ljudet och tycker 96 kbps och mono (ställs in genom channels=1) räcker gott till mina TV-strömmar (försöker få till så bra bildkvalitét som möjligt istället). Är du inte kräsen med ljudet och vill få ner storleken på strömmen så kan du testa med 64 kbps.
    Senast redigerad av Jicarala den 2013-03-10 klockan 19:50.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    54
    Tackad
    1 gånger
    Mera frågor

    * Hur mycket bandbredd krävs att streama direkt från RAW (dvs direkt från x.x.x.x:31344) ?
    * Min disk är full p.g.a. jag tror VLC sparar ner något temp fil vid stream, vart finns jag den?
    * Min transcoding stream kan min polare se samtidgt som jag ser ?

  7. #17
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger

    Sv: Streama över internet

    Typ 4 Mbit för en ikke hdkanal.

    Sök efter filer som är typ större än 200 Mb eller nått.

  8. #18
    Jag har skrivit i flera stream inlägg utan att få svar . Jag behöver hjälp med att få bra bild på streamen, vilka inställningar kör ni på Inkapsling? Videokodek? Ljudkodek? Jag har provat med olika upplösningar och skalningsalternativ men bilden blir antingen full av sträck(oftast vid fotboll och hockey) eller "pixlig". Jag är bortbjuden under matchen ikväll så jag tänkte streama den . Finns det någon inställning som tar ca 6-8 mbit ? Dela gärna med era inställningar(de med högre upplösning).

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    79
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av arcsky Visa inlägg
    Mera frågor

    * Hur mycket bandbredd krävs att streama direkt från RAW (dvs direkt från x.x.x.x:31344) ?
    * Min disk är full p.g.a. jag tror VLC sparar ner något temp fil vid stream, vart finns jag den?
    * Min transcoding stream kan min polare se samtidgt som jag ser ?
    1. SD=~2MBit
    2. Har du kanske valt fil som mål utöver HTTP ström, då sparas allt på hårddisken.
    3. Svar ja, om du har lika mycket bandbredd till

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    79
    Tackad
    6 gånger
    Citat Ursprungligen postat av arcsky Visa inlägg
    Hej,

    Jag är på hotel och tänkte streama från min dreambox via VLC.
    Det fungerar fint men lite laggigt..

    sout=#transcode{vcodec=h264,height=320,vb=768,acod ec=mp2,ab=128,
    channels=2,samplerate=44100}:standard{mux=ts,dst=1 92.168.0.14:8080,access=http}
    Någon som vet hur man minskar kvaliten?

    Tack på förhand.
    Du har väl redan checkat ut från hotellet MEN du skulle ha sänkt VB betydligt. VB=300 på en taskig lina. Du kan även testa att öka bufferten till typ 10000ms. (görs i öppna nätverksström och bockar för rutan fler alternativ)

Liknande ämnen

  1. streama tv över internet (dreambox 800 )
    Av cachorro i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-05, 14:39
  2. Streama med Web-X-TV över internet
    Av SundaY i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 21:53
  3. Streama över internet till VLC
    Av mrdanne i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 09:49
  4. Streama mp3 över internet ?
    Av PrOsOn i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 21:01

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss