Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Ny på Dreambox

  1. #1

    Lightbulb Ny på Dreambox

    Hej!

    Jag är rätt ny på detta, och har försökt läsa en del kring detta med CS också..

    Om jag nu vill köra CS på en dreambox mot en Linux server måste man då lägga
    in ett annat image på Dreamboxen?

    Eller går det bra att bara installera OSCAM i original imaget?

    Och vad är det man får med i till exempel en New Enigma image som är bra att ha?


    /Martin

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av daplaze Visa inlägg
    Hej!

    Jag är rätt ny på detta, och har försökt läsa en del kring detta med CS också..

    Om jag nu vill köra CS på en dreambox mot en Linux server måste man då lägga
    in ett annat image på Dreamboxen?

    Eller går det bra att bara installera OSCAM i original imaget?

    Och vad är det man får med i till exempel en New Enigma image som är bra att ha?


    /Martin
    Ja du måste lägga i en ny image för annars kan du inte göra så mycket med din dreambox. Jag använder newnigma2 men många rekommenderar open pli som jag tycker är lite ostabil.
    Vilken model använder du är det en klon eller en original?
    Senast redigerad av joakim95 den 2013-03-28 klockan 15:13.

  3. #3
    Hej
    Är också ny på Dreambox. Har inte planerat att bli en hacker av stora mått utan skulle vilja hitta en färdig image alternativt recept på lämpliga image + övriga downloads som ger ett bra stabilt kit.
    Vad jag vill nå är att min D8K box ska kunna spela in 3-4 program parallellt samt att jag samtidigt kan titta på valfri kanal (alt spela upp något sparat).
    Det hela toppat av ett original Canal Digital kort.
    Så, hur gör man för att få till detta ?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    ett quad-huvud, fyra kablar ner till till boxen, sätt i två extra tuners i boxen och koppla in en kabel i varje tuner. Flasha med valfri image. Ladda hem cccam, stoppa i kortet i kortläsaren. Sen är det bara att tuta o köra.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    299
    Tackad
    16 gånger
    precis som vi andra fått göra....läs, läs, läs och prova er fram...ALLT ni behöver veta finns här på forumet och google....

  6. #6
    Hej
    Allt med huvuden, Diseq etc funkar OK. Mitt problem avgränsar sig i huvudsak till att spela in flera kanaler och samtidigt kunna titta på något annat. Jag har läst mängder på allehanda forum, men .... det mesta som står är olika problem jag inte har, inlägg om cardsharing, nätverk och andra mer eller mindre fiffiga saker som boxen klarar. Mycket förutsätter att man är allmänt ganska kunnig på nätverk, Linux mm. Att mixa ihop allt detta till ett fungerande system känns som ett mycket tidskrävande projekt. Jag hoppas bli klar på dagar/veckor snarare än månader. Jag tror mig veta att en softcam behövs för att mitt CanalDigital kort ska hantera flera kanaler samtidigt, men vilken osv.
    Tänkte at denna typ av forum med kompetens och intresse av "hacking" skulle kunna vara en genväg. Alla har inte tid/ork/lust att börja från början, när man vet att kunskap i överflöd redan finns. Oozoon.tv lägger t.ex. upp färdiga image, men inkluderar inte softcam (eller vad som nu behövs) = löste inte mitt problem. openPli kanske, men verkade heller inte vara en enkel lösning. Att bara ladda någon softcam räcker ju inte, man ska hitta rätt och den ska sedan installeras rätt och konfigureras och .... så pls, all form av hjälp tas emot (lämpliga trådar, forum, softcams, .....) med största vördnad från er som kan.

  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    men du läser ju inte svaren du får Muggesand skrev vad du behöver så läs innan du skriver

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Hur många kablar har du från parabolen till boxen?
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

  9. #9
    Min HW. Parabol med 3singel (Astra, Hotbird, Sirius) + 1 quad (Thor). 3 sat kablar till boxen. Tuner A: DVB-S2 till quad, Tuner B: DVB-S2 till quad Tuner C: quad-diseq till alla huvud, Tuner D : DVB-T. Alla tuners/huvud funkar OK (en kanal åt gången med CanalDigital CAM + kort). Har dessutom 1GB HD + DVD brännare.
    Jag provade openPli och laddade ner softcams via meny, varav jag tror den ena var cccam. Ungefär som Muggesand skrev, bortsett från att "körandet" uteblev. Förväntade mig sedan att menyn där man skulle kunna välja softcams skulle visa något, men jag fick tji.
    Boxen uppvisade alla tecken på att ladda/installera något, men sedan försvann alla spår av detta. Något stämmer inte, antingen sket sig installationen men kanske mer troligt är det jag som inte gör rätt. Det är detta sista jag vill ha hjälp med. Vad jag hittils lärt mig (denna tråd) är att cccam tycks vara ett bra spår som ska funka med alla images. Begränsar ju antalet permutationer av images/softcams/whatever jag måste prova för gå i mål.
    Muggesands svar är konstruktivt, gör att jag med viss konfidens kan koncentrera mig på cccam spåret.

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    865
    Tackad
    55 gånger
    Fast kör du CA-modul så funkar det bara med en kanal åt gången, därför kan du inte spela in en kanal o titta på en annan. Kör du cccam så ska du sätta kortet i en av kortläsarna som sitter i boxen (alltså mata ut ca-modulen). Cccam ska inte behöva confas, men eftersom det är två kortläsare i dm8k så vet jag inte, eller om båda funkar.
    kolla så cccam är aktivt under meny-inställningar-softcam/ci-setup.
    Det man inte vet, har man ingen aning om!

Liknande ämnen

  1. Stream från Dreambox till Dreambox
    Av murre87 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 09:16
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 11:49
  3. Streama från dreambox till dreambox
    Av Butcher76 i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-25, 10:12
  4. Streama från dreambox till dreambox
    Av wendigo i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-04, 12:51
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss