Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Internet kopplingen till min box slutade plötsligt fungera, IP adress fel Snälla hjäp

  1. #1

    Internet kopplingen till min box slutade plötsligt fungera, IP adress fel Snälla hjäp

    Hej Allihop!

    Jag är helt ny på det här med dreambox men, Jag fick hem min box idag och jag kopplade in den och allting fungerade som det skulle. Men efter att jag hade stängt av boxen och sedan satt på den igen så får den ingen internet uppkoppling från mitt (com hem) modem längre. När jag går in på inställningar och testar internet åtkomsten så står det "network setup is not ok" och IP adress och netmask är rödmarkerade. Vad kan jag göra? Vad jag vet så har jag inte ändrat några inställningar alls det bara slutade fungera helt plötsligt.

    Dreamboxen är ansluten med nätverkssladd från modemet

    Tack på förhand

    Jag pingade IP nummret som min dreambox har nu (som är markerat som fel) 192.168.0.16
    och det här fick jag som svar. Vet inte om det kanske hjälper er.

    C:\Users\Jimmy>ping 192.168.0.16

    Pinging 192.168.0.16 with 32 bytes of data:
    Reply from 192.168.0.16: bytes=32 time<1ms TTL=
    Reply from 192.168.0.16: bytes=32 time<1ms TTL=
    Reply from 192.168.0.16: bytes=32 time<1ms TTL=
    Reply from 192.168.0.16: bytes=32 time<1ms TTL=

    Ping statistics for 192.168.0.16:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (
    Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms
    Senast redigerad av jri87 den 2013-04-05 klockan 21:12.

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Svaret du fick på ping-kommandot visar att allt är OK. Sent = 4, Received = 4, Lost = 0, alltså 4 paket har skickats och 4 paket har kommit tillbaka 0 har försvunnit. Perfekt alltså.

    Jag tror att det inte är nåt fel på nätverket, däremot är den där nätverkstesten i Dreambox buggig och visar ofta konstiga resultat tycker jag.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Svaret du fick på ping-kommandot visar att allt är OK. Sent = 4, Received = 4, Lost = 0, alltså 4 paket har skickats och 4 paket har kommit tillbaka 0 har försvunnit. Perfekt alltså.

    Jag tror att det inte är nåt fel på nätverket, däremot är den där nätverkstesten i Dreambox buggig och visar ofta konstiga resultat tycker jag.
    Ok, Men varför kan jag inte se några utav "betalkanalerna" längre då? om nätverket är okej så borde det fortfarande fungera som det gjorde precis i början. Kan det vara något annat som är fel?

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    var ifrån får du bilden egen server eller hos någon annan vem har fixat inställningar i db till dig

  5. #5
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av jri87 Visa inlägg
    Ok, Men varför kan jag inte se några utav "betalkanalerna" längre då? om nätverket är okej så borde det fortfarande fungera som det gjorde precis i början. Kan det vara något annat som är fel?
    Den testen du har gjort med ping-kommandot testar anslutningen till ditt lokala nätverk hemma. Hade du haft din server där så hade du haft kontakt med den.
    Däremot kan det vara fel på nätverksförbindelsen ut mot internet. Det ser du inte med att pinga från din dator. För att komma ut på internet måste du ha riktiga inställningar för default gateway och name server i din Dreambox.

    Ta upp ett DOS-fönster på PC:n och skriv:
    ipconfig /all
    kolla vilka uppgifter du ser för default gateway och name server. Kolla sedan i Dreamboxen vilka motsvarande inställningar du har där.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  6. #6
    Jag vet inte vad jag gjorde men nu är kanalerna tillbaks Kanske var någon uppdatering men i flera timmar?:S Aja nu funkar det iaf! Tack så mycket för svaren endå!

    Kan passa på att fråga 2 andra saker angående boxen då

    1.Kontrollen man får med boxern är ju helt sjukt dålig!:P har nya fräscha batterier i men jag måste vara innom 1m från boxen för att den ska reagra på fjärren. Går det att byta ut kontrollen mot nån universal likande kontroll? lr är det bara orginal kontrollen som fungerar?

    2. Bilden är helt okej, men betydligt sämre en med min gamla box. Jag har en 47" LCD TV från philips som är ca 1år gammal. Kan det bli bättre bild om man skulle köpa en HD dreambox och använda HDMI kabel sitället för RGB?

  7. #7
    Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Inlägg
    606
    Tackad
    12 gånger
    De gamla dreamboxarna med scart ger dålig bild på många ny platt-tv pga usla AD-motagare i tvn.
    Rust Never Sleeps

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    jri87 du svarade inte på mina frågor

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Helt plötsligt slutade det fungera efter 1,5 år.
    Av Friday i forum Dreambox
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 12:17
  2. Helt plötsligt slutade allt funka.
    Av jercha i forum Dreambox
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 05:20
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 18:46
  4. [LÖST] hjäp mig snälla
    Av bubba1 i forum Canal Digital
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 19:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss