Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: DM500S och det vanliga felet med kanaler som inte hittas

  1. #1

    DM500S och det vanliga felet med kanaler som inte hittas

    Hej!

    Min första post, men har läst och sökt förgäves så nu vänder jag mig till er kunniga.

    Har en DM500S originalbox köpt för många år sen.
    Problemet är att jag inte får in vissa kanaler numera som funkat klockrent förr. Dessa är TV4-kanalerna, SVT24, Nat Geo, Eurosport, ESPN, Motors, VH1, Kunskapskanalen samt några till och SNR ligger kring 60%. Kanaler som SVT1 och 2, Kanal 5, Discoverykanalerna, Animal Planet, Eurosport 2, BBC mfl funkar utan problem med 93% SNR.

    Har gjort följande:
    Bytt nätagg två gånger
    Bytt switch tre gånger, nu kör jag utan switch rätt in i boxen och ändå funkar det lika dåligt
    Kontakterat om kablarna ett otal gånger
    Bytt LNB
    Justerat parabolen flera otal gånger...
    Mätt spänningen från boxen, 13V respektive 18V där det ska vara

    Något enstaka sällsynt tillfälle kan TV4 vips börja funka i en minut max.
    Känner mig lite vilsen nu och hoppas nån kan peka ut en vettig fortsättning i felsökningen. Har tänkt byta Q72-transistorn då kanalbytena mellan 1.0W och 5.0E inte funkar heller men vill först och främst veta att jag får in alla kanaler jag fått in förr.
    Har inte så stor koll på mjukvaran, kört samma i alla år utan problem (kanske 7 år?) förutom satellites.xml som jag nyss uppdaterat.

    Tack på förhand!

    //

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Efter 7 år så hade då jag bytt box. Elektroniken åldras, och mystiska oförklariga fel kan uppstå.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Du kan kolla på denna sidan:
    http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html
    och se om det finns någon gemensam nämnare för de kanaler som funkar och de som inte funkar.

    Av dina exempel tycker jag det verkar som om de som inte funkar sänder Vertikalt och de som funkar sänder Horisontellt?
    Omställning mellan H och V sker i LNB med hjälp av att spänningen upp till LNB växlar mellan 13 och 18 Volt. Så det skulle kunna vara fel på LNB (som du har bytt) eller fel på spänningarna upp (som du har mätt). Du skulle kunna prova att vrida LNB lite grand om du inte redan gjort det för att se om du får bättre styrka på de svaga kanalerna.

    Du verkar redan ha kollat det mesta men se om du kan få fram någon gemensam nämnare för de kanaler som går dåligt så är det lättare att finna felet.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    @sochin
    Ifall du har en DM500 originalbox, så är det ganska bra att den har hållit i så många år !
    Till skillnad från "vanliga" boxar, som brukar ha en IC-krets som fixar +13/+18V för vertikal och horisontell polarisation, som fungerar ganska stabilt.
    I dreamboxarna, DM500-modellerna, så har man löst detta med en step-up-regulator, LT1930A, där spänningen rampas upp ifrån 12V till 13V (vertikal polarisation) samt +18V (Horisontell polarisation). Detta fås genom att ha olika bredd på pulserna, så att medelvärdet blir +13V resp. +18V (ser ut som PWM-pulsning).
    Som du kan se, skillnaden mellan +12V och +13V är inte stor och därför fungerar nästan alltid kanaler med vertikal polarisation.
    Ifall Q72 hade varit sönder, så hade du inte fått igenom någon spänning alls (kanske +5V) och den spänningen räcker inte till för att få någon signal.

    Nu till ditt problem: När det har blivit så varmt i din box, under så många år, så kan det hända att någon kondensator har torkat som skall tillförse LT1930 med laddning t.ex. C721 (47uF), eller C722 (22nF), samt C728 (100uF/50V). Ifall någon av dessa går sönder, så har LT1930 svårt att bygga upp en spänning.
    En annan viktig komponent är L711 (det står 6R8 på den och den står bredvid Q72). Ifall den blir varm, på grund av att för mycket ström som går genom denna (t.ex. av att LNB drar för mycket ström under vintern, eller kabeln blir kortsluten av fukt m.m.), så kan man se att det kommer lite fluss runt denna komponenten, som om den har blivit omlödd. Då är det dags att byta denna komponent också, eftersom denna spole är nästan den viktigaste lagringskomponenten för step-up-regulatorn LT1930A. Byt den mot en ekvivalent, (finns o köpa på t.ex. ELFA.se, t.ex. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...md+6.8+%C2%B5H eller https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...8-853-48&toc=0 ), jag har inte kollat upp storleken, så kolla innan du köper.
    Egentligen skall man mäta upp med oscilloscope och då kan man se varför LT1930 inte kan ladda upp till +18V (och då växla polaritet till horisontell). Byt några av dessa komponenter, helst alla så skall du se att din box kommer att bli som ny igen.

  5. #5
    Tack alla för att ni tar er tid! Har som sagt testat det mesta vad gäller inställningar av parabol/lnb etc. Ja jag är själv förvånad att den funkat såpass länge med tanke på att den kan bli rejält varm.

    @viairdeto
    Det var verkligen handfasta instruktioner, stort tack!
    Kan det alltså vara så att spänningen felar fast jag mätt att den skiftar mellan 13 och 18V vid vertikal resp. horisontell?
    Ska iaf ta itu med detta så fort min kära sambo ploppat ut den väntade bebben, vilket sker inom de närmaste dagarna
    Får se om jag försöker återuppliva lödkunskaperna eller låter nån mer lämpad göra jobbet, återkommer naturligtvis med resultat!
    Senast redigerad av sochin den 2013-06-20 klockan 22:43.

  6. #6
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    Lycka till med bebisen först och främst, det är det viktigaste i livet.
    Lycka även till med dekodern. Det är sällan som kretsen LT1930 går sönder. De går att beställa (gratis som samples) ifrån Linear, genom att registrera. Jag beställde några st, samt bad ett par kompisar göra samma sak, så att man har sådana hemma ifall det skulle behövas. Än så länge har det varit kringkomponenter som strulat, främst kondensatorer, sedan spolar men även dålig kabel + LNB, dvs dålig belastning till LT1930, som skall generera den spänning som LNB't behöver. Det är därför som spänningen alltid blir korrekt när man mäter direkt ifrån mittuttaget på dekodern, det finns ingen belastning.

  7. #7
    Dags för uppdatering!
    Bebisen anlände den 22'a juni, en välskapt dotter

    Har haft fullt upp den senaste tiden, men i eftermiddag var jag iväg till en kille som är en fena på elektronik. Han hade lite bestämda åsikter, som att det i princip aldrig blir fel på kondensatorer av typen C722 och inte heller L711. Han hade heller inga såna på hyllan, däremot byttes C721 och C728. Dom verkade hela vid kontrollmätning efter bortlödning, men låg ca 10-15% under det dom skulle.
    Hem och kopplade in boxen, och ALLT FUNGERAR PERFEKT! Äntligen efter allt strul!

    Stort tack till dig viairdeto som ledde mig rätt, du är en klippa!

    Mvh

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    337
    Tackad
    26 gånger
    @sochin
    Grattis till bebisen !! Det var roligt att höra !
    Också kul att höra att du lyckats reparera din box. Polarisationsproblem brukar cirkulera runt LT1930, eftersom det är den kretsen som bygger upp +18V för horisontell polarisation. Ifall någon kondensator eller spole är sönder, så blir problemet detsamma, det vill säga, dekodern kan inte låsa på horisontell polarisation.
    Det är inte lätt att veta vilken det är, det måste mätas upp individuellt.
    Jag har haft fel på en spole också, då utgången var kortsluten och mycket ström måste ha gått igenom den spolen så att den blev varm. Genom att att byta den, blev just den dekodern levande. Så det jag nämnde är just alla kringkomponenter runt LT1930 och i princip hur det fungerar med en Step-up-regulator.
    Åter igen, ett fint inlägg att läsa efter min semester !

    /Viairdeto

Liknande ämnen

  1. Alla kanaler hittas inte med gemini 4.6
    Av jocber i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 21:43
  2. får inte alla kanaler med dm500s
    Av igor i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 17:23
  3. Viasat's kanaler hittas inte
    Av Snouser i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 16:10
  4. Vanliga Kanaler
    Av bille i forum Com Hem
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2003-09-16, 18:42
  5. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2003-08-29, 08:11

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss