Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Parabol, Nybörjare

  1. #1

    Parabol, Nybörjare

    Hej!

    Ska flytta till villa och behöver införskaffa parabol och tycker att Canal Digitals familjepaket verkar vara en bra lösning, Samt man får med parabol med på köpet och dom kommer hem och monterar upp den åt en. Problemet är dock att enligt deras hemsida så monterar dom "max 3 meter upp på vägg" vilket jag tycker låter väldigt lågt..

    Det sitter redan en liten parabol på huset längst upp i nocken, Frågan är om man inte skulle kunna använda sig utav den. Skulle gissa på att den är ~10år gammal och inte använd på minst 5år.


    Samt, Hur ligger det till med dreambox nuförtiden?, Är det något att skaffa istället för boxen ifrån Canal Digital?
    Senast redigerad av Daniel84 den 2013-07-15 klockan 09:02.

  2. #2
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Daniel84 Visa inlägg
    Hej!

    Ska flytta till villa och behöver införskaffa parabol och tycker att Canal Digitals familjepaket verkar vara en bra lösning, Samt man får med parabol med på köpet och dom kommer hem och monterar upp den åt en. Problemet är dock att enligt deras hemsida så monterar dom "max 3 meter upp på vägg" vilket jag tycker låter väldigt lågt..

    Det sitter redan en liten parabol på huset längst upp i nocken, Frågan är om man inte skulle kunna använda sig utav den. Skulle gissa på att den är ~10år gammal och inte använd på minst 5år.


    Samt, Hur ligger det till med dreambox nuförtiden?, Är det något att skaffa istället för boxen ifrån Canal Digital?
    Självklart kan man använda sig av den gamla parabolen det går minst lika bra. Dreambox är mycket bättre än Canal digitals original boxar så jag skulle själv satsa på en dreambox eller vu+.

  3. #3
    Ang gamla parabolen så var jag mer orolig för att den är mindre än många andra som jag sett men det behövs kanske inte mer? Tror det står viasat på den.

    Vilka är dom största fördelarna med en Dreambox jämfört mot deras egna? Med tanke på att dom är ganska dyra såg jag.

  4. #4
    ComHit Crew
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    1 016
    Tackad
    77 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Daniel84 Visa inlägg
    Ang gamla parabolen så var jag mer orolig för att den är mindre än många andra som jag sett men det behövs kanske inte mer? Tror det står viasat på den.

    Vilka är dom största fördelarna med en Dreambox jämfört mot deras egna? Med tanke på att dom är ganska dyra såg jag.
    Hur stor är den är parabolen? Om det står Viasat på den så är den riktad på Astra/sirius 4.8E om du nu ska skaffa canal digital så får du rikta om den till Thor 0.8W.
    Med en dreambox så kan du köra kortdelning,installera plugins eller om du vill få in andra satelliter och snabb zappning mellan kanalerna detta kan du inte göra med en canal digitals originalbox.
    Jag även rekommendera VU+ dom är lite billigare och du kan göra samma saker som på en dreambox
    Senast redigerad av joakim95 den 2013-07-15 klockan 10:54.

  5. #5
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Om du kör dreambox så måste du ha en parabol på 85cm minst...man måste tänka på vinter och regn också
    det går jätte fin med dubbla lnb för sirius och thor..........om du kör deras boxar så räcker det med en lnb.

  6. #6
    ComHit Crew wildones avatar
    Reg.datum
    Jan 2004
    Inlägg
    1 484
    Tackad
    62 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Ibrahim Visa inlägg
    Om du kör dreambox så måste du ha en parabol på 85cm minst...man måste tänka på vinter och regn också
    det går jätte fin med dubbla lnb för sirius och thor..........om du kör deras boxar så räcker det med en lnb.

    Ehh?? Skulle en Dreambox kräva en minst 85cm potta? Nu är du ute och cyklar i ogjort väder min vän. Nog för att jag rekommenderar en så stor potta som möjligt men det är oberoende av vilken mottagare man har, ju större potta ju bättre signal och det märks ju inte minst när det är dåligt väder och snön yr, men det är en helt annan diskussion.

    Viasat sänder med en betydligt starkare signal än Thor, så i många fall söderut räcker det med en 40cm för att få in Astra, och jag vet att de sålt många såna små pottor.

    Till TS. Skaffa ett abb från CD och låt dem installera allt, sen kan du fundera på att byta box.
    Multitasking means screwing up several things at once.


  7. #7
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
    Ehh?? Skulle en Dreambox kräva en minst 85cm potta? Nu är du ute och cyklar i ogjort väder min vän. Nog för att jag rekommenderar en så stor potta som möjligt men det är oberoende av vilken mottagare man har, ju större potta ju bättre signal och det märks ju inte minst när det är dåligt väder och snön yr, men det är en helt annan diskussion.

    Viasat sänder med en betydligt starkare signal än Thor, så i många fall söderut räcker det med en 40cm för att få in Astra, och jag vet att de sålt många såna små pottor.

    Till TS. Skaffa ett abb från CD och låt dem installera allt, sen kan du fundera på att byta box.
    40CM?det låter som man har en stekpanna på taket....Jag vet också det räcker med en 40cm stekpanna när det inte regnar
    men när det regnar så får du dåliga signaler på vissa kanaler special på hd kanaler
    Jag är 100% säker på att 40cm räcker inte för thor när det regnar.testet är största beviset

  8. #8
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    får själv fel i bilden på Thor när det är dåligt väder har en 90 cm men så sidomatar jag ju thor

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Citat Ursprungligen postat av shalle Visa inlägg
    får själv fel i bilden på Thor när det är dåligt väder har en 90 cm men så sidomatar jag ju thor
    Jag sidomatar Thor på en 80cm parabol och har aldrig problem
    Sidomatar thor rejält också då jag har sidomatning även på Astra 4,8, sen i mitten kommer hot bird och efter det Astra 19,2. Så du kan nog finjustera din tallrik lite. Förvisso så bor jag ganska långt söderut så jag har väl en liten fördel

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    372
    Tackad
    12 gånger
    Hade en kille här från kabeltv som justerade in den fick bra signal men ändå sämre bild vid dåligt väder skumt har bytt alla lmb till nya också.Var nog ute och cyclade lite där .Det var på astra 19 grader est jag får dålig bild

Liknande ämnen

  1. Nybörjare, fixa HD box och en parabol!
    Av fisher i forum Övriga mottagare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-28, 12:08
  2. Jag Är Nybörjare
    Av Seyed i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 22:36
  3. Nybörjare !!!!!!!!
    Av astolf 2 i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-28, 18:13
  4. [LÖST] nybörjare
    Av selcuk i forum Boxer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-12-14, 17:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss