Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Får inte in samtliga kanaler

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    11
    Tackad
    1 gånger

    Angry Får inte in samtliga kanaler

    Hej,

    jag har ett lurigt problem med parabolen som jag nyligen flyttade upp till taknocken.

    Bra att veta innan ni läser vidare:

    • Vu+ Solo med openPLI
    • Närmare femtio meter kabel inköpt hos Kjell & Co (någon mer installationsvänlig kabel med mindre förluster ?)
    • Default CD LNB


    Problemet artar sig på ett sådant vis att jag får in en del av CD's kanaler.

    Kanaler jag vet finns & fungerar bra med SNR över 90%:
    SVT1 HD, SVT2 HD, TV3, TV4 Kanal 5 HD, Sjuan, Åttan, TV11, C More Emotion, C More Series, C More Hits mm.

    Kanaler jag saknar (har inte gått igenom samtliga):
    Disney Junior, C More Kids, TV3 HD, TV4 HD, C More Action

    Signalkvalite enligt Enigma satfinder android:
    SVT1 HD
    SNR: 94%
    dB: 94
    BER: 0
    AGC: 63%

    C More Emotion
    SNR: 87%
    dB: 87
    BER: 0
    AGC: 60%

    C More Series
    SNR: 87%
    dB: 87
    BER: 0
    AGC: 60%

    På platserna i kanallistan där mina saknade kanaler brukade ligga står det nu N/A, zappar jag till en sådan så får jag felmsg: Tjänsten kunde inte hittas! Kontrollera tuner inställningar. ( hur bör det se ut för mig då jag enbart kör Thor 0.8W).

    Någon som kan tipsa mig på hur jag kommer vidare med felsökningen ?

    Vänligen
    Daniel

  2. #2
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Ok. Inte så krångligt, nu när det är sommar så gör följande vid soligt och fint väder. Ta din box samt TV, upp på taket eller i närheten av parabolen så att du kan koppla på en 10-15meters kabel och testa, gärna en gjuten sådan, kan vara kortare så du vet att kabelfel är uteslutet. Funkar allt nu utan problem, då kanske du har för lång kabel och för stora förluster för att tunern ska klara av det. Då kan en in-line förstärkare efter cirka 25meter lösa det problemet, finns t.ex. hos kjell för runt 130kr tror jag.

    Om det fortfarande inte fungerar trots den kortare kabeln, då är det något med parabolen. Om du har en mätare (beeper, eller signalmätare) så kan du finjustera parabolen så att signalen är maximerad. Kolla också att du har rätt LNB skew. Påverkar iofs mest HDTV kanalerna. Du kan också kontrollera att kontakterna är rätt gjorde. Viktigast är att inte mittledaren och skärm är i kontakt vilken kan hända om man inte är noga när man monterar på kontakterna.

    Till sist, har man 50meter kabel är det ju mycket bra om det är 1.0 eller 1.1 kabel, annat vore katastrof vid sådana längder. Vill man inte ha in-line förstärkare, så bör man nog ha ännu tjockare kabel som 1.6 för att undvika allt för stora förluster. Jag har för mig att det var runt 30-35db förlust på cirka 80m 1.0 kabel runt 2.0Ghz men jag kan ju ha fel.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-07-20 klockan 19:58.

  3. #3
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    11
    Tackad
    1 gånger
    Antennkabel TV/SAT 50 m

    Färdiga längder för fast installation eller tillverkning av egna antennkablar. För satellit, kabel och marksänd digital-TV. Fukt- och UV-beständig. Signaldämpning vid 100 m (470 MHz): 14,5 dB. Dubbelskärmad. Mått (ytter/skärm/inner): Ø6,8/4,8/1,0 mm.

    Bär ut TV + Mottagare till nybygget i morgon bitti och håller tummarna.

    Tack för infon!

  4. #4
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Vid en snabb titt verkar som att de kanaler som fungerar sänder vertikalt och att de som inte fungerar sänder horisontellt. Det är troligt att din långa kabel gör att LNB inte orkar slå om ordentligt mellan vertikalt och horisontellt läge. Prova med en kortare kabel som föreslagits.

    Måste du ha så lång kabel finns det tre alternativ du kan prova:
    1. Inlineförstärkare.
    2. Grövre kabel.
    3. Kolla om du någonstans i inställningarna för boxen kan höja spänningen till LNB. På vissa boxar går den att justera.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    vad har du för hus när du behöver 50 m kabel från parabolen till boxen och vilken väg har du dragit då
    även då ska det inte vara problem
    har själv dragit 50 m kabel och alla kanaler funka utan problem
    och kabeln dämpar först vid 100 14,5db
    som du skrevi inlägget ovan

  6. #6
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    När man drar långa kablar så är det inte bara signalens dämpning som kan orsaka problem. Det uppstår också ett likströmsmotstånd i kabeln som påverkar omkopplingen mellan H/V polarisation som sker genom att växla matningsspänningen till LNB mellan 14 och 17 Volt. Om dessa spänningar p.g.a. spänningsfall i kabeln istället hamnar på t.ex. 12/15 Volt är det inte säkert att H/V skiftningen i LNB funkar som tänkt.

    Dessutom säger det inte så mycket om dämpningen är specad vid 470MHz som i exemplet ovan. Eftersom frekvenserna från LNB och ner till mottagaren ligger i intervallet ungefär 950 - 2150 MHz så är dämpningen vid de frekvenserna minst det dubbla mot den som gäller vid 470MHz.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  7. #7
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger
    kan ju va så med att han har böjt den kraftig i 90 grader
    då kan det bli så med så inga 90graders böjjar
    men förstår inte hur det går åt 50 m i ett hus hur fan har han dragit då

    Dämpning vid 0,8/3,6/5,6 1,0/4,8/6,8 1,13/4,8/6,8 (klass A)
    100 MHz 8,4 dB/100 m 6,3 dB/100 m 5,2 dB/100 m
    500 MHz 20,9 dB/100 m 14,2 dB/100 m 12,3 dB/100 m
    800 MHz 27,3 dB/100 m 18,0 dB/100 m 15,6 dB/100 m
    1 000 MHz 31,7 dB/100 m 21,2 dB/100 m 18,3 dB/100 m
    1 750 MHz 41,4 dB/100 m 27,5 dB/100 m 24,9 dB/100 m
    2 050 MHz 44,3 dB/100 m 30,8 dB/100 m 28,4 dB/100 m
    Senast redigerad av jo1 den 2013-07-20 klockan 22:02.

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    11
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Vid en snabb titt verkar som att de kanaler som fungerar sänder vertikalt och att de som inte fungerar sänder horisontellt. Det är troligt att din långa kabel gör att LNB inte orkar slå om ordentligt mellan vertikalt och horisontellt läge. Prova med en kortare kabel som föreslagits.

    Måste du ha så lång kabel finns det tre alternativ du kan prova:
    1. Inlineförstärkare.
    2. Grövre kabel.
    3. Kolla om du någonstans i inställningarna för boxen kan höja spänningen till LNB. På vissa boxar går den att justera.
    Hej,

    Ursäkta lång frånvaro från tråden, har legat sjuk sedan att immunförsvaret mer eller mindre klappat ihop.

    Jag har hookat på en inline förstärkare utan resultat.
    Jag har skruvat upp spänningen (tror jag) utan resultat.
    LNB verkat som du säger inte slå om riktigt mellan H & V.

    Jag bar ut en stationär burk med TBS dvb s2 kort, får samma resultat i tvheadend som i boxen. (kabellängd ca 23 m)

    Jo1;
    Anledningen till att det är femtio meter kabel är för att vi bor i vårt gamla hus medan vi bygger det nya på samma tomt, jag passade på att montera parabolen på nocken då vi hade en fasadställning med torn uppe. Men som sagt det är lika lurigt när man söker kanaler på insidan av det nya huset.

    Jag tycker mig se viasat kanaler, är detta för att astra sänder starkare signal och att mitt lnb plockar upp detta då det mer eller mindre är fri sikt mot skyn ?

    Kan det vara så överjävligt att mitt LNB tagit stryk när jag hanterat det upp och ner från byggställningar ?
    Om detta är fallet skall man plocka hem en: Megasat Diavolo eller går det lika bra med biltema ?

    Vänligen
    Daniel Olsson

  9. #9
    Färsking
    Reg.datum
    Mar 2012
    Inlägg
    11
    Tackad
    1 gånger
    Uppdatering:

    Bytte mitt lnb till ett Megasat Diavolo Quad, en ny kanalsökning så hoppade allt igång.

    Tack

    //Daniel

  10. #10
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    nodethirteen, vad bra då var det bara LNBn som kanske inte orkade drivas på något vis, det är dock bra med så pass lång kabel att ändå använda en in-line förstärkare. En del boxar är extra känsliga för lite sämre db-styrka i signalen eftersom det blir så stora förluster i kabeln.

Liknande ämnen

  1. Kan inte se alla kanaler
    Av kl@s i forum Boxer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 09:59
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 07:38
  3. DM hämtar inte HD kanaler
    Av powerxl i forum Dreambox
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 13:08
  4. Kan inte se HD-kanaler.???
    Av wallberg88 i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 18:22
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 18:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss