Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Parabolproblem, box eller ?

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Rolsten Visa inlägg
    Du kan börja med att uppdatera din satellites.xml och välja en transponder som faktiskt sänder nåt
    http://www.lyngsat.com/Thor-5-6-and-Intelsat-10-02.html

    Jag misstänker att din kanallista (services/lamedb) inte överensstämmer med värdena i satellites.xml.
    Vissa kanallistor använder 4.8E andra 4.9E och en del 5.0E.
    Fipplar du med kanallistor utan att ha koll på satellitkonfigen och dessutom inte startar om så får man ingen signal på "Sirius", eller vad som numera kallas Astra 4A & SES 5 på 4.9°E.
    Jag har uppdaterat satellites.xml (vid denna printscreen hade jag dock en gammal), hur vet jag om jag har rätt? Jag har skapat en ny
    http://satellites-xml.eu/.
    Dock så blir jag lite fundersam när du skriver om uppdaterade kanallistor kontra kanallistor
    Jag har försökt rensa alla kanallistor vid försök att scanna kanaler. Nu har jag däremot inga kanaler då jag inte har hittat någon satellit

    Ps. Jo jag har förstått att det inte är så grisenkelt att ställa in, men jag har ingen originalbox utan endast DB...

  2. #12
    Seniormedlem Rolstens avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    379
    Tackad
    42 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Buuzzz Visa inlägg
    Jag har uppdaterat satellites.xml (vid denna printscreen hade jag dock en gammal), hur vet jag om jag har rätt? Jag har skapat en ny
    http://satellites-xml.eu/.
    Dock så blir jag lite fundersam när du skriver om uppdaterade kanallistor kontra kanallistor
    Jag har försökt rensa alla kanallistor vid försök att scanna kanaler. Nu har jag däremot inga kanaler då jag inte har hittat någon satellit

    Ps. Jo jag har förstått att det inte är så grisenkelt att ställa in, men jag har ingen originalbox utan endast DB...
    Tja, både kanaler och transpondrar kan ju ändras.
    Tänk på att det är samma med 0.8°W. Vissa listor använder fortfarande 1.0°W.
    Om du nu har lagt in en ny satellites.xml från http://satellites-xml.eu/ så är det väl enklast att även leta reda på en kanallista som stämmer överrens och ladda upp den.
    Ställ dig på någon FTA-kanal typ BBC World News, 11862H, 28000-7/8, 0.8W.
    Använd mini-TV eller dator för optimering. Kan inte vara så svårt.

  3. #13
    Har nu slut ideér på hur jag ska lösa detta eller vad som kan vara fel...
    Igår provade jag under ett antal timmar att leta signaler på båda mina huvuden, både med och utan switch. Jag letade både med "satfindern" i boxen och med en extern pipande h-vetesmaskin direkt på koaxkabeln. För att utesluta boxen körde jag med olika boxar. Jag flashade även om en av boxarna
    för att kolla detta.

    Jag hittade en signal en gång och trodde att problemet var löst, bytte då box för att säkerställa att allt var ok. Efter detta har jag inte hittat något...
    Och jag menar att jag hittar INGET...
    Bägge boxarna kan väl inte gå sönder samtidigt, eller bägge LNB kan väl inte gå sönder samtidigt.

    Kvar att byta nu:
    Boxar
    Strömenhet (igen)
    Koax (igen)
    Switchar (fast jag har testat utan och med switch)
    LNB
    Parabolen
    Satelliter (men de blir nog svåra att byta samt att det verkar funka för er andra)
    Flytta till annan ort


    Tips någon?

  4. #14
    Seniormedlem Ibrahims avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Inlägg
    1 898
    Tackad
    206 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Buuzzz Visa inlägg
    JA
    Dagens printscreen när jag ska försöka hitta någon signal:
    Bifogad fil 1703

    Jag har även provat med en "satfinder" från biltema, med jag tyckte att det tjöt/pep hela tiden så jag höll på att bli tokig.
    Nu ut en sväng med hundarna och sedan en kall dryck och ut till parabolen igen

    Tips mottages TACKSAMT!
    Se bild lättare att kolla signal
    Bifogad fil 1720
    VU+SOLO 4K
    KÖR BÄSTA IPTV

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    490
    Tackad
    57 gånger
    Antar att du kollat så elevationsvinkeln är korrekt, för tappar du den kan du snurra parabolen hur du vill och du kommer aldrig träffa något. Dessutom är det ju a&o att maströret/väggfästet är lodrätt!
    DM800HDse Klon, DM500HD, Wievsonic Vot120

  6. #16
    Kom just hem och har inte hunnit testa något ännu, men jag tog med boxen till en polare som förvisso endast hade en LNB (4,8).
    Jag kopplade in boxen hos honom för att se vilken styrka jag fick och vad han hade. Han hade snr på 98%, jag kopplade in och fick
    ca 40%. (jag gjorde inga förändringar i min box utan detta var endast för att kolla vad som hände när jag kopplat mot en fungerande parabol.)

    Någon som fick en ahaa upplevelse av detta?
    Kan det finnas någon inställning som blivit ändrad som jag ska justera mot mina switchar eller LNB?

    Ibrahim & LumberJack, jag kollar mer på detta ikväll :-)

  7. #17
    Efter gårdagen flashning av box kopplade jag in boxen på min parabol. Lite letande och efter Ibrahims tips hittade jag en svag signal. Finjusterade och justerade även LNB så kom jag upp i ca 80%.
    Däremot så "hoppar" mottagningen otroligt mycket. från 80 - 0% ganska så mycket så att det stundtals går inte att se några program (just nu är det otroligt stabilt) , och kommer man då in på programmen så hittar jag ENDAST 16 kanaler (ni ser nedan vilka kanaler) ???
    Nu är jag på rätt väg i alla fall men... Vad göra nu?
    1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg
    6.jpg

  8. #18
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    317
    Tackad
    4 gånger
    Byt Tuner borde nog vara den som är halvpajj isåntfall

  9. #19
    Kvällen övningar med boxen gav följande resultat, kom gärna med tips för nu är jag lite konfunderad

    Söker jag signal samt kanaler med hjälp av satfindern i boxen och inställningen "manuell transponder" hittar jag inget.
    Ändrar jag som Ibrahim tipsade om ovan och söker på "fördefinierad transponder" istället så får jag både signal samt att jag hittar kanaler.
    Jag har provat massor av olika transpondrar och jag hittar kanaler överallt , men varför hittar jag inte alla kanalerna med "manuell transponder?????

  10. #20
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    337
    Tackad
    35 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Buuzzz Visa inlägg
    Kvällen övningar med boxen gav följande resultat, kom gärna med tips för nu är jag lite konfunderad

    Söker jag signal samt kanaler med hjälp av satfindern i boxen och inställningen "manuell transponder" hittar jag inget.
    Ändrar jag som Ibrahim tipsade om ovan och söker på "fördefinierad transponder" istället så får jag både signal samt att jag hittar kanaler.
    Jag har provat massor av olika transpondrar och jag hittar kanaler överallt , men varför hittar jag inte alla kanalerna med "manuell transponder?????
    Du ska väl söka på en hel satellit, inte på manuell transponder?

    När du söker på manuell så söker du kanske på en transponder som inte sänder några kanaler. Ska du hitta alla kanaler så ska du scanna av hela satelliten, alltså alla transpondrar.

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
    Senast redigerad av rodak den 2013-08-16 klockan 09:27.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 18:18
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-23, 21:06
  3. Parabolproblem?
    Av sodertalje i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 09:39
  4. M2 AU eller ?
    Av csan i forum Canal Digital
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-08-18, 12:03
  5. Parabolproblem
    Av Freddan76 i forum Övriga mottagare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-02-28, 15:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss