Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Inspelningsbar Analog(!) box ?

  1. #11
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Har en Panasonic DMR-ES15. Den följde med nör jag köpte annat på en loppis.

    Finns ingen fjärrkontroll. Kan du fixa det med en fjärrkontroll får du gärna köpa den (riktigt) billigt.

    Verkar inte helt vara tip-top... Får öppna och titta efter för att se vad det är för något.

    PMa mig om intresse finns.
    /I
    Senast redigerad av Schwede30 den 2013-08-27 klockan 17:59.

  2. #12
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    En variant kan vara att ge henne en ny TV!
    Många nya TV-apparater har inbyggd PVR-funktion. Kopplar man till en USB-hårddisk kan man spela in program. T.ex.:

    http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...2/185368.6154/
    Jo
    Jo men de kan väl bara spela in från det digitala utbudet... och hon vill inte abonnera på något eftersom kanalerna redan ingår analogt i hyran. Så det faller tyvärr på det. Hon har dessutom redan en tv med ci modulplats och usb port och jag tror att den kan spela in på en disk som ansluts via usb. Dessutom är det ett mindre kabelnät som använder cryptoguard kodningssystem. Det stora felet är att alla analoga kanaler inte speglas okodat digitalt... borde ju nästan vara lag på det ju.

  3. #13
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jag skulle tro att det enklaste för TS är att leta begagnat, där kan man nog hitta det man söker, det är inte lätt hitta grejer till det analoga längre. Många tittar fortfarande på det och TV bilden duger ju om man har en mindre TV osv. Men att få tag i prylar till det analoga är svårt.

    Man kan ju få tag i begagnad VHS, samt köpa band. Om hon kan hantera det, så länge hon bara ska spela in saker och titta på för att sedan spela över, då gör det ju inget om det är VHS, bara hon kan hantera det tekniska så att säga.
    Jo jag har 2 gamla videobandspelare stående ute i garaget + en hel flyttkartong band som hon kan spela över men hon vill inte hålla på med band o skit (förstår henne) o inte hålla på med skivor heller utan vill spela in mot hårddisk och vill kunna lagra ett tiotal timmars inspelningar. Helst vill hon också slippa programmering med tider, men det är ju omöjligt när det är analogt pga avsaknade av epg. Är det nån som vet om ShowView finns fortfarande? Mitt förslag var att sätta upp parabol o skita i kabelnätet men då blir det ju jag som får supporta den :-( + att jag är osöker på om det uppskattas av fastighetsägaren. Ja många nöjjer sig tyvärr med det analoga utbudet de får via sina kabelnät, jag tycker dock det är sorgligt att se analog bild på en 42" lcd, de flesta nyare tv apparater har dessutom en ganska usel analog tuner inbyggd och det gör ju inte saken bättre. Comhem mfl. andra kabelnät borde egentligen tagit tillfället i akt och stängt sin analoga distribution samtidigt som det analoga marknätet släcktes, ingen hade klandrat dem. Nu blir det nog svårare.
    Senast redigerad av jippe den 2013-08-28 klockan 21:29.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Bogdan Visa inlägg
    Det fanns en dvd ned hårddisk på blocket för 700 kr.
    Har du modellbeteckning eller länk till den? o kan den spela in från analogt?

  5. #15
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    527
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Schwede30 Visa inlägg
    Har en Panasonic DMR-ES15. Den följde med nör jag köpte annat på en loppis.

    Finns ingen fjärrkontroll. Kan du fixa det med en fjärrkontroll får du gärna köpa den (riktigt) billigt.

    Verkar inte helt vara tip-top... Får öppna och titta efter för att se vad det är för något.
    PMa mig om intresse finns.
    /I
    Men detta är väl en dvd inspelare om jag förstått manualen rätt? Ingen hårddisk??

  6. #16
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Om du inte vill köpa begagnat:

    http://www.fyndborsen.se/bild/dvd-bl...elare/dmr-eh76

    Den har 320 GB hårddisk och stöd för ShowView (vet inte hur det fungerar, men om jag fattat det rätt bör hon kunna spela in med timerfunktion på det analoga utbudet - motsvarigheten till EPG på digitala sidan?).

    Har allt du letar efter.

    Prislappen är ju rätt hög om man från början endast sökte funktionen för inspelning av analoga TV-kanaler, men detta är ju som sagt ett utdöende område.
    Senast redigerad av Jicarala den 2013-08-29 klockan 10:08.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Tänk man hinner knappt lära sig något så avvecklas det

    http://blogg.gd.se/mariabrander/2012...-gar-i-graven/

  8. #18
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Citat Ursprungligen postat av cyborgpunte Visa inlägg
    Tänk man hinner knappt lära sig något så avvecklas det

    http://blogg.gd.se/mariabrander/2012...-gar-i-graven/
    Haha, där ser man. Det va ju synd... Läst lite mer och koderna verkar ju bara vara en kodsträng för kanal/datum/start- och sluttid osv, därför borde väl koderna kunna hittas någonstans fortfarande? Vad vet jag...

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2005
    Inlägg
    435
    Tackad
    21 gånger
    köp ett gammalt analogt tv kort,fixa en bra remote, fixa webepg och du kan spela in på hd och desutom får du epg !!!

    val av mjukvara är upp till den som använder men om du nu skall göra det till en utan data vana så kanske openelec är att föredra då den bootar upp i xbmc.
    Senast redigerad av joxen den 2013-08-29 klockan 11:51.

Liknande ämnen

  1. Inspelningsbar viasat box
    Av marcus_n25 i forum Viasat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 10:01
  2. Inspelningsbar HD-box?
    Av jimma i forum Viasat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:51
  3. Inspelningsbar DVD med hårddisk
    Av Mr_East i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-16, 19:15
  4. Inspelningsbar DVD
    Av Jojje_115 i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-07-10, 19:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss