Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Problem med extern USB-HDD (DM800PVR)

  1. #1

    Problem med extern USB-HDD (DM800PVR)

    Hej!

    Jag tog och testade att köpa en USB-disk (Verbatim 500GB) som jag tänkte köra in i min box. När jag ansluter disken till USB-porten så lyser dioden, men utom det är det enda livstecken jag har är ett regelbundet tickande från disken. I Device manager så händer det inte ett jota (vilket det gör när jag stoppar in en vanlig sticka).

    Har jag gjort bort mig och köpt en disk som inte funkar eller gör jag fel? Det finns ingen extern strömkälla till disken utan bara genom USB.

    Skulle bli tacksam för lite hjälp

  2. #2
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.

    Se till att fixa en extern strömkälla, USB orkar inte i DM800
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
    Hmmmm.

    Se till att fixa en extern strömkälla, USB orkar inte i DM800
    Aj då. Det finns mig veterligen bara en kontakt på disken och den är ju som upptagen med usb-sladd.

    Funderar på att plugga in den i routern istållet så får jag kanske till en nätverksdelning..

  4. #4
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Shohei Visa inlägg
    Aj då. Det finns mig veterligen bara en kontakt på disken och den är ju som upptagen med usb-sladd.
    Ibland kom externa diskar med dubbla USB-portar i ena änden för att den skulle få mer ström. Annars kan du koppla in den i en aktiv USB-hubb (med egen strömförsörjning).

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    440
    Tackad
    22 gånger
    Hade en diskussion ang. USB med en av de allra största TV tillverkarnas svenska support.
    Då de rekomenderade extern strömmatning vilket är bra men .....
    Jag vidhöll att säger ni att ni har n st USB portar, skall varje enskild av dem orka med 500 mA.
    Så sätter jag in en USB 2.5" disk som kräver 800 mA skall den funka med en sådan där dubbel kabel
    går TV:n sönder så måste ni laga den inom garantin. De gav med sig så småningom. :-)

    Nu blev det SSD sedan och den drar ju mindre ström så den hänger på en enskild USBport.
    Ja inte skulle det fungera med SSD heller, det går utmärkt kan jag säga, men inget TRIM förstås.

    Så hur är det har 800:an 2st USBportar (( 2 * 500 mA )) eller ???

  6. #6
    Nu satte jag disken som nätverksdisk på routern, och kör den som HDD-ersättare i boxen. Det verkar funka bra - fast timeshiften blir hackig. Beror det på att det är en CIFS-resurs?

    Jag testade dessutom att spela upp lite film vilket funkade mycket bättre, det gick tillochmed att kicka igång undertexter från separat fil!

    Jag testade två st avi-filer, men ena funkade såklart inte. Vet någon hur man skall veta vilka filer som går att köra via boxen och inte?

    tack för alla svar hittills förresten

  7. #7
    Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Inlägg
    7 061
    Tackad
    310 gånger
    Hmmmm.
    CIFS är useless i linuxvärlden, kör nfs som är 20-30% snabbare.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

    VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

  8. #8
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Shohei Visa inlägg
    Jag testade två st avi-filer, men ena funkade såklart inte. Vet någon hur man skall veta vilka filer som går att köra via boxen och inte?
    Kan inte svara på exakt vilka format som stöds, vad kör du för image? Men .avi iaf är enbart en container och inget format, kolla vad det är för videoström i de två du provade så får du lite mer info.

  9. #9
    Får hoppas att min router fixar NFS då..

    Tack båda för tipsen!

  10. #10
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    1 292
    Tackad
    139 gånger
    avi är oftast divx eller xvid och en 800hd har inte stöd för det formatet, däremot 800hdse har det ?
    Citat Ursprungligen postat av Shohei Visa inlägg
    Nu satte jag disken som nätverksdisk på routern, och kör den som HDD-ersättare i boxen. Det verkar funka bra - fast timeshiften blir hackig. Beror det på att det är en CIFS-resurs?

    Jag testade dessutom att spela upp lite film vilket funkade mycket bättre, det gick tillochmed att kicka igång undertexter från separat fil!

    Jag testade två st avi-filer, men ena funkade såklart inte. Vet någon hur man skall veta vilka filer som går att köra via boxen och inte?

    tack för alla svar hittills förresten

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 21:48
  2. Extern hd
    Av SnaBel@ i forum Dreambox
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 23:46
  3. Boot fel på min DM800pvr
    Av spyderspice i forum Dreambox
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 21:51
  4. USB sticka till DM800PVR
    Av beda i forum Dreambox
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 08:17
  5. DM800PVR död
    Av majstor i forum Dreambox
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 22:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss