Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Automounta efter strömavbrott

  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Traxzl Visa inlägg
    Jag har en DM800HD. Detta ska alltså fungera på den?
    Ska koden läggas in i /etc/fstab eller någon annanstans?

    Tack i förhand och God Jul på dig! =)
    Som det ser ut i micklarn:s inlägg så är det i ett script som mount-optionerna lagts till.
    Är man inte så erfaren så är det inte det enklaste att hacka i ett script.

    Dock skulle du kunna lägga till optionerna "soft,bg" var som helst där det finns möjlighet att lägga till mount-optioner. Kanske t.o.m. går att göra via menyerna. Eller också i /etc/fstab som du föreslår.

    Vad som är bästa lösningen för dig beror på hur du har gjort för att montera disken idag?
    Gör du det via /etc/fstab så kan du bara lägga till optionerna där.
    Har du gjort det via menyerna så kan du kolla om det finns möjlighet att lägga till optioner där.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #12
    Färsking
    Reg.datum
    Dec 2012
    Inlägg
    29
    Tackad
    3 gånger
    Tack för svaren. Jag kör just nu med en rad i /etc/fstab. Jag hade dock några andra optioner än vad ni skrivit här.. Kanske därför det ibland inte fungerar.
    Tidigare hade jag rw,nolock,intr,hard och nånting mer. Nu ändrade jag så det är rw,nolock,soft,bg.

    Tänkte bara att det skriptet hade varit bra eftersom den kollar om servern finns, om det går att mounta osv, men egentligen är det väl kanske lite överdrivet :]

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 4

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Traxzl Visa inlägg
    Tack för svaren. Jag kör just nu med en rad i /etc/fstab. Jag hade dock några andra optioner än vad ni skrivit här.. Kanske därför det ibland inte fungerar.
    Tidigare hade jag rw,nolock,intr,hard och nånting mer. Nu ändrade jag så det är rw,nolock,soft,bg.

    Tänkte bara att det skriptet hade varit bra eftersom den kollar om servern finns, om det går att mounta osv, men egentligen är det väl kanske lite överdrivet :]

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 4
    Om du har "hard" som mount-option så binder den stenhårt till NFS-servern och vägrar gå vidare ifall den försvinner. Nu när du har ändrat till "soft" så tror jag det kommer att fungera som du vill. Då accepterar den ifall NFS-servern försvinner ibland.

    Det är klart att man kan implementera scriptet också fast jag tror att "soft,bg" blir snudd på lika bra. Eftersom jag inte har någon DM800 själv så kan jag tyvärr inte tipsa om detaljändringar i scripten när jag inte vet hur de ser ut.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-23, 21:15

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss