Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Råd om sidomatning

  1. #1
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    7
    Tackad
    1 gånger

    Råd om sidomatning

    Hej! Kör sedan några år tillbaka Canal Digital via en IKUSI parabol på ca 70 cm och funderar nu på att skaffa Viasat också, tänkte nu kolla med er om någon vet vilken sidomatning som kan passa denna parabol eller om det är enklare att skaffa ett monoblock om man vill slippa att använda en satfinder vid installationen? Och hur fungerar ett monoblock med dubbla uttag som det här, kan man kolla på två kanaler samtidigt på exempelvis CD eller är ett uttag dedikerat för varje LNB?

  2. #2
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är nog enklare med ett monoblock då bör du kunna få in Viasat tämligen direkt. En satfinder eller liknande instrument är väl aldrig fel att använda ändå för att justera in monoblocket maximalt. Om du sätter ena halvan i din gamla LNB-hållare så hänger ju den andra halvan i luften och kan behöva justeras lite upp/ner för maximal signal.

    Båda utgångarna kan användas för att se på valfri satellit oberoende av den andra.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    536
    Tackad
    55 gånger

  4. #4
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2012
    Ort
    östergötland
    Inlägg
    1 762
    Tackad
    99 gånger

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Kolla gärna på andra ställen efter monoblock och läs lite tester. I och för sig så är de flesta helt OK då THOR och ASTRA4 är starka satelliter.

    Tänk på att om du inte lyckas med att få bild från bägge satelliterna utan att behöva vrida parabolen så har du satt i monoblocket fel i hållaren. Bara att byta över till andra delen av blocket.

  6. #6
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    7
    Tackad
    1 gånger
    Tack för svaren! Det blir nog att jag kör på ett monoblock då, någon som har tips på vilka som är bra eller kan länka till några tester? Det som bbra2000 rekommenderade verkar ju intressant med tanke på priset om jag beställer det från Tyskland.

  7. #7
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Papir Visa inlägg
    Hej! Kör sedan några år tillbaka Canal Digital via en IKUSI parabol på ca 70 cm och funderar nu på att skaffa Viasat också, tänkte nu kolla med er om någon vet vilken sidomatning som kan passa denna parabol
    Har du modellnumret? Enda sättet att veta säkert är att mäta fokallängden. Formeln är: bredd3/(16*djup*höjd). Och sedan använda en multifeed-kalkylator. Här är en rysk på webben, eller den här android-appen.

    På mindre paraboler blir det rätt tajt mellan LNB. Jag har installerat en original CD på 67x60 cm som ska ha 4 cm mellan LNB, vilket är fysiskt omöjligt.

    Citat Ursprungligen postat av Papir Visa inlägg
    eller om det är enklare att skaffa ett monoblock om man vill slippa att använda en satfinder vid installationen?
    Något som inte marknadsförs tillräckligt tydligt är att monoblock är optimerade för en viss fokallängd. Har för mig att det brukar ligga på en vanlig fokallängd för 80-90cm-paraboler. Så det kommer inte bli t.ex. "6 grader" för alla parabolstorlekar som vissa verkar tro.

    Jag tycker annars den härsatfinder-appen fungerar rätt bra.
    Senast redigerad av MrPotatoHead den 2013-10-10 klockan 20:12.

  8. #8
    Färsking
    Reg.datum
    Sep 2003
    Inlägg
    7
    Tackad
    1 gånger
    Citat Ursprungligen postat av MrPotatoHead Visa inlägg
    Har du modellnumret? Enda sättet att veta säkert är att mäta fokallängden. Formeln är: bredd3/(16*djup*höjd). Och sedan använda en multifeed-kalkylator. Här är en rysk på webben, eller den här android-appen.

    På mindre paraboler blir det rätt tajt mellan LNB. Jag kör en original CD på 67x60 cm och ska ha 4 cm mellan LNB, vilket är fysiskt omöjligt med mina.



    Något som inte marknadsförs tillräckligt tydligt är att monoblock är optimerade för en viss fokallängd. Har för mig att det brukar ligga på en vanlig fokallängd för 80-90cm-paraboler. Så det kommer inte bli t.ex. 6 grader för alla parabolstorlekar som vissa verkar tro.

    Jag tycker annars den härsatfinder-appen fungerar rätt bra.
    När parabolen installerades för två år sedan så bytte installatören ut orginal CD parabolen eftersom den enligt honom var för liten, så jag antar att den bör vara aningen större än den CD skickar med, jag har dock inte varit uppe på taket och mätt den exakt. Tror dock att jag kommer köpa en MAXIMUM XO-64 Monoblock Quad och hoppas att storleken på parabolen är tillräcklig.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss