Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Var ska jag börja?

  1. #11
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag kan rekommendera vår wiki-avdelning. Det finns t.ex. en wiki som beskriver olika typer av LNB som du frågar efter:
    http://www.comhit.net/showwiki.php?t...iseqC-switchar

    När man sätter upp en parabol så riktar man den mot en viss satellit. Sedan kan man genom att sätta ytterligare LNB vid sidan om det som sitter i centrum "sidmata". Det som avgör är gradskillnaden mellan satelliterna, samt att parabolens effektivitet minskar ju längre ut på "kanterna" man kommer.

    En vanlig typ av parabol i Sverige och den du verkar ha är avsedd för Thor1W + Astra5E. Här ligger alltså Thor på 1 grad väst och Astra på 5 grader öst. Skillnaden däremellan är 6 grader. Du skulle kunna vrida om denna parabol och ta emot två andra satelliter med 6 graders inbördes skillnad t.ex. Hotbird13E + Astra19E. Om du skall ta in Eutelsat på 5 grader väst så finns det nog ingen annan intressant satellit 6 grader ifrån den. Men t.ex. Thor ligger på en grad väst så med fyra graders sidmatning skulle man kunna ta in Eutelsat5W + Thor 1W t.ex. Det finns justerbara sidmatningar så att man kan ställa in för olika antal grader. Dock brukar man behöva smala LNB om man ska sidmata mindre vinklar än 6 grader.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  2. #12
    Har du något tips på några smala LNB? Jag har hittat en på http://www.nettosat.se/product.html/...-med-smal-feed. Är det skillnad på olika fabrikat tro?

  3. #13
    ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Inlägg
    9 231
    Tackad
    1 084 gånger
    Jag har inget särskilt tips men det LNB du länkade till är precis den typen jag menade.
    Det finns några smala på denna sida också:
    http://satpro.se/?id=10401&ucat_nr=101&div=104&show=1
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!


  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Apr 2010
    Inlägg
    1 726
    Tackad
    105 gånger
    Undrar bara vad du skall ha dem till. Du behöver inga smala LNB egentligen för din nuvarande uppsättning.

  5. #15
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    michaelis, behåll nuvarande parabol, ta emot canal digital och viasat på den. De svenska satelliterna. Skaffa sedan en ny parabol för att ta emot 19.2 grader. Där får du tag i "canalsat" som har flest kanaler vad gäller franska sådana. Det kräver iofs en box samt abonnemang. Men känner du någon i Frankrike så kan dom stå som abonnent för det "paket" du vill ha, och sedan agerar dom mellanhand åt dig.

    http://en.kingofsat.net/pack-canalsat.php

    I annat fall om du bara ska ha gratiskanaler då gäller annat.

    Sedan kan du skippa specialboxar, diseqc osv. Om du bara är ute efter en stabil fungerande lösning utan att blanda in massa annat konstigt. Det som jag beskrev ovan gäller för de flesta som vill titta på betalkanaler från utlandet (eller sitt hemland), eftersom man inte får sälja boxar, kort osv till andra länder, man bryter mot copyright osv. Så man måste fixa det själv. Det finns även bolag som kan agera mellanhand, men det kostar oftast betydligt mer eftersom dom ska tjäna pengar på det.

  6. #16

    På gång

    Nu har jag satt upp parabolen, dragit kablarna och köpt mig en begagnad dreambox 500s. Jag har t.o.m. uppdaterat satellites.xml. Mina LNB:er på 0.7dB behöll jag. Däremot köpte jag en "splitter" så att både TV-antenn och parabol körs på samma kabel. Jag har dock inte kopplat in någon antenn ännu, kabeln hänger löst i luften.

    Problemet är att jag inte får in en enda kanal. Jag söker efter transpondrar automatiskt och SNR ligger på strax över 60%, AGC mellan 80 och 100% medan BER hoppar mellan noll och 20-30 000.

    Vad är felet?

    Måste jag ha god signal på samtliga transpondrar tro?

Liknande ämnen

  1. Börja med cardsharing
    Av kallekula88 i forum Boxer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 20:14
  2. Dreambox, var skall jag börja??
    Av Idiom i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 21:28
  3. [LÖST] Börja bränna
    Av bn i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-08-05, 16:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss