Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Thor och Sirius (Astra4.8E)

  1. #11
    Seniormedlem MrPotatoHeads avatar
    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    372
    Tackad
    51 gånger
    Citat Ursprungligen postat av rodak Visa inlägg
    Så han menar att det är 3 grader mellan 5E och 1W? Jag och alla andra får det till 6 grader. Tror du ska byta installatör :P
    Satelliternas gradbeteckning är bara deras geostationära position och inte en faktisk gradskillnad som är giltig överallt.

    Citat Ursprungligen postat av Omikr0n Visa inlägg
    Ringde och pratade med parabolinstallatören som jag köpte alla prylar av och han sa att 3graders skulle fungera bäst. Det kanske skiljer sig något beroende på var i landet man bor ?
    Precis. Avstånd mellan LNB baseras på parabolens fokallängd och din position.

    Citat Ursprungligen postat av Omikr0n Visa inlägg
    Han sa även att om man kör med 6 graders så var man tvungen att kompensera lite för att få det som man vill
    Lättast utan utrustning är väl att köra satfindern från boxen i mobilen. Annars kan du mäta dig till exakt avstånd för sidmatning. Se mitt inlägg här.

    På den ryska sidan är det uppifrån: Latitud, Longitud, Fokallängd och satelliter. Thor finns inte med, men det är bara att skriva 0.8w

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger
    Hej,

    Fortsätter i mitt startade ämne eftersom jag inte lyckas få till det. Har haft en kille här och hjälpt mig ställa in parabolen och han får in både Astra och Thor på satfindern. Jag får dock bara in Astra i min box (Xtrend ET9200) Jag kör OpenPli och vet inte riktigt om det har något med inställningar i boxen att göra. Någon som har tips på vad jag kan ha gjort galet?

    Har både kört Diseqs A/B inställning samt Toneburst A/B inställning. Kör jag Diseqs varianten så hittar den Astra och alla viasatkanaler. Det som är underligt är att den inte ens försöker söka på thor utan hoppar över den helt. Kör jag manuel sökning på thor så hittar den ingenting.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    Nov 2011
    Inlägg
    69
    Tackad
    3 gånger
    Uppdatera Sattelites.... Gå in här: http://satellites-xml.eu/, bocka för det du ska ha och ladda hem filen.

    FTP:a sedan filen till boxen. Vet inte exakt vart den ligger för dig men på mina VU+ boxar ligger den under /etc/tuxbox/ och sedan lägger jag in den under /etc/enigma2/ också för att den ska finnas kvar efter man kört mjukvaruuppdatering...

  4. #14
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Omikr0n, om du haft någon där som fixat parabolen, så kan du utesluta den, då är det något med din box, och felet är antingen i boxen, eller mellan boxen och LNBn, men själva parabolen, huvudena osv pekar rätt och man får in kanalerna på instrument, då är den biten avklarad.

    Mitt tips är att du kopplar förbi allt och kör kabel direkt från LNBn till boxen, få det att fungera först, sedan kan man fortsätta, så man kan utesluta vad som strular.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Feb 2005
    Inlägg
    50
    Tackad
    1 gånger
    Det fungerar nu. Pinsamt nog så sökte jag på fel band på Thor, av någon anledning trodde jag att jag skulle söka på C-bandet, men när jag sökte på KU så hittade jag kanalerna. Dock så dök bara tyska kanaler upp tidigare när jag sökt på KU så jag trodde att det var fel band. Nu är det iaf löst

  6. #16
    Hej, Hur går man tillväga för att ftp en fil till en VU box?
    Jag har försökt med filezilla men den vill ha ett password.
    Jag skulle behöva instalera Thor 5,6 för att kolla på CD:s kanaler. Det finns bara Thor 2,3 i boxen och jag får det inte att funka med CD:s kort.
    Det här är min första riktiga box sedan CD:s skräp sagem kraschade
    Novis tacksam för hjälp

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av s48049 Visa inlägg
    Hej, Hur går man tillväga för att ftp en fil till en VU box?
    Jag har försökt med filezilla men den vill ha ett password.
    Jag skulle behöva instalera Thor 5,6 för att kolla på CD:s kanaler. Det finns bara Thor 2,3 i boxen och jag får det inte att funka med CD:s kort.
    Det här är min första riktiga box sedan CD:s skräp sagem kraschade
    Novis tacksam för hjälp
    Telnet till boxen och logga in som root, inget lösenord.
    Skriv passwd tryck enter.
    Skriv in vilket lösenord du vill använda, tryck enter. (Inga tecken syns på skärmen det är normalt)
    Skriv in lösenordet igen och tryck enter.
    Nu kan du logga in med filezilla förhoppningsvis.

Liknande ämnen

  1. HD-picons för Thor 0.8 och Sirius 4.8
    Av Ducce i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 11:23
  2. Thor/Sirius-utrustning
    Av Blixten1 i forum Viasat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 11:32
  3. 2 LNB Thor och Sirius, hjälp uppskattas.
    Av chester11 i forum Canal Digital
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 17:14
  4. Parabolantenn - Thor 1/Sirius 4
    Av follo1992 i forum Viasat
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 20:39
  5. [LÖST] Thor och Sirius! Hur gör man??
    Av Ec0113 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-12-22, 13:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss