Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Dra fiber egen ca 500m

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Inlägg
    88
    Tackad
    5 gånger
    Så nu börjar vi koma en bit på väg. Som Volvo3 säger så går koppar bort. Har ett par kompisar som fick bägge datorerna sönderslagna samt att deras kabel var i bitar, då Tor följden kabeln in. Tur i oturen var att datorerna var i stort sett nya så ingen nedräkning av vad försäkringsbolaget fick betala ut. Här har åska tagit några switchar och vill verkligen inte ha in åskan i mitt nätverk därav fiberfunderingen. Men blir så klart en avvägning på vad det kostar.
    En svets kan du hyra för 1600 kr/per dag och det är inte några svårigheter att svetsa själv. Så har vi då skalningen av fibern, tips? Samt vilken kabel och ställen på var du köper.
    Teori är när ingenting fungerar och alla vet varför. I praktiken är när allt fungerar och ingen vet varför. På det här stället har vi försökt kombinera teori o praktik. Ingenting fungerar och ingen vet varför.
    Dreambox 800 hd samt 7025

  2. #12
    Seniormedlem Jicaralas avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Inlägg
    291
    Tackad
    24 gånger
    Nu har jag bara dragit mindre fastighetsnät utan schakt och liknande, men den biten verkar du ju ha koll på då du säger att du ska blåsa din fiber (har aldrig blåst fiber själv men är väl mikrokabel i blåsbar kanalisation och utrustning för detta som gäller).

    Annars tror jag att en "vanlig" fiberkabel med ett fiberband i (ribbonkabel) i kanalisation kan fungera och kan ju berätta hur jag installerar en sådan. Dels tror jag det är enklare för dig att svetsa bandfiber om du ska göra det själv, dels har du då 4 fibrer att leka med. Att tänka på när man förlägger fiberkabeln är väl det vanliga, inte för skarpa svängar och hantera kabeln varsamt.

    Sedan kan man skala kabeln på olika sätt beroende på vilken kabel man jobbar med. Bandfiberkabeln jag länkat till lite längre ner brukar jag skala med en vass kniv genom att skala av lite av kabeln längst ut och sedan dra kniven försiktigt åt andra hållet (mot kanalisationen) parallelt med dragavlastarna så skalar sig kabeln av sig själv typ, sjukt smidigt (så gör jag, funkar skitbra, finns säkert någon som kommer säga att man absolut inte får göra så).

    Sen ska du välja hur fibern ska terminera. Jag tycker 3M's fiberboxar är käcka att jobba med (tänk på att du behöver komplettera med mellanstycken och fanouts eller pigtails vid enkelfiber).

    Sätt på svetshylsan på kabel- eller fanout-ändan och lägg ändarna i hållarna. Använd "värmemaskinen" för att få bort akrylatet från bandfibern eller skaltången för singelfiber. Tvätta noga (med t.ex. tops) och se till att fibrerna ligger separerade från varandra. Kapa med "kapverktyget". Lägg in båda hållarna + fiber i svetsen och svetsa. Kör dragtestet och öppna försiktigt hållarna. Försök medans du håller fibern spänd att luta fibern så svetshylsan hamnar mitt över svetsen och lägg i den i ugnen, färdigt! Ringla ner fibern i boxen (kan vara käckt med två "hylshållare" att lägga svetsen och fanout-svetsen i) och koppla in fibrerna i mellanstyckena. Kan variera lite hur man gör beroende på vilken svets du använder. Du bör väl ha svetsat några gånger innan du gör det "på riktigt".

    Kabel: http://www.alcadon.se/Produkter/Opto...000059635.aspx
    Box: http://www.alcadon.se/Produkter/Opto...000007152.aspx
    Fanout: http://www.alcadon.se/Produkter/Opto...000011238.aspx
    Mellanstycke: http://www.alcadon.se/Produkter/Opto...000007172.aspx

    Så det som behövs är väl annars svets, värmemaskin, skaltång, kap, hylsa för bandfiber 41 mm, hylsa för singelfiber 60 mm, isopropanol för tvätt, tvättflaska, pincett, tops, kniv etc...

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Mitt inlägg var bara informativt, självklart så väljer ju TS själv vad han vill göra. Jag hade dock skippat fiber på 500 meters sträckan och istället kört 5Ghz trådlös länk. Och sedan kört vanlig datorkabel på 125 meters sträckan och fixat någon form av repeater eller liknande. Eftersom jag pysslat en hel del med trådlöst på sistone så tycker jag det funkar ganska bra.

    Dock är utrustningen usel om man inte kör med ubiquiti eller mikrotik, pga programvaran i t.ex. dlink, netgear osv inte är tillräckligt stabil eller felfri då jag har höga krav på att saker ska funka dygnet runt, året runt. Med undantag för om själva utrustningen går sönder.

  4. #14
    Hej

    Jag skulle rekommendera att du använder en lite grövre fiber (med spårkärna), ej ngn tunnkabel. Vad som kan hända under vintern är vatten som har samlats i kanalisationen kan börja klämma på fibern då den har fryser fast. Slutresultatet blir högdämpning o du behöver eventuellt gräva upp skiten. Jobbar nämligen med drift av fiber o har erfarenhet av dessa problem. Som nämndes tidigare rekommenderas singel mode fiber (standard G652). Kabeln i sig är inte så dyr. Du skulle nog kunna anlita relacom eller ett annat bolag att för hjälp med skarvningen. Skulle du skarva själv o det blir lite problem med dämpningen skulle det inte vara hela världen pga den korta sträckan (så länge du håller dig inom värdena för vad den aktiva utr klarar av i form av dämpningsvärde). Sedan om du vill skulle du kunna använda aktiv utr som endast använder en fiber skickar och tar emot ljus på olika våglängder (1310nm o 1550nm), så slipper du skarva flera fibersvansar.

    OBS! Du skulle kunna använda en multimode kabel (de klarar av flera km utan problem), men jag skulle rekommendera att hålla dig till singel mode för att det är det som används av alla operatörer.

    lycka till D

    lite länkar:
    http://www.tdfiberoptik.com/produkter/ har stort utbud för fiber Vet inte om de säljer till privatkunder
    http://www.nexans.se stor leverantör av fiberkablar. Vet inte om de säljer till privatkunder
    http://www.elektroskandia.se/ Vet inte om de säljer till privatkunder

  5. #15
    Seniormedlem Bogdans avatar
    Reg.datum
    Jan 2009
    Inlägg
    602
    Tackad
    20 gånger
    En fråga. Om man lyser med typ en ficklampa i ena änden och ser ljus i andra. Vet man då att fibern fungerar eller kan den ändå vara trasig så att datatrafik inte går fram fast ficklampan tar sig fram?

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    96
    Tackad
    1 gånger
    Det ska vara singelmode.
    Jobbar med fibersvetsning i jobbet. inga svårigheter alls direkt.
    Kabeln 2par är relativt billig också.
    Vart i landet finns du ?

  7. #17
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    apollo34, aerox. Vad jag förstår så bör det bästa vara för TS att fråga någon firma som sysslar med fiber. Det TS enkelt kan göra själv är ju själva grävningen, installationen av rören osv. Sedan kan firman blåsa in och skarva fibern. Materialkostnaden är ju inte så stor, det är arbetstiden som kostar. Och grävning av 500meter gör man definitivt inte på en kafferast.

    Visst kan man själv fixa fibern, blåsa in den, skarva och allt men det är ju lite jobbigt, inget man direkt köper över disk direkt, plus extra jobbigt om man bor illa till att få tag på alla prylarna. Att däremot hyra annan utrustning som mini-grävare osv är ju inte så besvärligt.

    Här har jag köpt en del udda prylar, dom har allt på lager i stort sett, och man kan köpa kontant om det är mindre summor och man inte har företag.

    http://www.infralogic.se/

    Fast det var ju inte fiber, utan diverse kontakter för TV-kablar och sådant.

    P.S. Vill man skippa kabel så fungerar trådlöst utmärkt, då slipper man gräva och man kan ändå få en ganska hyfsad hastighet, dessutom blir inköp av material, installationen osv. Mycket billigare.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Inlägg
    96
    Tackad
    1 gånger
    Det är bara att gå in på elgrossisten som är riktad endast mot företag, säga att man jobbar på bravida/YIT så får man handla med deras rabatt och betala med sitt visa kort.
    Be dom plocka ihop allt du behöver .

    Gräv ner kabeln och be någon svetsa den åt dig bara. så kommer du billigt undan.

Liknande ämnen

  1. Comhem fiber
    Av rosch i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 17:13
  2. comhem fiber tv
    Av Pane i forum Com Hem
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 22:12
  3. Dreambox med Fiber
    Av mikimaus i forum Dreambox
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-31, 14:49
  4. Telia fiber och Dreambox ??
    Av wizz i forum Dreambox
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 12:54
  5. Elgato + fiber
    Av petercom i forum Mac OS X
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 17:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss