Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Fiber till huset?

  1. #11
    Jag fick indraget fiber nu i somras och är supernöjd. Fin och stabil lina, kabel-TV via fiber (både analog och digital) och telefonin har aldrig varit så stabil som nu, trots att jag hade kopparlina innan. Prislappen var ungefär som hos dig och vore jag dig skulle jag hoppa på tåget. Vad du än gör välj inte Bredband2 eller Alltele. Grannar som valt dem klagar över instabil hastighet och usel kundtjänst. Själv kör jag Bahnhof och kan inte bli mer nöjd.

  2. #12
    Lite sen här men jag noterar samma tabbe som nästan alla gör när frågan ställs: att bedöma behovet efter de tjänster som finns idag.
    Tänk tillbaka till när alla körde med uppringt Internet. Hur många hade kunnat föreställa sig t ex Netflix på den tiden?
    Vill du verkligen ha ett av de få husen i området UTAN fiber när det är dags att sälja?

    Fibervalet är en no brainer.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

  3. #13
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jippe, va, 14000kr, RENA FYNDET, det är ju bra billigt jämfört med många andra. Dessutom om det är ett området med många boende (låter som det), då ska man köra lobbying mot andra också. Ju flera som ansluter sig desto bättre, plus man brukar kunna då ännu billigare då.

    CATV (smatv) samfällighet, jo du jag har mycket erfarenhet av detta, vi lyckades tillslut lägga ner det nätet vi hade här. Det var gammalt, dålig bild och kablarna i gatan gick dessutom sönder de näst sista året så det låg kablar över folks tomter tillfälligt för att dom skulle få TV. Det är inge fel på kabel-TV men problemet är underhåll, utrustning är DYRT. Däremot om man har ett sådant nät för att distribuera ut boxers MUXAR via någon stor fet mast, för att man annars själv har usel mottagning, då är det inte så farligt, den utrustningen är inte så dyr.

  4. #14
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    Jippe, va, 14000kr, RENA FYNDET, det är ju bra billigt jämfört med många andra. Dessutom om det är ett området med många boende (låter som det), då ska man köra lobbying mot andra också. Ju flera som ansluter sig desto bättre, plus man brukar kunna då ännu billigare då.

    CATV (smatv) samfällighet, jo du jag har mycket erfarenhet av detta, vi lyckades tillslut lägga ner det nätet vi hade här. Det var gammalt, dålig bild och kablarna i gatan gick dessutom sönder de näst sista året så det låg kablar över folks tomter tillfälligt för att dom skulle få TV. Det är inge fel på kabel-TV men problemet är underhåll, utrustning är DYRT. Däremot om man har ett sådant nät för att distribuera ut boxers MUXAR via någon stor fet mast, för att man annars själv har usel mottagning, då är det inte så farligt, den utrustningen är inte så dyr.
    Har egentligen inget emot kabelnätet förutom att det drivs som en samfällighet här (=alla måste vara med och betala) men jag och ett tiotal andra har anmält utträde ur samfälligheten, får se vad som händer när lantmäteriet får tummarna loss. Kanske är där fler som vill gå ur nu när kommunen ska dra fiber. Det bästa vore ju givetvis om samfälligheten lades ner helt.
    Ang lobbying och pris så tror jag inte det spelar roll, priset är samma för alla villor inom de områden som kommunen bestämmt att det ska byggas ut fiber till (fast risken är ju att de hoppar över min gata om inga av grannarna vill ha fiber. (bara pensionärer som säkert är jättenöjda med analogt kabelnät)
    Att plocka tv via fiber har jag (de närmaste åren) inget intresse av, sitter med parabol som jag satte upp när vi flyttade in och har dubbla koax dragna till alla mina tv, (cs internt i huset). Kabelnätet har jag förövrigt bara inkopplat till tvn i storarummet (orkade inte dra ännu en koax till alla rummen), tittar ändå inte på det eftersom jag har alla kanalerna via parabol ändå (med perfekt bild, detsamma kan man inte säga om bilden i kabelnätet...)

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Inlägg
    59
    Tackad
    4 gånger
    Jag drog in fiber för 18000:- till mitt hus och det är den bästa investering jag gjort nån gång.
    Jag hade en riktigt rutten kopparlina innan så kunde inte få nån vettig hastighet med ADSL.

    Kör Bahnhof 100/100 och är skitnöjd

  6. #16
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jippe, ok. Blir lite OT nu då.

    Jag har bara dåliga erfarenheter av lantmäteriet (kallas av mig för klant-mäteriet), även om ni bara har en samfällighet för ett gemensamt TV-nät och inget annat (mark, väg, vatten osv), så är det mycket sällan utträde beviljas. Och om ni är en majoritet som vill lämna (alt. inte betala) blir det mycket svårt. Däremot om ni har en bra samfällighet och nätet, av teknisk karaktär, är dragen på ett sådant sätt att man, rent fysiskt kan koppla bort dem som inte vill ha någon TV (alltså betala), då är det något man (utan lantmäteriet) eventuellt kan ordna inom samfälligheten. Ett problem är dock att de kanalerna ni har, där betalar man mot CD och Viasat, per antal hushåll, så då måste man ändra det också. Att lägga ner själva TV-nätet, anläggningen är inte något problem i sig, men då måste det finnas en majoritet som vill det.

    Det finns dock inget som hindrar (om det går tekniskt, pga kabellängder osv samt andra hinder) att man bara skickar ut FTA kanalerna analogt, och sedan alla boxers MUXAR med DVB-T teknik. Då kan dom dom vill titta på betalkanalerna bara skaffa sig kort till sin TV så betalar man själv. Då kan man få ner kostnaden till kanske 200-400kr/år för driften osv. Ett enkelt sätt slippa ha att göra med lantmäteriet. Dessutom tar dom så satans mycket betalt.

    På en annan ort, där det också finns en samfällighet med ruttet TV-nät, fick vi istället igenom byggnation av nytt fibernät, som i sin tur anslöts till stadsnät, eftersom där finns vattenrör, väg, mark och annat vi äger, är det omöjligt lägga ner den samfälligheten (orkar inte gå in på detaljer). Så där äger vi fibernätet samt lite utrustning men alla TV-kanaler (dvb-c, iptv, internet) kommer från stadsnätet. Kostade cirka 20000kr / fastighet som vi löste via lån mot banken och sedan fick man höjd avgift mot samfälligheten. Det vad jag som drev hela projektet, med kontakterna mot företagen, stadsnätet, grävningen osv. Attans massa jobb men det var ganska kul och givande faktiskt.

    Mycket OT men den möjligheten finns ju också, om man inte kan ansluta själv osv, så kanske alla kan ansluta, oftast får man billigare pris om man är en samfällighet och många gånger kommer man utan problem ner under 25000kr / fastighet vilket är ganska bra. Att betala under 10000kr för en fiberanslutning är ovanligt, om det inte finns subventioner från kommunen osv. Så du kan ju höra dig för och prata med styrelsen osv, om ni kanske inte kan ersätta nuvarande TV-nät med fiber, eftersom de andra alternativen att lägga ner kan vara mycket svårt att genomföra.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-10-12 klockan 15:33.

  7. #17
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
    jippe, ok. Blir lite OT nu då.

    .
    Okej det var det jag anade... Vi är 14 (har jag för mig) som gemensamt begärt utträde, där är 40 andelar totalt. Har inte fått nån räkning från samfälligheten hittils i år (borde ha kommit), men jag har heller ännu inte blivit bortkopplad. Bortkoppling är enkelt eftersom det finns ett litet skåp i hörnet på allas tomter dit ens egen kabel (som man själva ansvarar för) går, det är bara att koppla ur denna ju. Just nu är det väl lite "väck inte den björn som sover" från oss som vill gå ur, vi blev ej kallade till senaste stämman (vilket är felaktigt) heller. Ett alternativ vi funderade på innan om styrelsen inte skulle godkänna vårt utträde är att vi alla skulle gå på nästa stämma och rösta bort styrelsen och rösta in oss själva (vilket ej borde vara något problem eftersom det brukar komma styrelsen + 3-4 pers på mötena) och därefter helt enkelt besluta att endast svts kanaler skulle distribureras, visst det hade nog blivit en hel del liv på pensionärerna sedan, men antagligen hade så pass många tvingats skaffa egen utrustning att intresset för nedläggning hade ökat till majoritet. Fibererbjudandet kommer från ett kommunalt bolag och vad jag förstått så behöver man bara betala installationsavgiften sen ägs och driftas fibern av det kommunala bolaget via skattepengar eller avgifter som tas ut från tjänsteoperatörerna i nätet, om det däremot ska drivas som en samfällighet eller om obligatorisk årsavgift för underhåll av nätet ska utgå så är jag helt ointresserad för då är man fast och då blir det samma skit som med kabelnätet om 20-25 år. (jag tolkar det som att det är gratis efter installationskostnaden på 14000 om man väljer att inte köpa tjänster från någon av tjänsteoperatörerna i nätet).

  8. #18
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    Jaha, men då är det inte några problem, så var det ju inte här, mer som lägenheter med seriekopplat kabelnät. Nu har vi lagt ner TV-nätet så det löste sig, å andra sidan var det typ 95% här som tycket det var OK att lägga ner det gamla nätet, då det inte gick att skaffa fiber, pga folk inte ville betala och våra kablar höll på att gå sönder, nätet var cirka 40år gammalt. Här kan man knappt köra med boxer, usel mottagning pga radioskugga men parabol funkar för alla, eller TV via ADSL.

    jippie, då har ni ju ett mycket bra läge, om det är mer ett "stjärn" nät, där alla har en egen kabel, då räcker det ju med att man tar kontakt med CD samt sappa, och ändrar antalet man ska betala för vid själva HCn. Sedan kopplar man bara bort kablarna, och att det är ett kommunalt bolag som ger er fiber och allt det där, ännu bättre. Så var det inte här, stadsnät existerade inte, så finns inget val. Nu blev det inte något nät just här, fast jag bryr mig inte, konstigt folk som inte ville ha fiber. Sedan när nätet stängts av, klagar dom på att det blev så dyrt med internet + parabol (typ 300+300kr och extra för fler kort), trots vi sa att det blev dyrare. Innan hade vi 300+110kr och då var det bara anlog tv. Med Telias fiber blev det 350kr för internet plus basutbud av kanaler, komiskt, men så är folk, dom orkar inte ta reda på saker. Jag sa ju, "jag har råd att betala jag bryr mig inte", då blev många sura, men vadå, det var ju deras eget fel att det inte blev fiber. Och eftersom det finns fiber i närheten via annat nät ska jag köra 5Ghz länk trådlöst den vägen för jag vill ha mer fart, så då löser jag mitt problem utan att behöva bry mig om andra.

    Om du verkligen vill lägga ner samfälligheten så går det, men då måste du kolla upp att ni inte har några andra tillgångar (som mark, väg osv) för alla tillgångar måste realiseras innan ni kan lägga ner. Det kräver såklart en styrelse som vill genomföra det. Det stora problemet är ju pensionärerna ni har, MEN om ni har goda möjligheter att ta emot boxer, man kan ta dit firma som kan mäta på olika platser osv. Då kan ju folk använda detta som inte vill ha fiber även om det kanske kostar en slant att fixa till det med antenn och kabel. Det kan ju vara så att om ni själva i området är lite tekniska kan hjälpa dessa pensionärer att fixa mottagning osv, då blir det billigare samt dom kanske blir mer villiga att också lägga ner samfälligheten så blir ni av med skiten.

    Ni kanske ska försöka samtala, ni som vill lägga ner och se om ni inte kan kalla till något stort informationsmöte, eller bara prata med folk i området osv. Det är mycket möjligt det bara är ett fåtal som är emot nerläggning, då är det bara välja ny styrelse och sedan fixa med lantmäteriet så ni kan lägga ner och avregistrera samfälligheten.

    I ditt fall låter det som fullt möjligt att genomföra och inte så svårt om det bara är 40st fastigheter. Där jag fixade fibernät var vi bara 20st fastigheter, men här gick det inte då det var över 100st fastigheter och många sura personer. För övrigt är 14000kr grymt bra pris.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-10-13 klockan 10:23.

  9. #19
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Nov 2010
    Inlägg
    529
    Tackad
    38 gånger
    Kabelnätet består av en HC med några antenner och paraboler och från denna går det iväg kablar åt 2 olika håll. Alla kablar ligger i tomtgräns samt över allmän mark som gångar, grönområden och lekplatser mm, det passerar bara gator på ett par ställen. Alla fastigheter har ett litet skåp i ett av hörnen på sin tomt där huvudkablen passerar och går sen vidare till grannens skåp osv, vissa har ett lite större skåp för det innehåller även en förstärkare som spänningsmatas via huvudkablen från HCn (jag råkar tyvärr ha ett sånt). Från skåpet ansvarar man själva för kabeln över sin tomt och in i huset. Alla hus är inte med i nätet, för vissa valde att stå utanför då nångång på 80talet när skitet byggdes. Grannarna har berättat att de grävt allt själva, endast där det passerar gatorna så hade företag anlitats för borrning under gatan. Andra roliga saker jag upptäckt med nätet kan du läsa här: http://www.comhit.net/showthread.php...appa-kabelnät det är sappa som kanalerna köps in från.
    Hela terresta nätet ska tydligen också distribureras i nätet men jag kan inte se en enda dvb-t mux och med den analoga bilden som finns så är det märkligt att jag kan få in dvb-c muxarna med bra signal.

    Tyvärr kommer nog inte kanalisationen som kablarna ligger i att kunna användas till fiber eftersom rören är sönder på ett flertal ställen och är riktigt slarvigt nergrävda på några platser (hos min granne tex har den tryckt upp ur jorden på ett ställe pga att de inte grävt tillräckligt djupt.

  10. #20
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 556
    Tackad
    53 gånger
    jippe, ok, men det gör ju inget, det låter bara bättre och bättre. Då har ni alla förutsättningar för att stå utanför själva kabel-TV nätet, så länge som dessa skåp är låsbara. Då får man anse det vara tillräckligt att koppla bort folk som inte vill vara med och sedan är den saken klar.

    Det är ju lite märkligt att man (som jag gissar på) fortfarande har analoga kanaler, det bör räcka med FTA kanalerna analogt, resten kan man plocka ner från boxer, och köra med utrustning som skickar ut DVB-T i kabel-nätet, där man flyttar ner muxarna så att dom lättare kommer fram i kabeln, kan kräva att man då byter underförstärkare osv. Men sådan utrustning är inte så dyrt och är mer fördelaktigt då man inte behöver betala onödiga pengar för ett analogt utbud man inte vill ha. Då kan dem som önskar använda parabol istället eller annan lösning, och resten köra med betalkort mot boxer. Fast det kan ju vara så att nätet inte klarar av det, bättre lägga ner skiten.

    ELLER som i ditt fall att ni kan välja stå utanför, det bör vara mycket enkelt att ordna anser jag utan att blanda in lantmäteriet. Det är ju bara för dem som vill ha kvar nätet att fixa det, för det är ju deras ansvar, resten vill ju lämna och behöver då inte bry sig så att säga, även om man är MED i en samfällighet, så kan man ha "andelstall noll" vilket innebär att man inte är med i själva "gemensamhetsanläggningen" som i detta fall är TV-nätet. Då behöver man inte betala för eventuellt underhåll av det nätet och framtida kostnader. Fast jag antar att pajar nätet för mycket och det blir för dyrt att reparera så kanske man skiter i det.

    Jag anser ändå att ni ska börja prata med folk i området om fiber, eller att lägga ner det gamla TV-nätet, min erfarenhet är att man kommer längst, snabbast om man pratar med folk individuellt så dom får ställa (dumma) frågor osv, plus man kan känna sig för hur det är, hur det ligger till, vilka kanaler pensionärerna tittar på osv.

    Sedan om ni måste, då får man ta i med hårdhandskarna och välja in sig själv plus andra till styrelsen, så kan man ta hjälp av en "fastighetsbildare" eller annat juridiskt folk som kan se till att allt går rätt till så man slipper problem med minoriteten som vill ha kvar TV-nätet. Men att skaffa fiber för 14000kr är ju ett "icke problem". Billigt pris, så det är bara skaffa direkt anser jag. Ju fler som skaffar desto bättre, och kan man få med hela området på att få fiber. Plus att man inte behöver en samfällighet osv, det är kommunen som fixar allt. JÄTTEBRA, då slipper man allt det där i framtiden då kommunala bolaget som sköter allt fixa om det blir problem osv. Alltid värt pengarna med dessa lösningar, precis som med vatten / avlopp osv.

    Hoppas det går bra att lägga ner skrotet.

Liknande ämnen

  1. Comhem fiber
    Av rosch i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 17:13
  2. Webinterface utanför huset
    Av tomaten68 i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 13:35
  3. CD i hela huset
    Av Linzoar i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 23:06
  4. Ska ni bygga ut huset?
    Av Thåström i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 11:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss